English

سند ملی میراث فرهنگی به زودی تنظیم می شود

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی گفت: سند ملی میراث فرهنگی به زودی تنظیم و به تصویب شورای فرهنگ عمومی خواهد رسید.

سند ملی میراث فرهنگی به زودی تنظیم می شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج

، فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست اطلاع رسانی در خصوص کنوانسیون ۲۰۰۳ که با حضور سیاستگذاران و تصمیم گیران دولتی برگزار شد، اظهار داشت: امروزه در ادبیات عمومی در خصوص میراث ناملموس که صحبت می شود خیلی نا خودآگاه نگاهمان به جنبه آیینی مرتبط می شود اما من اصرار دارم در خصوص جنبه دیگر صحبت کنم که آن جنبه دانش ، فنون و مهارتی است  که منجر به خلق، استمرار زندگی و حیات در این منطقه که اکنون ما هستیم شده است.

وی با بیان اینکه در سطح جهانی یک برنامه سه ساله تعریف شده که این برنامه در جهت تبیین پیوند میراث فرهنگ و اقلیم‌ها است، بیان کرد:  افرادی که این برنامه را  می دیدند خیال می کردند تغییر شرایط اقلیمی  میراث فرهنگی را مورد تهدید قرار می دهد و عملا جامعه جهانی نگران است که میراث فرهنگی را چطور در برابر این تغییرات حفاظت کند در صورتی که اصلا اینطور نبود، جامعه جهانی نگران تغییرات اقلیمی است و راه برون رفت را در دانشی که در میراث فرهنگی نهفته است می داند.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه اگر به شناخت کافی از اینکه چگونه زندگی در این سرزمین شکل گرفته میتوانیم راه تداومش را نیز بدست بیاوریم، عنوان کرد: وقتی از این منظر به موضوع میراث فرهنگی نگاه می کنیم دیگر موضوع الزاما آیین ها نیست ، اینجا بحث آن است که در این سرزمین چگونه کشاورزی، آبخیزداری، مدیریت منابع آب و چگونه معماری و شهرسازی انجام شده که توانستند در سرزمینی با این ویژگی  و زمینه محیطی که دارد یک زیست کیفیت مند را رقم بزنند.

داوری با اشاره به اینکه به همین دلیل ضرورت دارد این موضوع را شناخته و آن را ادامه دهیم، بیان کرد: چرا مانگرانیم و و خیال می کنیم باید کاری متفاوت تر از فعالیت هایی که در گذشته و از دیرباز بوده باید انجام دهیم.

وی تصریح کرد: جامعه جهانی در حال حاضر درگیر  دو چالش مهم است که یکی از این چالش ها محصول انقلاب هایی بوده  که اتفاق افتاده، مانند انقلاب صنعتی و اطلاعاتی  و یک وجه جدید در زندگی بشر  و خواسته هایش  خلق می کند یک وجه دیگر در واقع مفهوم جهانی شدن است یعنی از توجه به بوم دارد عبور می کند و بدنبال جهانی شدن است.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: این موضوعات بوده که  سبب گردیده کنوانسیون ۲۰۰۳ شکل بگیرد و به ما یادآوری و یا تلنگری   جدی باشد و بگوید در این فرآیندها حواستان باشد اگر همچنان میخواهید خوب زندگی کنید باید اینها را بشناسید و زمینه استمرارش رو فراهم کنید.

داوری گفت: ما در دهه‌های اخیر درگیر توسعه جدی مجتمع زیستی با هر عنوانی مانند مسکن مهر، مسکن ملی  شهرها و شهرک ها توسعه می دهیم اما در این سرزمین یک دانش سنتی ازرشمند  وجود دارد و آن دانش مکان یابی  است، فرقی ندارد شهر و یا روستا باشد و اگر  بدون توجه به این دانش  مجتمع های زیستی را خلق  کنیم،  مسئله پایداری پیدا می شود.

وی با بیان اینکه  همیشه با چالش های اقلیمی مانند خشکسالی روبرو بودیم و  در سرزمینی که خوشکسالی است سیل های دوره ای امر طبیعی بوده، افزود:  باید بررسی کرد که در شهرها و روستاهای ما به چه صورت مدیریت می‌شد که با  چالش جدی  روبرو نبودند.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: میراث نا ملموس شناخت و بهره مندی از موضوعی است که  بنا بوده ما را توانمند کند تا بتوانیم مفهوم توسعه پایدار رشد را بدرستی در این سرزمین همانگونه که به ما رسیده ادامه دهیم و از منابع بهره برداری حداکثری کنیم

داوری عنوان کرد: در خصوص آثار ملموس ممکن است   فکر کنیم میتوانیم یک میراث فرهنگی داشته باشیم که بناهارا برای نگهداری به اوبسپاریم  اما مفهوم موضوع میراث نا ملموس موضوع زنده، جاری و ساری در تمام سطوح زندگی است، بنابر این نه تنها میراث فرهنگی بلکه به هیچ دستگاهی در راس نمی توان موضوع و  بحث حفاظت از میراث ناملموس  سپرده شود .

وی بیان کرد: مردم بعنوان سیاستگذاران اصلی در این حوزه هستند و ما تنها در زمینه حمایتی، تسهیلگری و تنظیم گری می‌توانیم موثر باشیم.

داوری از تنظیم سند ملی میراث فرهنگی که بنا است   در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد اشاره کرد و افزود: این سند می‌تواند بعنوان یکی از اسناد فرادست و فرابخشی  عمل کند.

وی تصریح کرد: تنظیم این سند آغاز شده و از اهداف اصلی که برای این سند پیش بینی شده تحکیم هویت فرهنگی با تکیه بر میراث فرهنگی است.

داوری عنوان کرد: نکته حائز اهمیت این است که تمامی دستگاه های ذی مدخل در حوزه حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس سهم روشن در این سند خواهند داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه