English

پروژه ۲ میلیارد یورویی پالایشگاه آبادان طی ۴۲ ماه به بهربرداری رسید

مدیر عامل پالایشگاه آبادان گفت: اجرایی بخش دوم فاز ۲ پالایشگاه آبادان که وزیر نفت از آن به عنوان فاز ۳ یاد کرد، در هفته های آینده آغاز می شود.

پروژه ۲ میلیارد یورویی پالایشگاه آبادان طی ۴۲ ماه به بهربرداری رسید
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، حکیم قیم در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش اظهار داشت: طرح های تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به نام فاز ۲ که قرار بود به صورت یک پارچه انجام شود در سال ۱۳۹۶ و به علت تحریم هایی که وجود داشت به دو بخش تقسیم شد که بخش اول آن از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد تحویل دولت داده شد.
وی ادامه داد: این بخش از فاز ۲ در سال ۱۴۰۱ بعد از ۱۴ ماه به مرحله حدود ۹۰ درصد رسید و افتتاحیه آن هم با حضور ریاست جمهوری انجام شد که در پی آن واحد پالایشی ۲۱۰ هزار بشکه ای در پالایشگاه آبادان راه اندازی شد و تاکنون در سرویس قرار دارد.
مدیر عامل پالایشگاه آبادان توضیح داد: براساس برنامه ریزی هایی که انجام شده بود برای این بخش تولید و پالایش ۲۱۰ هزار بشکه نفت ظرفیت اسمی و به صورت عملی ۱۸۰ هزار بشکه و همچنین تولید نفتگاز به حدود ۴ میلیون لیتر در روز به ظرفیت پالایشگاه ابادان در نظر گرفته شده بود که در ماه آینده در تیر ماه درواقع ما شاهد راه اندازی این واحد تولید نفت گاز خواهیم بود.
وی ادامه داد: بخش دوم فاز ۲ که وزیر نفت به عنوان فاز ۳ از آن یاد کرد، پیش از این با مشکل کمبود منابع مالی مواجه بود. بخش اول این فاز با تامین مالی خارجی انجام شده بود اما منابع مالی بخش دوم، در سال ۱۴۰۲ و براساس مصوبات مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۳ از محل فروش محصولات مازاد بر برنامه مصوب این پالایشگاه تامین شد.
قیم با اشاره به برنامه ریزی هایی که از دو دهه پیش یعنی دهه ۸۰ انجام شده بود، افزود: قرار بود با راه اندازی فاز ۲ پالایشگاه آبادان بر روی ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه تثبیت شود که با ابتکار عملی که به خرج داده شد و مجوز هایی که اخذ شد، پس از راه‌اندازی فاز ۲ با استفاده از امکانات موجود ظرفیت پالایشی پالایشگاه آبادان را افزایش دادیم.
وی افزود: در سال ۱۴۰۱ ابتدا به ۴۲۰ هزار بشکه و در سال ۱۴۰۲ به ۴۵۰ هزار بشکه افزایش ظرفیت داشتیم. در این راستا یکی از ابتکاراتی که انجام شد، این بود که پالایشگاه آبادان از محل فروش فراورده های مازاد بر برنامه مصوب که همان ۳۷۰ هزار بشکه است، بتواند اقساط بخش اول فاز ۲ را پرداخت کند که بالغ بر ۲۳۰ میلیون یورو در سال است.
مدیرعامل پالایشگاه آبادان با اشاره به این که منابع مالی برای بخش دوم فاز ۲ ابتدا ابتدا قرار بود از طریق فاینانس تامین شود، گفت: عملکرد خوب پالایشگاه ابادان و افزایش ظرفیت خوبی که حاصل شد، نشان داد که می توانیم از محل فروش مازاد فراورده های اصلی و ویژه، تامین مالی بخش دوم فاز ۲ رو انجام دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه