English

رئیس دانشگاه تهران:

قرآن می تواند راهنمای خوبی برای اساتید باشد

رئیس دانشگاه تهران گفت: قرآن کریم بعنوان کتاب جامع می تواند راهنمای خوبی برای اساتید باشد.

 قرآن می تواند راهنمای خوبی برای اساتید باشد
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج

، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نخستین کنگره بین المللی علم و قرآن اظهارداشت: این کنگره برای نخستین بار است که برگزار می شود.

وی افزود: هدف از برگزاری کنگره بین المللی علم و قرآن این است که  چالش ها و موانعی که بر سر راه قرآن و محیط های دانشگاهی که وجود دارد بررسی شود.

رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: در این دو روز ایده ها و ابعاد مختلف مشکلات پیش رو با استفاده از پژوهش‌های پژوهشگران علوم قرآنی مطرح می شود.

مقیمی تصریح کرد: قران معجزه ای برای هدایت بشر است و هر کسی بر اساس درک، فهم و ابزاری که در اختیار دارد از آموزه های آن بهره مند می شود، دانشگاهی ها نیز می توانند بهره گیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم بعنوان کتاب جامع میتواند راهنمای خوبی برای اساتید باشد.

رییس دانشگاه تهران با عنوان اینکه در حال حاضر ابزار معرفت شناسی ابزارهای کاملی نیست، گفت: به همین دلیل در بهره گیری از آن در محیط های علمی با چالش روبرو است.

مقیمی گفت:  هر پژوهش نیازمند مدل مفهومی مبتنی بر مطالعات پیشین است چرا که ذهن پردازشگر محققین جامع نیست که داده ها را پردازش کنند.

وی عنوان کرد: این کنگره تلاش می کند از طریق پژوهش ها یک محیط جدید برای دانشگاهیان در بهره گیری از قرآن فراهم شود.

نخستین کنگره بین المللی علم و قرآن

 

رئیس جمهور در سالن اجلاس سران پیام مسلمانان را به مردم جهان رساند

جمیله سادات علم الهدی دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی نیز در این کنگره با تبریک سالروز میلاد امام رضا(ع)، اظهار داشت: ما از زمانی که قرآن بدست نادان های صهیونیستی آتش زده شد و آتشی در دل مردم مسلمان ایجاد کرد در پی برگزاری این کنگره بودیم.

وی در خصوص تاخیر در برگزاری این کنگره افزود: اتفاقات رخ داده در غزه سبب گردید زنان و کودکان  به بهترین مبلغ قرآن در دنیا تبدیل شوند.

دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی بیان کرد: یکی دیگر از اتفاقات فرخنده که در راستای ترویج و تبلیغ قرآن انجام شد حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران نیویورک  و مطرح کردن بحث قرآن  بود که پیام مردم مسلمان را به جهانیان رساند.

علم الهدی با اشاره به اینکه مقالات زیادی به دبیرخانه این کنگره ارسال شد، بیان کرد: همچنین پیش نشست های بسیاری نیز برگزار شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت ها در این راستا شناسایی شد، عنوان کرد: اگرچه کارهای خوبی صورت گرفته است اما تا رسیدن به  تکالیف اصلی کارهای زیادی بر عهده داریم.

دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: به یاری حق و کمک عالمان علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی مسیر متفاوت برای دستیابی به عقلانیت واقعی و شایسته انسان باز خواهد شد.

وی عنوان کرد: امید می رود این مسیر تازه علاوه بر رفاه و آسایش انسان بتواند آبادی زمین، بقای طبیعت، حفظ محیط زیست، بقای نسل، تعالی جامعه، انسجام جوامع، گسترش صلح و پایان جنگ و خونریزی را تحقق بخشد.

علم الهدی تصریح کرد: این اهداف متعالی بدون شک از راه های  مختلف و با استفاده از فناوری های متناسب ممکن می شود.

وی گفت: دستیابی به جهانی بهتر، زیبا تر و تعالی بخش تر یک آرزو واهی نیست بلکه یک آینده ممکن برای انسان ها است.

نخستین کنگره بین المللی علم و قرآن

هر کسی به اندازه ظرفیتش از معارف قرآن بهره مند می گردد

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این کنگره عنوان کرد: قرآن معجزه جاودانی نبی مکر اسلام و معجزه بودن آن نه فقط در اعجاز زبانی بلکه به دلیل اعجاز معنایی و مضمونی نیز است.

وی با بیان اینکه منظور از اعجاز معنایی آن است که این کتاب مشتمل بر حقایق بلندی است که کشف همه آنها بدون ارشاد و هدایت الهی برای بشر عادی امکان پذیر نبوده و نیست، افزود:  هر فردی نمی تواند به راحتی این حقایق را دریابد چرا که قرآن ظاهری دارد و باطنی و باطن آن نیز باطنی دارد که تا هفت بطن ادامه خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هرکسی به قدر ظرفیت و طهارت و دانش از سفره معارف قرآن بهره مند می‌گردد، عنوان کرد:  قرآن، کتابی جاودان است و یکی از مهمترین معانی جاودانی بودن قرآن آن است که مخاطبان این کتاب فقط به افراد عصر نزول محدود نیستند و همه مردم در همه زمان‌ها و مکان‌ها مخاطب آن هستند.

صحرایی عنوان کرد: یکی از انواع اعجاز معنایی قرآن این است که در قلمرو‌های مختلف علمی سخنانی اعجازگون مطرح نموده است. اعجاز علمی قرآن یعنی برخی آیات قرآن اشاره‌هایی رازگونه به مطالب علمی دارند که مردمان زمان نزول قرآن، عاجز و ناتوان از کشف آن بوده اند و مدت‌ها بعد توسط دانشمندان علوم به ویژه علوم تجربی کشف شده اند.

 وی تاکید کرد: این افراط نه تنها به افزایش باور مسلمانان به قرآن کمک نکرده و نمی‌کند، بلکه از ارزش و اهمیت این کتاب الهی در نگاه مردم کاسته و آن را پایین‌تر از تلاش‌های پر نقص بشری تصویر می‌کند و حتی موجب بدبینی دانشمندان مسلمان به تفسیر و علوم دینی شده و این تصور غلط را ایجاد می‌کند که تفسیر قرآن، بی قاعده است و می‌توان هر چیزی را به آن نسبت داد.

وی گفت: در برابر این رویکرد افراطی، نگاه صحیح به اعجاز علمی قرآن با پایبندی به اصول و قواعد تفسیر علمی تحقق می‌باید.

 

بیشتر بخوانید:

نخستین کنگره بین المللی علم و قرآن

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه