English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

تعطیلی دو روزه؛ صرفه جویی در مصرف انرژی یا حفظ سلامتی مردم؟ / هوا گرم است؛ در خانه بمانید!

گرم شدن هوا در این روزهای تابستانی زنگ خطر را به صدا درآورده است؛ به‌طوری که دولت تصمیم به تعطیلی دو روزه در سراسر کشور گرفت. حال پرسشی که در ذهن متبادر می‌شود این است که اگر طی روزهای آینده باز درجه هوا افزایش یابد مسئولان رأی به تعطیلات می‌دهند یا نه؟

 تعطیلی دو روزه؛ صرفه جویی در مصرف انرژی یا حفظ سلامتی مردم؟ / هوا گرم است؛ در خانه بمانید!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، کره زمین در دهه‌های اخیر دائما در حال گرم شدن است و طی هشت سال گذشته، داغ‌ترین سال‌های ثبت‌شده در تاریخ کره زمین به شمار می‌رود. افزایش گرمای جهانی به بخشی از واقعیت‌های فرهنگی جامعه ما بدل شده است. حتی افرادی که معتقدند باید از درختان محافظت کرد یا داعیه‌داران بازارهای آزاد نیز در یک زمستان سرد برای راحتی بیشتر خودروی خود را مدت‌ها روشن نگاه می‌دارند اما این گرمای جهانی کجاست و دودهای خارج شده از اگزوزها و دودکش‌ها در نهایت به کجا می‌روند؟ هفته گذشته دمای هوا در پایتخت به 40 درجه سانتیگراد و برخی از شهرهای کشوربه 50 درجه سانتیگراد رسید؛ به‌طوری که آلودگی هوا و اشعه فرابنفش نیز را در پی خود داشت و به دنبال همین اتفاق تعطیلی دوروزه در سراسر کشور رقم خود.

افزایش گرمای هوا، آلودگی هوا و افزایش اشعه ماوراء بنفش طی چند روز گذشته از جمله اخباری بود که بسیار شنیده شد؛ چنانچه «مازیار غلامی» مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران یکی از همین مسئولان است که چندی قبل اعلام کرد؛ تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که تا پایان تابستان متوسط دمای هوا در سطح استان ۰.۵ تا یک و حتی برای نیمه‌جنوبی استان یک تا ۱.۵ درجه سلسیوس بالاتر از نرمال برآورد و متوسط بارش استان در بهترین شرایط، در حد نرمال و با تمایل به کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

همچنین «سعید کریمی» معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آماده‌باش مراکز درمانی برای روزهای گرم هفته خبر داد و با اشاره به هشدارهای هواشناسی افزود: کودکان زیر ۴ سال و افراد بالای ۶۵ سال و افراد پرخطر همچون بیماران قلبی، دیابتی، افراد دارای فشار خون در معرض گرمازدگی هستند و باید خودمراقبتی بیشتری داشته باشند.

این را هم نباید از نظر دور دانست که برخی از شهرهای کشور ما حدود 20 سال است که به دلیل آلودگی هوا با تعطیلات چندروزه روبرو هستند اما امسال نخستین‌بار است که شاهد تعطیلی سراسری کشور به دلیل گرمای هوا بودیم!

 

5881144

 

زمین داغ‌ترین روزهای سال را می‌گذراند؟

در هشت سال گذشته زمین در حال گرم شدن است و به‌نوعی داغ‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ کره زمین نام دارند؛ به‌طوری که امسال نیز رکوردهای جهانی در این زمینه ثبت شده‌ و میانگین دمای کره زمین به ۱۷.۰۱ درجه سانتیگراد رسیده است. ایران رکورد گرمترین دمای آسیا را دارد و دمای رسمی ۵۴ درجه سانتیگراد یا ۱۲۹ فارنهایت در سال 1396 در اهواز ثبت شد.

 بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل متحد( WMO)، دمای قطب جنوب طی ۵۰ سال گذشته نزدیک به ۳ درجه سانتیگراد افزایش یافته‌ است. طی آمار برخی رسانه‌ها گرمای شدید بخش‌هایی از نیمکره شمالی را برای هفته‌ها خفه کرده‌ است، زیرا شهرهای سراسر جهان همچنان با دمای بالا و خطرناک مواجه هستند. در هر صورت گرمای هوا از شرق آسیا گرفته تا خاورمیانه، آفریقا و آمریکای شمالی و لاتین را دربر گرفته‌ است.

به گفته محققان دمای زمین در اواخر ماه مرداد به اوج خود می‌رسد اما محققان سازمان جهانی هواشناسی، کره زمین در تیر امسال گرم‌ترین ماه در تاریخ را ثبت کرده‌ است. طی تحقیقات صورت گرفته توسط ناسا، اتحادیه اروپا و دانشگاه مین آمریکا، ماه ژوئیه جاری یعنی از اواخر تیر و اوایل مرداد به عنوان گرم‌ترین ماه در صدها و حتی هزاران سال ثبت خواهد شد.

 

1498020_505

 

مقصر اصلی گرمای هوا کیست؟

ناظران معتقدندد که مقصر اصلی شرایط کنونی و گرم شدن هوا انسان است. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز درباره وضعیت موجود گفت: «عواقب این گرما واضح و غم‌انگیز است؛ کودکان در سیل ناشی از باران‌های موسمی غرق می‌شوند. خانواده از شعله‌های آتش فرار می‌کنند و کارگران در گرمای سوزان از حال می‌روند. این گرما برای کل سیاره زمین یک فاجعه است و دانشمندان معتقدند انسان ها بدون شک مقصر هستند. تغییر آب و هوایی اینجاست؛ وحشتناک است و این تازه آغاز راه است.»

«ادامه انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح بالا و بازگشت پدیده ال‌نینو» دو عامل ترکیبی در افزایش بی‌سابقه هوا هستند؛ ال‌نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب‌وهوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب‌وهوای سراسر سیاره زمین می‌شود. انتظار می‌رود که رویداد جاری ال‌نینو در سال‌های آینده باعث افزایش شدید گرما و رطوبت شود و در برخی مناطق طوفان‌ها و سیل‌های شدید و در برخی دیگر خشکسالی‌ها و آتش‌سوزی‌های عظیم را به‌همراه داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: 

فیلمموج/ گرمای هوا و راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی

پایتخت شنبه تعطیل نیست

تشخیص تداوم تعطیلات گرمایی با وزارت بهداشت است

تعطیلات گرما شامل موزه‌ها و اماکن تاریخی نیست

 

راهکار چیست؟

کشورهای مختلف از ابزارهای گوناگونی برای مقابله با گرمایش و کاهش آسیب‌های ناشی از آن بهره می‌گیرند. به‌طور مثال در ایران چند روز تعطیل اعلام می‌شود و در برخی دیگر از کشورها همچون آمریکا مراکز خنک‌کننده را مکان‌های عمومی برای افرادی که در معرض گرمای دما هستند قرار می‌دهد. در هر حال باید راه‌های مقابله‌ با تغییرات اقلیمی و گرمای کره زمین را در سطح کلان‌تر یافت که کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای در کنار راه‌حل‌های طبیعی همچون کاشت درختان و بازیابی آب می‌توانند به کاهش دما در سطح جهان کمک کنند.

البته ناگفته نماند که مهار این معضل بزرگ وپیشرونده در جهان بی‌تردید مشارکت حداکثری و جهانی می‌طلبد. همه کشورها باید پاسخ دهند و از مردم خود در برابر گرمای شدید، سیل های مرگبار، طوفان ها، خشکسالی ها و آتش سوزی های خشمگین ناشی از آن محافظت کنند.

افزایش کارایی انرژی و سوخت اتومبیل‌هاست تا انرژی گرمایی کم‌تری ایجاد شود، افزایش انرژی باد و انرژی خورشیدی، ایجاد هیدروژن از منابع تجدیدپذیر، تولید سوخت‌های زیستی حاصل از محصولات، گازهای طبیعی و انرژی هسته‌ایست از جمله راهکارهای گیرانداختن گرمای زمین است. برخی از این روش‌ها دارای اشکالاتی هستند و کشورهای باید در مورد این که چطور زندگی را ارتقاء دهند، تصمیم بگیرند اما در نهایت گزینه‌های مختلفی وجود دارد که ما را در ثبات آب و هوای مطلوب برای یاری می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه