English

در همایش کمپرسورها از سوی مدیران سه وزراتخانه مطرح شد

اهمیت ویژه کمپرسورها در تامین برق کشور در ساعات پیک

نخستین همایش ملی کمپرسورها با حضور مدیران وزارتخانه های نفت و نیرو و کارشناسان خارجی در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.

اهمیت ویژه کمپرسورها در تامین برق کشور در ساعات پیک

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ، مدیرکل دفتر راهبردی و نظارت بر تولید برق وزارت نیرو گفت: کمپرسورها در تامین برق در ساعات پیک اهمیت ویژه‌ای دارند.

محمدعلی فرحناکیان دراولین  همایش ملی تخصصی کمپرسورها در مورد نقش کمپرسورها در صنعت تولید برق ایران گفت: هیچ واحد تولید برقی وجود ندارد که در آن از کمپرسور استفاده نشده باشد. همچنین کمپرسورها در نیروگاه‌های تجاری در حوزه برق آبی و در واحدهای گازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محمدعلی فرحناکیان

فرحناکیان با اشاره به آمار دپارتمان انرژی آمریکا در سال ۲۰۱۶ گفت: بر اساس آماری که از سوی دپارتمان انرژی آمریکا در سال ۲۰۱۶ ارائه شد، صنعت برق ایران از نظر تاسیسات رتبه ۱۴ را در کل دنیا و رتبه نخست را در غرب آسیا و خاورمیانه دارد.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی در ایران به صورت نامناسبی در حال افزایش است، اظهار کرد: این موضوع ممکن است به دلیل قیمت ارزان برق در کشور باشد. ایران بین بیش از ۱۰۰ کشور ارزان‌ترین برق را به مردم ارائه می‌کند. جریان انرژی در حوزه برق حدود ۴۳۰ میلیون بشکه معادل نفت خام مصرف کشور است و سالیانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد مترمکعب سوخت در صنعت برق مصرف می‌شود.

فرحناکیان  همچنین از اتصال شبکه برق به اروپا خبر داد و گفت: زیرساخت‌های اتصال شبکه برق به اروپا از طریق جمهوری آذربایجان، کردستان عراق و روسیه فراهم شده است. خطوط انتقال انرژی در خزر با مشکل مواجه شده است به همین دلیل سعی می‌کنیم از طریق خطوط برق این اتصال را فراهم کنیم.

ممنوعیت واردات کمپرسور های دسته دوم

در ادامه این همایش  مدیرکل دفتر ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت از ممنوعیت کمپرسور های دسته دوم خبر دادو گفت : افزایش تعرفه واردات، قاچاق را در کشور افزایش می دهد .

همایش

امیرحسین شیروی اظهار کرد: نخستین کمپرسور در سال ۱۳۵۴ در تبریز تحت لیسانس یک شرکت انگلیسی تولید شد. ایران در بخش تجهیزات دوار عقب تر از تجهیزات ثابت است با این حال پیشرفت در زمینه‌ی ساخت تجهیزات دوار در سال های اخیر بسیار قابل توجه بوده است.

وی با بیان این که بالغ بر ۵۰ واحد کمپرسور سازی در کشور وجود دارد که ۱۰ واحد آن مطرح و فعال است، گفت: تکنولوژی کمپرسور سازی در کشور از کمپرسورهای معمولی به سمت تربوکمپرسور، مولد گاز، نیتروژن و هیدروژن برده شده است.

مدیرکل دفتر ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که بخشی از صنعت کمپرسور به صنعت برق اختصاص دارد و در صنعت برق استفاده از کمپرسور دامنه گسترده‌ای دارد، افزود: توجه وزارت صنعت تولید و انتقال تکنولوژی با توجه به شرایط بازار، نیاز بازار، وضعیت صادرات و کشورهای منطقه است. ما نه تنها در صنعت کمپرسور بلکه در صنایع دیگر به این سیاست رسیده‌ایم که باید صاحبان صنایع را به تشکیل جوینت ونچر با شرکت‌های بزرگ دنیا ترغیب کنیم، زیرا یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود در این بازار نقش بیشتری داشته باشیم جوینت ونچرها هستند.

شیروی با بیان این که در وزارت صنعت با ورود کمپرسورهای دسته دوم و مستعمل مواجه بودیم، تصریح کرد: این شرایط در زمان تحریم‌ها بسیار وجود داشت، زیرا در آن تنها راه‌حل ورود تجهیزات دسته دوم بود، اما در حال حاضر این موضوع به شدت محدود شده و ورود کمپرسورهای دسته دوم کاملا با توجه به وجود قابلیت‌های داخلی ممنوع شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راه‌کارهای حمایت از تولید کنندگان طرح‌هایی است که از سوی وزارت نفت و وزارت نیرو مطرح می‌شود. در طول سالیان گذشته یکی از وظایف صنعت این است که هنگامی که طرحی مطرح می‌شود از وزارت صنعت استعلام می‌شود که آیا تجهیزات این طرح داخلی است یا خارجی. ما پس از بررسی نظر خود را با یک نامه به بانک اعلام می‌کنیم و بارها در این زمینه جلسه برگزار می‌شود که در این طرح از تولید کنندگان حمایت شود نه از تامین کنندگان. همین موضوع باعث افزایش تولید کننده شده است. در حال حاضر در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نزدیک به ۱۰۰ درصد کمپرسورها داخلی هستند. همچنین در دیگر صنایع مانند صنایع فولاد نیز ۱۰۰ درصد کمپرسورها داخلی هستند.

مدیرکل دفتر ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد وظایف وزارت صنعت، توضیح داد: حمایت از تولید داخل معرفی شرکت‌های مطرح، رصد کردن فعالیت شرکت‌های داخلی تا انتها، جلوگیری از واردات کمپرسورهای مستعمل و تعرفه‌ها جزو وظایف وزارت صنعت است.به گفته شیروی، واردات نسبت به مصرف در سه سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

کمپرسور ها قلب تپنده صنعت نفت

همچنین علیرضا اصل عربی مدیرکل دارایی‌های فیزیکی وزارت نفت در ادامه این همایش  با بیان اینکه حدود 4 هزار و 100 چاه فعال و غیر فعال نفت و گاز در کشور وجود دارد گفت : پنج درصد حجم تجهیزات صنعت نفت را کمپرسورها تشکیل می دهند اما ارزش آنها معادل 25 درصد کل تجهیزات است.

علیرضا اصل عربی

این مقام مسئول با بیان اینکه کمپرسورها قلب تپنده صنعت نفت هستند، گفت: این تجهیزات از فناوری‌های پیشرفته و گران قیمت برخوردارند.تصریح کرد: در گذشته به دلیل قیمت بالای نفت، بحث صیانت از تجهیزات چندان مطرح نبود اما با توجه به سقوط قیمت نفت و کاهش درآمدها، مراقبت از این تجهیزات به اندازه تولید اهمیت یافته است.

مدیرکل دارایی های فیزیکی وزارت نفت اضافه کرد: طول عمر تجهیزات نیز در کشور 25 تا 50 درصد طول عمر این تاسیسات و تجهیزات در کشورهای پیشرفته است.

وی به توانمندی متخصصان کشور در ساخت تجهیزات نفتی از جمله کمپرسور اشاره کرد و گفت: تجربه‌های خوبی در ساخت، طراحی، پشتیبانی و تعمیر این تجهیزات وجود دارد.

اصل عربی ادامه داد: بحث استانداردها و مسایل مالی از نقاط ضعف صنعت نفت است.

این مقام مسوول بیان داشت: تولیدکنندگان این تجهیزات علاوه بر توجه به افزایش کیفیت، باید ایجاد بازارهای مطمئن از طریق شراکت با شرکت های بین المللی را نیز دنبال کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه