English

رئیس جمهور:

روابط بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ارتباط بین ایران آذربایجان را فراتر از همسایگی خواند و تاکید کرد که این رابطه، ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد.

روابط بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است
به گزارش خبرگزاری موج

، ابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح سد «قیزقلعه سی» و بهره برداری از سد «خداآفرین» در آذربایجان شرقی که با حضور الهام‌علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان برگزار شد، اظهار کرد: رودخانه ارس همواره پیوندی بین مردم آذربایجان و ایران بوده است. این پیوند و همکاری از 50 سال قبل همواره وجود داشته و امروز خود را در افتتاح این سدها خود را نشان داد. این طرح‌ها 2 میلیارد متر مکعب آب را تامین می کند و 4 نیروگاه فعال و 40 هزار شغل ایجاد می‌کند. آب شرب و کشاورزی را تامین می‌کند و نماد توسعه و اراده مشترک دو کشور است. این همکاری موجب امیدواری مردم دو منطقه و ناامیدی دشمنان می شود.
وی ادامه داد: ارتباط ما با کشور آذربایجان فراتر از همسایگی، بلکه رابطه خویشاوندی است و این رابطه، ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد. تاریخ و تمدن وپیشینه ما به هم پیوند دارد. این رابطه قلبی بین دو کشور بوده و ناگسستنی است. روز به روز این روابط افزایش خواهد یافت.

رئیسی با اشاره به اینکه آمادگی صدور خدمات فنی و مهندسی به آذربایجان و سایر کشورها را داریم. ، گفت: باید به جمهوری آذربایجان تبریک بگوییم که منطقه قره باغ را در اختیار گرفتند. ما به تمامیت ارضی آذربایجان اعتقاد داریم و شاید از اولین کشورهایی بودیم که صریح اعلام کردیم این منطقه به آذربایجان تعلق دارد. ما برای آبادانی این منطقه آمادگی داریم.
وی همچنین گفت: کریدور ارس باید با اراده ایران و آذربایجان ادامه یابد. من به وزیر راه و شهرساری برای تکمیل این طرح تاکید کرده‌ام. این کار در شش جبهه با قوت در حال انجام است و باید تلاش کنیم تا زودتر از زمان مقرر 36 ماهه، این طرح را به بهره برداری برسانیم. این جاده‌ای مهم در منطقه است و برای دو کشور اهمیت دارد.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است و تردید نداریم دو ملت ایران و آذربایجان نسبت به حمایت از مردم غزه و نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند. همکاری کشورهای مسلمان باید برای حمایت از مردم فلسطین انجام شود.
وی ادامه داد: ممکن است برخی از همکاری و پیوند دو کشور خرسند نشوند که اهمیت ندارد. منافع دو کشور برای ما اهمیت دارد. ساخت سد، نیروگاه، جاده، توسعه حمل ونقل و روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی در راستای منافع دو کشور است. دشمنان ما نه پیشرفت ایران، نه آذربایجان را نمی خواهد. هر پیشرفتی در آذربایجان، پیشرفت ما محسوب می‌شود. مرزها نه نقطه نگرانی، بلکه باید نقطه امید و فرصت برای توسعه دو کشور باشد. ما معتقدیم مرزها فرصت است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه