English

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان:

سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی ۷۲ درصد افزایش یافت

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی گفت: سال گذشته سرمایه گذاری خارجی در استان با ۷۲ درصد افزایش به بیش از ۴۷ میلیون دلار رسید.

سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی ۷۲ درصد افزایش یافت
به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان‌ شرقی

، واقف بهروزی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آذربایجان شرقی در موضوع سرمایه گذاری خارجی جزو استان‌های پیشرو بوده و متوسط سه سال گذشته شاخص‌های آن به عنوان الگویی برای سنجش به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: با وجود تحریم‌های سنگین خارجی و سختی مسیرهای تبادل ارز و مواد اولیه اما مسیرهایی برای تبادل ارز از استان ما طی شده که به عنوان الگو در کشور مطرح هستند، بر این اساس میزان هدفگذاری برای جذب سرمایه گذاری خارجی استان در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۳ میلیون دلار بوده ولی بیش از ۲۷ میلیون دلار سرمایه گذاری تحقق یافت.

وی ادامه داد: تعداد ۱۲ طرح در سال ۱۴۰۱ و تعداد ۱۳ طرح نیز در سال ۱۴۰۲ با سرمایه گذارانی از کشورهای ترکیه، چین، جمهوری چک، امارات و ایرانیان مقیم خارج در استان آغاز شدند که بیشتر در بخش‌های گلخانه، تولید کنسانتره، نساجی، صنایع چوب و تجهیزات هستند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی همچنین از کسب رتبه دوم آذربایجان شرقی در اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ مربوط به واحدهای تولید کننده، راکد و نیمه تعطیل و سایر موارد خبر داد.

بهروزی با اشاره به وظایف اجرایی این نهاد در حوزه تسهیلات تبصره ۱۸ نیز گفت: این تبصره از حدود هفت سال گذشته در قوانین بودجه دستگاه‌های مختلف در حال چرخش بود و بر اساس گزارش مجلس شورای اسلامی میزان تسهیلات تحقق یافته از محل این تبصره تا قبل از سال ۱۴۰۰ بیشتر تک رقمی بوده و ما جزو استان‌های متوسط به پایین بودیم.

وی افزود: پس از ورود اداره کل امور اقتصادی استان برای برعهده گرفتن این تبصره، توانستیم یکهزار و ۸۲۲ میلیارد تومان تسهیلات شامل ۱۷۰ درصد از سهم ابلاغی به استان را جذب کنیم و در این راستا به رتبه دوم در کشور بعد از تهران دست یابیم.

وی ادامه داد: از محل تسهیلات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ که هنوز پرونده آن تا شهریور ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت، شش هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال برای ۶۵۰ طرح در استان تخصیص یافته که میزان تحقق آن نیز ۴۵ درصد بوده و تسهیلات بند الف اعتبار ابلاغی نیز ۱۳هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان ‌شرقی با تاکید بر این‌که اولویت تخصیص این تبصره از قانون بودجه بین واحدهای نیمه تمام و راکد است، گفت: تاخیر ما در پرداخت اعتبار و تسهیلات از محل این تبصره به خاطر تاخیر در جذب منابع است.

وی با بیان این‌که تعداد اشتغال تثبیت شده از این محل یکهزار و ۷۳۴ نفر است، افزود: از محل جزء ۳ بند ب نیز ۲۱ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال ابلاغ شده که ۹ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال آن (۴۶ درصد) و از محل جزء ۴ بند ب نیز با ابلاغ ۱۷هزار و ۶۹۰ و ۱۶هزار میلیارد ریال (۹۱ درصد) آن تا به امروز پرداخت شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه