English

با حضور معاون وزیر علوم:

چهارمحصول نوآورانه علوم انسانی در دانشگاه شیراز رونمایی شد

مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز، با حضور معاون وزیر علوم، از چهارمحصول هسته‌های نوآور خود رونمایی کرد.

چهارمحصول نوآورانه علوم انسانی در دانشگاه شیراز رونمایی شد
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، طی مراسمی که امروز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در تالار دکتر مصطفوی دانشگاه شیراز ترتیب یافت، از چهار محصول هسته‌های نوآور مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز با عناوین:‌ «دعوت»، «ریاضیدونی»، «موج سوم» و «یومایند» که به ترتیب در حوزه‌ی خدمات آنلاین، یادگیری شناختی، روانشناسی شناختی و بازار‌های مالی فعالیت می‌کنند، رونمایی شد. 

 

هدف مراکز نوآوری، تجاری‌سازی ایده دانشجویان است

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم در مراسم رونمایی از محصولات هسته‌های نوآور مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز اظهار کرد: در طول هشت سال گذشته حدود دویست مرکز رشد و نوآوری به‌منظور تجاری‌سازی و رساندن ایده جوانان به شکل محصول در بازار راه‌اندازی شده است.

صالحی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ مرکز نوآوری و ۲۵۰ مرکز رشد در کشور داریم‌؛ این درحالی‌ست که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ اکوسیستم فناوری و نوآوری شیراز در مقایسه با سایر شهرهای کشور ضعیف بود، با این حال تمامی کسانی که بازیگران این حوزه در استان فارس بودند؛ اعم از استاندار فارس، رؤسای دانشگاه‌های شیراز و رئیس پارک علم و فناوری کمک کردند تا امروز فارس و شیراز توانست به یکی از بهترین زیست بوم‌های کشور تبدیل شود.

وی افزود: در حال حاضر استان فارس، به‌ویژه شیراز تمامی ارکان یک زیست‌بوم نوآورانه را دارد و جوانان خیلی خوب می‌توانند برای تجاری‌سازی ایده‌های اولیه خود از این ظرفیت استفاده کنند.

صالحی اضافه کرد: در یک مرکز نوآوری و فناوری ۲۰درصد رشد و پیشرفت نیز حائز اهمیت است، البته دانشجویان فعال در این عرصه باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که همیشه ریسک در مراکز نوآوری و رشد وجود دارد و همه کسانی که در حوزه فناوری و نوآوری موفقیت‌های بسیار بزرگ کسب کردند، دشواری‌ها و داستان‌های مشابهی دارند؛ دانشجویان نباید پشتکار را رها کنند، بلکه باید ایده‌ها را واقع‌بینانه‌تر ارائه دهند و برای آوردن این ایده‌ها به بازار تلاش کنند.

 

فراهم‌ شدن زیرساخت‌ها برای رشد و توسعه حوزه علوم انسانی

محمد موذنی رئیس دانشگاه شیراز نیز در این مراسم گفت: ظرفیت بسیارخوبی در حوزه علوم انسانی در همه دانشگاه‌های کشورهای وجود دارد که مورد غفلت قرار گرفته، این درحالی‌ست که نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی در مقایسه با سایر نظام‌های حاکم در دنیا حوزه علوم انسانی است، کشور ایران در حوزه علوم انسانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مؤذنی ادامه داد: در حوزه‌های دیگر ممکن است حتی با ۳۰ تا ۴۰سال فعالیت به برخی کشورها نرسیم؛ اما در حوزه علوم انسانی هم‌اکنون هم می‌توانیم حرف اول را بزنیم.

وی که معتقد است باید زیرساخت‌ها برای رشد و توسعه حوزه علوم انسانی فراهم شود، راه‌اندازی مراکز رشد و نوآوری را یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها در این عرصه دانست و گفت: می‌توانیم اقدامات مبتکرانه دیگری هم در حوزه علوم انسانی ارائه دهیم تا شاهد رشد و شکوفایی بیشتری در این حوزه باشیم.

رئیس دانشگاه شیراز اضافه کرد: دانشجویان نباید فراموش کنند که کارهای بزرگ از یک شروع کوچک آغاز می‌شود، امیدواریم جوانان این مسیر را طی کنند؛ چراکه آن‌ها این ظرفیت را دارند که به کارآفرینی بزرگ تبدیل شوند.

 

آمادگی برای میزبانی از دانشجویان مراکز نوآوری در پارک علم و فناوری

امین رضا ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری فارس هم ضمن قدردانی از حمایت‌هایی که در سالیان گذشته از زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان فارس انجام شده است، گفت: استان فارس و شهر شیراز در حال حاضر یکی از زیست بوم‌های خوب کشور به شمار می‌رود.

ذوالقدر ادامه داد: این آمادگی را داریم که میزبان دانشجویان و دانش‌آموختگانی باشیم که در مراکز رشد و نوآوری دانشگاه فعالیت می‌کنند و قصد دارند کسب و کار خود را پس از فارغ‌التحصیلی ادامه دهند.

وی پیشنهاد داد: با توجه به ظرفیت دانشگاه شیراز و ظرفیت استان فارس در حوزه گردشگری و دیگر حوزه‌ها، دانشجویان می‌توانند روی این حوزه‌ها نیز تمرکز کنند و موجبات رشد و توسعه استان را در عرصه‌های مختلف فراهم نمایند.

 

سرمایه‌گذاری دانشگاه شیراز روی حوزه علوم انسانی

علی حفیظی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز هم در این مراسم گفت: توجه به نوآوری در حوزه علوم انسانی در کشورمان نزدیک ۳۰ تا ۴۰ سال مغفول مانده بود و این موجبات ضررهای زیادی را فراهم کرده بود، در‌صورتی‌که کنار هم قرارگرفتن این رشته‌ها با رشته‌های فنی ما را به یک رویداد محصول محور می‌رساند.

حفیظی با بیان اینکه مرکز نوآوری دانشگاه حمایت از شکل‌گیری چرخه ایده تا ثروت در حوزه علوم انسانی را در اولویت خود قرار داده، افزود: دانشگاه شیراز به‌طور ویژه بر حوزه علوم انسانی سرمایه‌گذاری می‌کند و این اقدام را هزینه نمی‌داند؛ بلکه سرمایه‌ای ارزشمند می‌داند. این دانشگاه تمام تلاش خود را برای حمایت از این بخش به کار گرفته است.

 

رونمایی از محصولات، اقدامی در راستای الگوسازی فعالیت‌های نوآورانه و کارآفرینی در سطح دانشگاه

سید اسماعیل مسعودی مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز در ابتدای این مراسم، توضیح داد:‌ چهار هسته نوآور متشکل از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی که مراحل مختلف رشد را در مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی گذرانده بودند و موفق به تولید محصول با پشتوانه دانشی و علمی خود شدند؛ در این رویداد از محصولات خود رونمایی کردند.

مسعودی هدف از اجرای این برنامه را الگوسازی فعالیت‌های نوآورانه و کارآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه مطرح کرد و توضیح داد: در مدت سه‌سال فعالیت مرکز نوآوری علوم انسانی، بیش از سی ایده نوآورانه با عنوان هسته نوآور مورد حمایت قرار گرفته‌اند. از میان ایده‌های حمایت‌شده تاکنون چهار هسته نوآور توانسته‌اند به محصول نهایی برسند و یک هسته نوآور هم توانسته است گواهی دانش‌بنیانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت نماید. 

وی افزود: در راستای مأموریت ترویجی این مرکز و به‌منظور معرفی این هسته‌های نوآور به‌عنوان الگو، برنامه رونمایی محصول هسته‌های نوآور امروز طرح‌ریزی شده است. 

در بخش دیگر این رویداد، هریک از هسته‌های نوآور، به معرفی محصولات خود (به شرح زیر) پرداختند. 

هسته نوآور دعوت: دستیار هوشمندی برای برگزاری هرچه راحت‌تر وسریع‌تر همایش‌ها و رویدادها است. در راستای رسیدن به این هدف ازتکنولوژی‌های روز و الگورتیم های هوشمند استفاده میکند مسیر برگزاری برنامهها را برای میزبان و میهمانان تسهیل می‌کند.

هسته نوآور ریاضیدونی: در حوزه روش‌های نوین آموزش فعالیت می‌کند. این هسته نوآور با بهره‌گیری از علوم شناختی، برنامه کاربردی ساخته است که به دانش‌آموزان درس ریاضی را به روشی متفاوت و با استفاده از تکنیک‌های شناختی آموزش می‌دهد. این روش سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد و یادگیری درس ریاضی را برای دانش‌آموزان ساده‌تر می‌کند.

هسته نوآور موج سوم: با بهره‌گیری از دانش فنی و مالی و توسعه الگوریتم‌ها به‌وسیله تیم تحقیق و توسعه خود، سیستمی هوشمند در بازار‌های مالی طراحی کرده است که به‌عنوان یک دستیار کاملاً هوشمند در کنار فعالین بازار‌های مالی قرار می‌گیرد و سرعت و دقت افراد را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. این شرکت با ترکیبی از جوان‌های متخصص و افراد باتجربه بازار‌های مالی در تلاش است تا با ترکیب تکنولوژی و دانش مالی، تجربه‌ای جدید از فعالیت در این بازار‌ها را برای افراد فراهم کند.

هسته نوآور یومایند: با تیمی تشکیل شده از تخصص‌های مختلف مانند علوم کامپیوتر، روانشناسی، سیستم‌های پیچیده به‌صورت بین‌رشته‌ای مشغول فعالیت در حوزه سلامت روان هوشمند و به‌طور دقیق‌تر در حوزه‌های ارزیابی و آنالیز روان‌شناختی است. تحلیل زبان طبیعی و بازی‌های شناختی از دیگر حوزه‌های فعالیت این هسته نوآور است. این تیم تاکنون موفق به ساخت چند بازی شناختی در قالب بازی موبایلی و یک برنامه کاربردی برای پایش سلامت روان افراد شده است.

در پایان نیز با حضور معاون پژوهشی وزیر علوم از هسته‌های نوآور مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز که موفق به ارائه محصول شدند، تقدیر شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه