English

دلیل تفاوت قیمت بلیط هواپیما در ایرلاین های مختلف چیست؟

در اینجا قصد داریم علل مختلف تفاوت قیمت انواع بلیط ها در ایرلاین ها را با هم بررسی کنیم.

دلیل تفاوت قیمت بلیط هواپیما در ایرلاین های مختلف چیست؟
به گزارش خبرگزاری موج

، مسافران هنگام خرید بلیط هواپیما همواره با قیمت‌های مختلفی مواجه می‌شوند. شاید در حالت کلی به علت اختلاف قیمت ایرلاین ها توجه نکنند و این تفاوت قیمت‌ها را ناشی از زمان‌های پرتردد و کم تردد سفر بدانند. هر چند مقوله زمان سفر و نوع بلیط اعم از چارتری و سیستمی روی قیمت بلیط تاثیر می‌گذارد اما یکی از عوامل مهم دیگر، ایرلاین یا همان شرکت هواپیمایی است که بلیط از آن خریداری شده است. در واقع هر ایرلاین یک شرکت مسافربری است و هواپیماهای مخصوص به خود را دارد و قیمت آنها با هم متفاوت است. در اینجا قصد داریم علل مختلف تفاوت قیمت انواع بلیط ها در ایرلاین ها را با هم بررسی کنیم.

هواپیما

 

چرا بلیط هواپیما در ایرلاین های مختلف قیمت های متفاوتی دارد؟

شاید مسافران در ابتدا فکر کنند که همه هواپیماها شبیه به هم هستند و همه ایرلاین‌ها نیز حدود قیمتی مشخصی دارند اما این موضوع صحیح نیست. این موضوع در مورد همه وسایل حمل و نقل عمومی صادق است. قیمت کرایه یک تاکسی معمولی با یک وسیله نقلیه لاکچری بسیار فرق دارد. بلیط قطارها و اتوبوس‌ها نیز نسبت به درجه آنها و مدل وسیله نقلیه متفاوت است. در مورد ایرلاین‌ها نیز همین موضوع صادق است زیرا هواپیمای برخی از ایرلاین‌ها بوئینگ است که گران‌ترین نوع هواپیما در کلاس پروازی است و بلیط آنها گران قیمت‌تر است. برخی از ایرلاین‌ها نیز از هواپیماهای کوچک‌تر نظیر فوکر استفاده می‌کنند که قیمت بلیط آنها کمتر از هواپیماهای بوئینگ است. بنابراین بلیط این ایرلاین‌ها ارزان‌تر است. البته نوع هواپیمای موجود در هر ایرلاین یکی از عوامل اختلاف قیمت ایرلاین‌ها است و عوامل دیگر نیز در این امر دخیل هستند. 

عوامل موثر بر قیمت بلیط هواپیما در ایرلاین های مختلف

چنان که اشاره شد، قیمت بلیط هواپیما در هر ایرلاینی با توجه به نوع ناوگان هوایی‌اش متفاوت است. بلیط هواپیماهای بزرگ‌تر قیمت بالاتری دارند. رتبه جهانی ایرلاین، دومین عامل تاثیرگذار بر قیمت بلیط هواپیما در هر ایرلاین است. در میان پروازهای خارجی کشورهای همسایه می‌توان دو هواپیمایی قطر ایرویز و فلای دبی را مقایسه کرد. بلیط هواپیما در یک ایرلاین با کلاس جهانی بالاتر و رتبه برتر مانند قطر ایرویز، از بلیط هواپیمایی فلای دبی که کلاس جهانی پایین‌تر و هواپیماهای کوچک‌تری دارد، گران‌تر است. ممکن است اندازه هواپیما روی فاصله صندلی‌های آن و راحتی مسافر در طول پرواز هم تاثیرگذار باشد. هم چنین عمر هواپیماهای موجود در ناوگان هوایی یک ایرلاین، بر قیمت بلیط تاثیر دارد. هر چند که هواپیماهای هر ایرلاین باید از استانداردهای لازم برای پرواز برخوردار باشند با این همه هر اندازه که هواپیماهای یک ایرلاین جدید‌تر باشند، امنیت پرواز بیشتری دارد. علاوه بر این خدمات رفاهی مناسب‌تری در از نظر تکنولوژی هوایی در هواپیماهای مدرن‌تر ارائه می‌شود که همین امر بر قیمت آن تاثیر می‎گذارد.

هواپیمایی قطر

عامل دیگر نوع خدماتی است که در یک ایرلاین ارائه شده و باعث اختلاف قیمت در ایرلاین‌های مختلف می‌شود. به عنوان مثال در ایرلاین قطر ایرویز، بخش‌های زیادی از هواپیماها به کلاس پروازی درجه یک یا فرست کلاس اختصاص دارد. قیمت بلیط در این هواپیمایی بالاتر است زیرا انتظار می‌رود که مسافران فرست کلاس در یک هواپیما که هزینه بیشتری را برای بلیط می‌پردازند، راحتی و آسایش بیشتری را طلب کنند و همین امر باعث بالاتر بودن قیمت بلیط در ایرلاین قطر ایرویز می‌شود. نوع پذیرایی، خوشنامی یک ایرلاین از نظر سابقه سلامت پرواز، میزان سر وقت بودن پروازها و تاخیر نداشتن، میزان بار مجاز، اجازه حمل حیوانات خانگی و موارد مختلف دیگر، فاکتورهایی هستند که باعث می‌شوند قیمت بلیط هواپیما در ایرلاین‌های مختلف با هم متفاوت باشند.

مقایسه قیمت بلیط هواپیما در ایرلاین های مختلف

هنگام مقایسه قیمت ایرلاین ها در ایرلاین‌های داخلی در می‌یابیم که بلیط‌های پرواز هواپیمایی ایران ایر یا هما، به دلیل کیفیت بهتر پرواز و هواپیماهای بیشتر و به‌روزتر معمولا قیمت بالاتری نسبت به پروازهای سپهران یا آتا دارد. البته این موضوع همیشگی نیست و به عامل مهم دیگری یعنی زمان خرید بلیط بستگی دارد. به همین دلیل ممکن است که شما بلیط هواپیمایی سپهران یا آتا یا هر ایرلاین کوچک دیگری را در فصل گرانی بلیط، از هواپیمایی ایران ایر یا ماهان گران‌تر بخرید و یا با خرید زودهنگام بلیط این دو هواپیمایی با کلاس بالاتر، بلیط ایران ایر را بسیار ارزان‌تر از آسمان خریداری نمایید.    

ماهان

در مورد پروازهای خارجی نیز همین موضوع صادق است. با این همه باید در نظر داشت که یکی از گران‌ترین ایرلاین جهان قطر ایرویز است که پروازهای زیادی به مقصد ایران دارد. هواپیمایی‌های پگاسوس وابسته به ترکیش ایر و یا فلای دبی، دو نمونه از ایرلاین‌های ارزان قیمت هستند که بلیط پروازهای آنها نسبت به قطر ایرویز و یا ترکیش ایر ارزان‌تر است. با این همه امکان خرید بلیط ارزان‌تر بلیط هواپیما چارتر یا لحظه آخری از دو هواپیمایی یاد شده نسبت به ایرلاین‌های ارزان‌تر وجود دارد. قطعا کلاس پروازی نیز بر قیمت بلیط ما تاثیرگذار خواهد بود. 

تاثیر خدمات ارائه شده در ایرلاین بر قیمت بلیط هواپیما

فرض کنید که یک بلیط هواپیمای فرست کلاس را از یک هواپیمایی خریداری کرده‌اید. در این صورت سسیتم پذیرایی و یا همان کترینگ ارائه شده به شما، با مسافرانی که در قسمت اکونومی نشسته‌اند فرق داشته و قطعا قیمت بلیط شما بالاتر خواهد بود. علاوه بر این در بعضی از هواپیمایی‌ها مانند پگاسوس، گزینه‌های متعددی برای مسافران اکونومی وجود دارد که در برخی از آنها از مسافران پذیرایی نمی‌شود و یا تنها یک ساندویچ کوچک در طول پرواز به آنها ارائه می‌شود. این تفاوت در پذیرایی روی قیمت بلیط‌ها تاثیر دارد.

یکی دیگر از عوامل موثر روی قیمت بلیط، میزان بار مجاز در هر سفر است. به عنوان مثال در همان هواپیمایی پگاسوس، خریداران ارزان‌ترین بلیط از این هواپیمایی تنها مجازند یک ساک به داخل هواپیما ببرند. اما بار مجاز بعضی از ایرلاین‌ها بیشتر از 30 کیلوگرم است و قطعا بلیط آنها نیز قیمت بیشتری دارد. نکته دیگر اجازه حمل حیوانات خانگی کوچک به درون هواپیما است که در برخی از ایرلاین‌های خارجی وجود دارد. در واقع در بعضی از ایرلاین‌ها امکان بردن حیوانات کمتر از هفت کیلوگرم به داخل هواپیما وجود دارد که در این صورت صاحب آن حیوان با آرامش بیشتری می‌تواند او را جابجا کند. همین موضوع بر قیمت بلیط این ایرلاین‌ها نیز تاثیر دارد.

 

هواپیمایی

 

تجربیات مسافران از خرید بلیط هواپیما از ایرلاین های مختلف

مسافران با توجه به نیاز و شرایط خود، هم‌چنین بودجه‌ای که برای هر سفر در نظر می‌گیرند، از ایرلاین‌های مختلف بلیط می‌خرند. برای بعضی از مسافران تنها امنیت پرواز اهمیت دارد و برخی دیگر علاقمند هستند که در طول پرواز از بیشترین و لاکچری‌ترین خدمات استفاده نمایند. بنابراین مسافران با توجه به شرایط مورد نظرشان تجربیات متفاوتی را از خرید بلیط هواپیما از ایرلاین های مختلف خواهند داشت. اما بدون تردید شرط اول برای هر مسافری امنیت پرواز است.

همچنین، بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده در پروازهای داخلی، میزان رضایت مشتریان در سال 1402، از هواپیمایی ماهان 80 درصد (4 ستاره)، هواپیمایی ایران ایر 60 (3 ستاره)، هواپیمایی سپهران 40 درصد (2 ستاره) و هواپیمایی آرتا 40 درصد (2 ستاره) درصد بوده است.    

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه