English

روزی برای ایرج راد

در سیزدهمین همایش شعر و موسیقی روز گذشته آیین بزرگداشت ایرج راد در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

روزی برای ایرج راد
به گزارش خبرگزاری موج

، آیین بزرگداشت ایرج راد به همت کانون ادبی زمستان در سیزدهمین همایش شعر و موسیقی، عصر پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

این مراسم با اجرای دبیر کانون ادبی زمستان سجاد عزیزی آرام و با حضور چهره‌هایی همچون گوهر خیراندیش، هادی مرزبان، سیاوش طهمورث، علی دهکردی، اسدالله شعبانی، سعید امیرسلیمانی، اسماعیل خلج، غلامرضا رمضانی، فرزانه نشاط‌خواه، جمشید جهانزاده، شهره سلطانی، محمد رحمانیان، ابوالفضل جلیلی، یونس شکرخواه، بیژن شکرریز، قطب الدین صادقی، موسی بیدج، ناصر ممدوح، هرمز سیرتی، زهره وکیلی و ... برگزار شد.

شروین سلیمانی، اسدالله شعبانی، محسن انشایی، امیرعلی سلیمانی، هما سعادت، صابر قدیمی، علیرضا مرتضی قلی، پرسا مقدس، نگار محمودی نیا در این برنامه شعرخوانی کردند. همچنین بخش‌های موسیقی با حضور مهران صادقی (خواننده نابینا)، ستار سهرابی، مهدی یغمایی و چنگیز حبیبیان اجرا شد.

قطب الدین صادقی ، بازیگر و کارگردان تئاتر در این برنامه عنوان کرد: سال ۵۰ وقتی وارد دانشگاه هنرهای زیبا شدم، جوانی خوش چهره داشت فارغ التحصیل می‌شد. از آن لحظه ایرج راد را شناختم و پیوند دوستی ما شکل گرفت. او بازیگر بزرگ و کارگردان شایسته‌ای است که این بخت را داشتم و در چند سفر در خدمت او بودم‌.

وی با بیان خاطره‌هایی گفت: یک شب پاریس بودیم و ایرج درباره شکوفایی درونی حرف‌هایی از زندگی زد که هیچ‌وقت نشنیده بودم و چهره عاطفی‌تری از او را دیدم. بزرگداشت فردوسی را در مشهد داشتیم و بحث‌های بسیاری شد. چکیده این همایش این بود؛ وطن آنجاست که آبادش می‌کنی ... به‌نظرم ایرج، وطن تئاتر را آباد کرد، تعریف فرهنگی از تئاتر و سینما و تلویزیون به ما داد و در فعالیت صنفی چهره‌ای فعال ارائه کرد که در تلفیق چهره فرهنگی‌اش، یک دوست را برای ما ساخت.

بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ افتخار من کارهایی است که بازی نکردم

همچنین محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان تئاتر نیز بیان کرد: من شاگرد ایرج راد بودم و گوهر خیراندیش سال بالایی ما بود. راد آدم باوقاری است و وقتی تدریس می‌کند، نقش هم بازی می‌کند؛ در یکی از کلاس ها به شخصیت یک خانم رسید و راد آن نقش را چنان ایفا کرد که در هیچ خانمی ندیدم.

گوهر خیراندیش بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز در این مراسم خطاب به ایرج راد گفت: شما دردانه‌ای هستید که در صحنه نمایش چراغ را روشن نگه داشتید و برای ما غنیمت هستید. کوچ غریبانه جمشید را که نگاه کردم؛ آنقدر حرف‌های زیبایی زدید که من گریستم. سایه شما بر سر صحنه نمایش مستدام باشد.

علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما و بازیگر سینما و تلویزیون نیز مطرح کرد: اینجا مفاخر بسیاری حضور دارند. عالیجناب راد! مسخ او در دانشگاه می‌شدیم و افتخار داشتم در کنارشان جلوی دوربین باشم. او سال‌ها با مشقت در دفاع از اهداف صنفی نشستن راحت را رها کرد. در کاری که باهم بودیم، آبدارچی برای او چای می‌آورد و از دور به وی نگاه می‌کرد. آبدارچی گفت که چای خوردن آقای راد را می‌بینم، او تنها کسی است که پس از برداشتن چای نیم خیز می‌شود.

وی افزود: او در کنار بزرگانی همچون علی نصیریان از آخرین میراث‌داران اخلاقی تئاتر است. امیدوارم جوانان بازیگری و اخلاق را از ایرج راد یاد بگیرند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه