English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

حرکت برای مناسب سازی معابر ویژه معلولین همچنان لاکپشتی است

یک موسس مرکز آموزشی و توانبخشی جسمی - حرکتی گفت: سال ها از تصویب طرح مناسب سازی معابر ویژه معلولین می گذرد اما این روند همچنان لاکپشتی جلو می رود.

حرکت برای مناسب سازی معابر  ویژه معلولین همچنان لاکپشتی است
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج

، سال هاست که از طرح مناسب سازی معابر و مکان های عمومی ویژه معلولان می گذر و در این راستا نه تنها معایب موجود مرتفع نشده، بلکه  در طرح ها و پروژه های جدید نیز این مهم لحاظ نگردیده است.

فرض کنید فرد معلولی با ویلچر بنا دارد از  منزل خارج شود و برای دریافت پول به  نزدیک ترین بانک به محل سکونت خود برود، اگر از مشکلات معابر، پارک خودرو ها  مقابل پل و در پیاده روها بگذریم، چند درصد از دستگاه های ATM برای معلولین مناسب سازی شده اند.

معلولان جسمی - حرکتی در کدام سازمان و با کدام وسیله حمل و نقل عمومی میتواند کارهایش را انجام دهد.

آیا همه مدارس برای تحصیل این دانش آموزان مناسب سازی شده اند؟

 

از تصویب این طرح بسیار خوشحال شدیم

یکی از معلولان جسمی - حرکتی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج ، اظهار داشت: در ابتدا از تصویب طرح مناسب سازی معابر برای توانیابان بسیار خوشحال شدیم چرا که یک امیدی در دل ما روشن شد که می توانیم بدون کمک از دوست و یا افراد خانواده به کارهای خود برسیم.

وی با بیان اینکه تحصیل دانش آموزان توان یاب به یک معضل تبدیل شده است، گفت: برای خانواده هایی که دارای دانش آموز با این شرایط هستند پیدا کردند مدرسه مناسب جهت تحصیل آنها  به یک دغدغه تبدیل شده است.

بیتا راستگو بیان کرد: برخی فرزندشان از ادامه تحصیل باز میمانند و برخی دیگر نیز مجبور هستند هر روز فرزند خود را تا کلاس درس به آغوش بکشند و دانش آموز تا انتهای زمان مدرسه باید در کلاس بماند.

این معلول جسمی حرکت با اشاره به اینکه امیدواریم در این راستا یک همت جمعی بین مردم و مسئولین امر شکل بگیرد، افزود: چرا که اگر هر فردی در هر جایگاهی است به این موضوع توجه داشته باشد، ما می توانیم زندگی بهتری را تجربه کنیم.

 

آموزش حلقه مفقوده زیست بهتر معلولان در جامعه

دکتر بهاره آذر موسس یک مرکز آموزشی و توانبخشی جسمی - حرکتی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج ، اظهار داشت: سال ها از تصویب طرح مناسب سازی معابر ویژه معلولین می گذرد اما این روند همچنان لاکپشتی جلو می رود.

وی افزود: در کلیه مراکز عمومی مانند بانک ها، مدارس، حمل نقل عمومی و ادارات شاهد این هستیم که برای معلولان جسمی حرکتی مناسب سازی نشده است.

آذر با عنوان اینکه حرکت قابل توجهی پس از تصویب این طرح شاهد نبودیم، گفت: این اتفاق سبب منزوی تر شدن این افراد در جامعه می شود.

موسس مرکز آموزشی و توانبخشی جسمی - حرکتی آفتاب با اشاره به اینکه باید در حوزه های مختلف از این افراد استفاده شود، خاطرنشان کرد: در کنار مناسب سازی محیط جامعه برای تردد این افراد بایدبرای شناسایی و شکوفایی  استعداد آنها نیز تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از این افراد در حوزه های مختلف نخبه هستند، اظهار کرد: باید آنها را دید و پرورش داد تا هم برای دیگر افراد با این شرایط امید بخش باشد و هم بتوانند  به فردی تاثیر گذار در جامعه تبدیل شوند.

آذر با اشاره به اینکه علیرغم اینکه شهرداری یکی از دستگاه هایی است که بیشترین خدمات را برای معلولان انجام داده، اما این خدمات بدون آموزش بلا استفاده است، گفت: مردم آموزش ندیده اند که تایل های بریلی که در اکثر پیاده رو ها نسب شده است به چه دلیل است و شاهد این هستیم که برخی مغازه داران به روی آنها گلدان و یا وسایل می گذارند.

موسس مرکز آموزشی و توانبخشی جسمی - حرکتی آفتاب در ادامه بیان کرد: او هیچ تقصیری ندارد بلکه این کم کاری و عدم آموزش مسئولان را می رساند.

وی اشاره کرد: مردم ما مردم بی فرهنگی نیستند، بلکه برخی رفتار ها عدم انجام آموزش های شهروندی در جامعه را می رساند که از کودکی و مهد های کودک باید انجام شود، برخی افراد خود دید دقیق و حساس تری دارند و به برخی دیگر باید آموزش داده شود که این  مهم به نحو مطلوبی محقق نشده است.

آذر همچنین به استاندار نبودن کارهای صورت گرفته در برخی معابر برای معلولین اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که مشاهده می شود، میزان استاندار رمپل برای عبور ویلچر است که باید 5 تا 8 درصد باشه اما اینگونه نیست و مثلا 15 درصد که عملا امکان عبور ویلچر وجود ندارد و وقتی اعتراض می کنیم فرد درکی از این موضوع ندارد و بسیار بی توجه است.

امیدواریم برنامه ریزی مسئولین، جامعه را به حدی هدایت کند تا همه افراد جامعه بتوانند زندگی بهتری را تجربه کنند.

 

بیشتر بخوانید:

ناشنوایان، معلولان و نابینایان اکران‌های ویژه فیلم‌های فجر ۴۲ را می‌بینند

افراد با معلولیت شدید وام ۲ میلیونی خرید بلیت حمل ونقل دریافت می کنند

همه دستگاه‌ها باید در اجرایی شدن قانون حمایت از افراد دارای معلولیت کمک کنند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه