English

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرگزاری موج؛

تغییری در صدور ویزا برای اتباع افغانستانی ایجاد نشده است

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: تغییری در صدور ویزا برای اتباع افغانستان ایجاد نشده است اما ترددهای غیرمجازی وجود دارد که مراجع ذی ربط با آنها برخورد می کنند.

تغییری در صدور ویزا برای اتباع افغانستانی ایجاد نشده است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه بعدازظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که در محل نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، درباره افتتاح سفارت مجازی فلسطین گفت: بیش از دویست روز از جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه می‌گذرد. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین سیاست های متنوعی را در دستور کار قرار داده است. در خصوص قانون مصوب مجلس و افتتاح سفارت مجازی فلسطین، اقداماتی در حوزه فنی و اجرایی انجام شده است. در این رابطه از نظرات مشورتی سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف اخذ شد. همچنین نظر مشورتی سفارتخانه فلسطین و گروه های مقاومت کسب شد. در نتیجه، سازوکارهایی برای افتتاح این سفارت در صفحه خانگی سایت وزارت خارجه به عنوان یک مرحله آزمایشی انجام شد. تا بعد بتوانیم گام بعدی برداشته شود.

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره وضعیت صدور ویزا و حتی تابعیت به مهاجران افغانستانی گفت: سازوکار سفر اتباع افغانستان از منظر وزارت خارجه تابع قوانین کنسولی جمهوری اسلامی ایران است. شهروندان افغانستان جهت سفر به ایران نیازمند مراجع ذی ربط، سفارت کشورمان در کابل و نمایندگان کنسولی ایران در افغانستان هستند و در این رویکرد تغییری ایجاد نشده است. 

وی افزود: با اینحال شاهد ترددهای غیرمجازی توسط شهروندان افغانستان به ایران هستیم که نهادهای ذی ربط با این ترددها برخورد میکنند. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره آمار دقیق اتباع افغانستانی در ایران تصریح کرد: من مرجع ذی صلاح برای بیان این آمار نیستم اما به دلیل شرایط خاص سیاسی و بی ثباتی در افغانستان و حضور اشغالگرانه آمریکا در این کشور به مدت بیست سال که موجب از بین رفتن بخش زیادی از زیرساخت ها و عدم شکل گیری توسعه پایدار افغانستان شد، ما شاهد روند مهاجرت هایی از این کشور به خارج از جمله ایران هستیم. 

کنعانی تاکید کرد: در این چارچوب سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که کمک کند تا سازوکارهای سیاسی برای تقویت توسعه اقتصادی و سیاسی در افغانستان شکل بگیرد تا مردم این کشور بتوانند در کشورشان بمانند و کمتر شاهد این پدیده نادرست مهاجرت باشیم. 

وی درباره ادعاهای کویت در خصوص میدان گازی آرش گفت: هنوز خطوط مرزی دریایی دو کشور مشخص نشده است و بارها گفته ایم راهکار حل این مسئله گفتگوهای فنی بدون توسل به جنجال های رسانه ای است. جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدامات یکجانبه در خصوص میدان ارش را غیرقابل قبول میداند و کویت به جای مواضع رسانه ای, برای دستیابی توافق پایدار به میز مذاکرات فنی برگردد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد توافقنامه امنیتی بین ایران و اقلیم کردستان بیان کرد: از جمله سیاست های دولت سیزدهم توسعه مناسبات با همسایگان است. در این چهارچوب, عراق به دلیل مرز مشترکش با ایران اهمیتی ویژه ای در رویکرد ایران برخوردار است. بین ایران و اقلیم هم موارد زیادی برای همکاری وجود داشته و دارد. نمونه ان کمک جمهوری اسلامی ایران به عراق و اقلیم کردستان در مبارزه با داعش است. در سفر بارزانی به تهران گفتگوهای مختلفی برگزار شد که سازنده بود که انیدواریم نتایجش را از جمله در حوزه اقتصادی شاهد باشیم. همچنین ما اعلام کردیم در مرزهای مشترک اجازه فعالیت گروهک های تجزیه طلب را نخواهیم دادیم. مقامات کردستان هم گفتند امنیت جمهوری اسلامی ایران, امنیت خودشان است و به مفاد توافقنامه امنیتی پایبند هستند و اجازه نمیدهند این اقلیم منبع ناامنی باشد.

کنعانی در مورد سفر گروسی به ایران بیان کرد: این سفر به منظور مشارکت کنفرانس بین المللی انرژی هسته ای صورت گرفت. در این راستا گفتگوهایی با مقامات سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه صورت گرفت. ما این سفر را مثبت ارزیابی میکنیم. جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده تعامل سازنده ای با اژانس انرژی اتمی داشته باشد. این تعاملات همچنان در دستور کار قرار دارد. هر زمان دبیرکل اژانس در نسیر فنی عمل کرد مسائل به خوبی پیش رفت اما هرگاه موصوعات تحت فشار سیاسی قرار گرفت, مسیر تعاملات منحرف شد.

وی درباره تصمیم دولت لیبی برای ورود به پرونده لاهه علیه اسرائیل و احتمال ورود ایران نیز به این پرونده گفت: ما از اقدام افریقای جنوبی برای اقامه دعوا در لاهه حمایت سیاسی کردیم. دیگر کشورها را ترغیب کردیم از آن حمایت کنند. خوشبختاته ما شاهد افزایش کشورهای جدیدی در این راستا هستیم. این یک رویکرد شرافتمندانه است. جمهوری اسلامی ایران از این شکایت ها حمایت میکند اما به عنوان اقامه کننده دعوا, با توجه به عدم شناسایی رژیم صهیونیستی از طرف تهران ما ملاحظات حقوقی خودمان را داریم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره طرح پارلمان کانادا و تروریستی خواندن سپاه پاسداران تصریح کرد: موضع رسمی ما مشخص است و ما ان را محکوم میکنیم.

وی درباره درخواست سرکرده گروهک مجاهدین برای درخواست فعال شدن مکانیسم ماشه گفت: افرادی که شنونده یک گروهک تروریستی مطرود هستند و اکر به ان عمل کنند باید به درک و فهم سیاسی انها شک کرد. کشورهایی که تحریم های یکجانبه علیه ایران اعمال کردند اگر درایت سیاسی داشته باشند باید ببینند نتیجه این تحریم ها چه بوده است. لذا هم منافقین پاسخشان را از ملت ایران گرفتند و آواره دیکر کشورها هستند. کشورهای تحریم کننده هم باید بازبینی در سیاست های تحریمی خود داشته باشند.

کنعانی در خصوص احتمال وقوع اتش بس در غزه گفت: اگر غرب به انچه بیان میکند پایبند باشد اتش بس دستیافتنی است. رژیم صهیونیستی بعد 7 ماه به هیچ یک از اهدافش نرسیده است. اما غرب هم از ابزارهایش برای فشار بر این رژیم برای توقف جنگ استفاده نکرد. اگر انها از ارسال سلاح خودداری کنند و فشارهای سیاسی را بر رژیم صهیونیستی اعمال کنند, اتش بس محقق میشود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره افتتاح سدی در هریرود توسط طالبان گفت: دریافت حق ابه ایران از افغانستان مبنای قانونی دارد. انتظار ما این است همانطور که در حرف بیان میکنند به سیاست های ابی در خصوص ایران پایبند باشند و اقداماتشان در بالادست نباید مانع دسترسی ایران به حقابه اش شود.

وی درباره کمک به افغانستان برای توسعه پایدار گفت: این یک وظیفه بین المللی است. انچه در این کشور شاهد هستیم نتیجه اشغالگری بیست ساله امریکاست. وضعیت افغانستان بیش از همه کشورهای همسایه اش را تحت تاثیر قرار نیدهد. بنابراین طبیعی است همسایگانش نسبت به شرایط داخلی این کشور حساس باشند. رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به افغانستان متاثر از امنیت مرزی است و سیاست ایران کمک به سازمان های بین المللی برای توسعه پایدار در افغانستان است . همچنین ایران یک بازیگر تعیین کننده و مهم در سازوکارهای بین المللی در این رابطه است.

کنعانی درباره قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران ما معتقد به این مسئله هستیم به همین دلیل به این قطعنامه رای مثبت دادیم. در عین حال دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حدود این کشور روشن است که باید از بحر تا نهر باشد.

کنعانی در مورد گفتگوهای ایران و آمریکا توضیح داد: این گفتگوها در چارجوب رفع تحریم ها صورت می گیرد. جمهوری اسلامی ایران ملتزم به مذاکره برای تحقق حقوق ملت ایران است. مادامی که این رویکرد منافع ملت ایران را تامین کند, ما در این چارچوب عمل می کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه