English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

پیام‌های موضع گیری معنادار اتمی"کمال خرازی"

«کمال خرازی، وزیر خارجه سابق و رئیس کنونی شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، موضع‌گیری معناداری را با محوریت برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح کرده است. وی در بخشی از سخنان خود گفته که اگر موجودیت ایران تهدید شود، ایران چاره‌ای جز تغییر دکترین هسته‌ای خود نخواهد داشت.»

پیام‌های موضع گیری معنادار اتمی"کمال خرازی"
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، به‌ تازگی "کمال خرازی" وزیر خارجه سابق و رئیس کنونی شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در گفت‌‌وگو با شبکه الجزیره، موضع‌گیری معناداری را با محوریت برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح و ایراد کرده است. وی در بخشی از سخنان خود گفته "اگر موجودیت ایران با تهدید شود، ایران چاره ای جز تغییر دکترین هسته ای خود نخواهد داشت."

به بیان ساده‌تر، ایران در مسیر دستیابی به تسلیحات اتمی قرار خواهد گرفت. موضع‌گیری که با بازتاب‌های بین‌المللی گسترده‌ای همراه شد و حتی کاخ سفید نیز نسبت به آن واکنش نشان داد. با این همه، این موضع‌گیری رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان، در نوع خود حامل 3 نکته و پیام محوری است؛

اولا، کمال خرازی در سخن خود تاکید کرده که ایران به هیچ عنوان به‌دنبال دستیابی به تسلیحات اتمی نیست با این حال، اقدامات مخرب و غیرسازنده قدرت‌های خارجی و به خطر انداختن موجودیت ایران، کشورمان را ناچار به تغییر در دکترین اتمی خود خواهد کرد. در این چارچوب، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که ایران یک بازی ظریف را با کارت اتمی خود انجام می دهد.؛ بازی که در قالب آن ایران خود را در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت اتمی قرار می‌دهد، اما از حرکت به سمت آن خودداری می‌کند و در عمل از مزایای یک قدرت اتمی برخوردار می‌شود. معادله‌ای که به‌زعم بسیاری، حرکتی هوشمندانه و منطقی و کم‌هزینه از حیث بین‌المللی از سوی تهران است.

دوم اینکه موضع‌گیری اخیر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در نوع خود یک حد و مرز تازه را پس از اجرای عملیات طوفان‌الاقصی در تاریخ هفتم اکتبر سال 2023 یا عملیات موشکی-پهپادی گسترده کشورمان به اراضی اشغالی ترسیم می‌کند. در این رابطه، ایران یک کارت جدید با محوریت تقویت بازدارندگی خود در تقابل با جبهه رقبا و دشمنانش رو کرده است. موضوعی که اگر با بی‌توحهی از سوی آن‌ها رو‌به‌رو گردد، در نهایت برای خودشان چالش‌زا خواهد بود و ایجاد مشکل می‌کند.

و در نهایت سوم اینکه موضع‌گیری اخیر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در نوع خود یک واکنش قاطع به موضع‌گیری‌های چند وقت اخیر برخی مقام‌های ارشد رژیم اشغالگر قدس بود که به کرات کشورمان را تهدید به حمله اتمی کرده بودند یا حمله قریب‌الوقوع به مراکز هسته‌ای کشورمان را مطرح می‌کردند.

در این راستا، تهران به صراحت این پیام را به طرف‌های مختلف رسانده که هر اقدام آن‌ها علیه منافع ایران بهایی دارد که بی‌توجهی به آن می‌تواند به صدور صورت‌حساب‌های سنگین برای طیف و جریان های مخالف با کشورمان ختم شود.

موضوعی که حداقل در شرایط کنونی، جریان‌های رقیب و دشمن با ایران توانایی مواجهه با آن را ندارند و حتی به‌تازگی شاهد بوده‌ایم که مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شماری از قدرت‌های غربی بر شدت و میزان موضع‌گیری‌های خود مبنی بر اینکه ازسرگیری مذاکرات اتمی با ایران ضرورت دارد، افزوده‌اند. معادله‌ای که نشان می‌دهد آن‌ها نیز به‌خوبی پیام جدی و قاطع تهران را دریافت کرده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه