English

آسان ترین راه تغییر نام در سال ۱۴۰۳ + معرفی وکیل تغییر نام

درصورتی‌که با روال تغییر اسم شناسنامه آشنا باشید، تغییر نام به‌هیچ‌وجه دردسرآفرین نخواهد بود. در این بخش علاوه بر توضیح مراحل اینکار به زبان ساده، بهترین وکیل تغییر نام برای حصول تضمینی نتیجه را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

آسان ترین راه تغییر نام در سال ۱۴۰۳ + معرفی وکیل تغییر نام
به گزارش خبرگزاری موج

، طبیعی است که اختیار انتخاب نام هیچکدام از ما هنگام تولد دست خودمان نبوده؛ اما برخی از ما حالا که بالغ و بزرگسال شده‌ایم دوست داریم اسم به‌روز و خاص‌تری داشته باشیم. با این حال خیلی از افرادی که تمایل دارند نام خودشان را عوض کنند از پروسه و چالش‌های اینکار واهمه دارند و به همین خاطر هرگز برای انتخاب اسمی که آرزویش را دارند، اقدام قانونی نمی‌کنند.

درصورتی‌که با روال تغییر اسم شناسنامه آشنا باشید، تغییر نام به‌هیچ‌وجه دردسرآفرین نخواهد بود. در این بخش علاوه بر توضیح مراحل اینکار به زبان ساده، بهترین وکیل تغییر نام برای حصول تضمینی نتیجه را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

وکیل

 

از چه راهی برای تغییر نام و اسم شناسنامه اقدام کنیم؟

افراد متقاضی می‌توانند یک بار برای تغییر نام به اداره ثبت‌احوال مراجعه نماید. چنانچه بنا به دلایل مختلف اداره ثبت‌احوال با درخواست فرد برای تغییر اسم در شناسنامه موافقت نکرد، آن شخص می‌تواند مسئله تغییر نام از راه دادگاه طرح نماید. توجه داشته باشید که درخواست‌کننده نباید اسم جدید را از بین نام‌های غیرمجاز انتخاب کرده باشد. سپس مراجع قضایی به موضوع رسیدگی می‌کنند و اداره ثبت‌احوال محکوم خواهد شد.

اگر اداره ثبت‌احوال با درخواست شما موافقت نکرد، می‌توانید از یک وکیل تغییر نام که در این زمینه از تجربه و تخصص کافی برخودار است کمک بگیرید تا در مدت‌زمان کمتری درخواست شما به نتیجه برسد.

جدیدترین روش تغییر نام طبق دستورالعمل اداره ثبت‌احوال در مورد تغییر اسم در شناسنامه، دستورالعمل جدیدی در سال ۱۴۰۳ تدوین ‌شده و در شورای عالی ثبت‌احوال نیز به تصویب رسیده است. برمبنای این دستورالعمل سازمان ثبت‌احوال، اختیار تغییر اسم و همچنین نام خانوادگی را بر عهده دارد و دیگر نیازی به مراجعه به مراجع قضایی نیست.

در حال حاضر در سازمان ثبت‌احوال، کمیته‌ای با نام «کمیته نام» تشکیل شده که به درخواست افراد برای تغییر نام رسیدگی می‌کند.

آیا برای تغییر اسم مان باید واجد شرایط خاصی باشیم؟

اگر قصد دارید که برای تغییر نام و اسم شناسنامه خود اقدام کنید باید حتماً شرایط زیر را دارا باشید:

  1. فرد بالای 18 سال سن داشته باشد.
  2. درصورتی‌که فرد زیر 18 سال باشد، باید حکم رشد ارائه دهد.
  3. اسامی مقدس قابل تغییر نیستند؛ مگر این که به نام مقدس دیگری تغییر یابد.
  4. برای تغییر نام از طریق دادگاه باید با کمک یک وکیل با تجربه و حرفه‌ای در دادگاه حاضر شده و استشهادیه تهیه گردد.
  5. در مورد افراد محجور و یا صغیر باید سرپرست قانونی آنها و با ارائه مدرکی معتبر که سرپرستی آنها را ثابت کند، اقدام کنند.
  6. پدر و یا جد پدری فرد متقاضی و تنها با ارائه شناسنامه خود، می‌تواند برای تغییر اسم در شناسنامه فرزندان زیر 18 سال اقدام کند.

 

مشاوره

نام من مذهبی است، آیا می‌توانم آن را تغییر دهم؟

در رابطه با اسامی مذهبی باید گفت معمولاً بدون توجه به اینکه درخواست تغییر نام از طریق دادگاه صورت گرفته و یا از طریق اداره ثبت‌احوال، در اکثر موارد با تغییر اسم‌های مذهبی موافقت نمی‌شود. در موارد اندک با این مسئله موافقت می‌شود و آن هم‌زمانی است که فرد تصمیم داشته باشد نام مذهبی خود به نام مذهبی دیگری تغییر دهد.

برای گرفتن رضایت اداره ثبت‌احوال و یا دادگاه در چنین موقعیت باید نام جدید علاوه بر مذهبی بودن فراوانی بیشتری نسبت به نام قبلی داشته باشد. برای تغییر اسامی مذهبی و حصول نتیجه، کمک گرفتن از یک وکیل تغییر نام باسابقه و معتبر بهترین کار است.

یکی‌ از مجموعه‌های قابل‌اعتماد در این زمینه، گروه وکلا ایران دادگستر است. مجموعه ایران دادگستر زیر نظر دکتر حاجیانی از معتبرترین وکلای دادگستری در ایران و باتجربه‌ی وکالت ده‌ها پرونده در این زمینه، پس از ارائه مشاوره رایگان شما را تا کسب نتیجه مطلوب همراهی می‌نمایند.

برای تغییر نام به چه مدارکی احتیاج داریم؟

  • واریز هزینه اعلام‌شده
  • در صورت نیاز ارائه استشهاد محلی
  • تکمیل فرم درخواست تغییر اسم در شناسنامه
  • اصل شناسنامه و دو سری کپی از همه صفحات آن
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه و محکومیت کیفری (برای متقاضیان زیر 18 سال)
  • باید اصل شناسنامه پدر و یا جد پدری به همراه کپی (برای متقاضیان زیر 18 سال)

 

وکالت

 

نمونه دادخواست تغییر نام

ریاست محترم دادگاه عمومی و انقلاب  شهرستان ….

با سلام و عرض ادب

این‌جانب دارای شناسنامه شماره …. صادره از …؛ و متولد مورخ …. می‌باشم. حال باوجودآنکه از بدو تولد در بین آشنایان و بستگان به نام …. معروف هستم. لیکن در سند سجلی فوق‌الذکر نام …. برای این‌جانب انتخاب و ثبت گردیده است.

نظر به اینکه دو نام داشتن در زندگی روزمره برای این‌جانب موجب بروز مشکلاتی شده است و از طرفی استشهارم به نام …. می‌باشد و با توجه به اینکه نام موردتقاضا …. واجد معانی عالیه و از هر حیث بر نام مذکور در سند سجلی برتری دارد. نهایتاً با تقدیم این دادخواست و با توجه به‌مراتب فوق و دلایل و منضمات آن تقاضای محکومیت خوانده به تغییر نام کوچک مذکور در شناسنامه از …. به …. استنادا به مواد ۹۹۵ قانون مدنی و ۲۰ قانون ثبت‌احوال به انضمام تمام هزینه‌های دادرسی مورد استدعاست. در صورت صلاح‌دید دادگاه عنداللزوم  شهودی جهت ادای شهادت در دادگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

آیا برای تغییر نام باید به وکیل مراجعه کنیم؟

همان‌طور که در بخش‌های قبل شرح دادیم درصورتی‌که بنا به هر دلیل اداره ثبت‌احوال با درخواستتان برای تغییر اسم در شناسنامه موافقت نکرد، می‌توانید موضوع تغییر نام را از طریق دادگاه طرح نمایید. در این مرحله بهره‌گیری از وکیل معتبر و بنام، درخواست شما را با چالش کمتری، به نتیجه مطلوب می‌رساند.

وکلای باسابقه‌ی زیادی در این زمینه می‌توانند شما را برای تغییر قانونی اسمتان کمک کنند، ما به شما گروه وکلای ایران دادگستر را پیشنهاد می‌دهیم. مجموعه ایران دادگستر متشکل از تیمی متعهد و قابل‌اعتماد، زیر نظر دکتر حسین حاجیانی تمامی مراحل را از راه قانونی و بهترین نحو برای متقاضیان طی و به نتیجه می‌رساند.

 

همچنین بخوانید: وکیل برای تغییر سن

 

وکیل خوب

 

هزینه وکیل تغییر نام چقدر است؟

لازم به ذکر است که تغییر اسم از طریق دادگاه در گروه دعاوی غیرمالی دسته‌بندی می‌گردد. هزینه آن نیز توسط اداره ثبت‌احوال تعیین می‌گردد که هرسال از سوی این سازمان نرخی برای آن اعلام می‌گردد؛ بنابراین برای برآورد مبلغی که برای تغییر نام یا نام خانوادگی در نظر گرفته‌شده لازم است که از وکلای متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه