English

استاندار اردبیل:

مساله اصلی استان اردبیل وضعیت نامطلوب رشد اقتصادی است

حامد عاملی گفت: در حال حاضر مساله اصلی استان وضعیت نامطلوب رشد اقتصادی است، به طوری که درآمد سرانه مردم نصف متوسط کشوری است؛ با این وضعیت زنجیره فقر روز به روز گسترش می‌یابد و در این شرایط فشار بیشتری بر مردم و خانوارها وارد می‌شود.

مساله اصلی استان اردبیل وضعیت نامطلوب رشد اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، سیدحامد عاملی روز چهارشنبه در جریان سومین سفر شهرستانی به نمین در نشست با جمعی از نخبگان و فعالان این شهرستان با اشاره به نقش حیاتی زیرساخت‌ها در توسعه اقتصادی استان خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این هدف توسعه زیرساخت‌ها را جزو اولویت‌های استان قرار دادیم و تلاش کردیم منابع را به این سمت هدایت کنیم؛ البته می‌توانستیم کارهای پوپولیستی انجام دهیم ولی با این کارها استان توسعه نمی‌یابد و نتیجه این می‌شود که جایگاه استان در شاخص‌های اقتصادی به قعر جدول می‌رسد.

وی توسعه شبکه حمل و نقل جاده‌ای را از اولویت‌های مدیریت استان ذکر کرد و افزود: سال گذشته ۲۰۰ میلیارد ریال برای راه‌های شهرستان نمین هزینه شد و با وجود کمبودها قدم‌های خوبی به‌ویژه در راه‌های روستایی آن برداشته شد.

عاملی افزود: در بخش زیرساخت‌های انرژی در استان اردبیل نزدیک ۱۰ پست ۲۳۰ کیلوولت در دست اجرا است که سال گذشته ۲ پست ۶۳ کیلووات در نمین مستقر شد.

وی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت استان زیر پوشش شبکه گاز قرار دارند اما با توجه به اینکه اردبیل در انتهای شبکه واقع شده است، در زمان اوج مصرف، فشار گاز استان افت می‌کرد.

استاندار اردبیل ادامه داد: خط دوم انتقال گاز استان که چندی پیش عملیات اجرایی آن آغاز شد، هم ظرفیت گاز استان را ۱۴ میلیون مترمکعب افزایش می‌دهد و هم افت فشار گاز در استان برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: برای تامین آب پایدار استان اردبیل نیز برنامه جامع تامین آب شرب استان برای افق ۵۰ ساله تدوین شد که مجوز ماده ۲۳ را هم دریافت کرد.

 

مساله آب استان اردبیل یک شبه حل شدنی نیست

عاملی همچنین با اشاره به افت سطح آب‌های زیرزمینی در استان گفت: برای حل مساله آب نمی‌توان یک شبه مشکل را حل کرد، بلکه باید از الان برنامه‌ریزی شود که کار در حال پیشرفت است.

استاندار اردبیل افزود: طرح آبرسانی نمین و عنبران طی ۱۰ روز آینده در همین راستا به بهره‌برداری خواهد رسید که ظرفیت آبرسانی در این منطقه را ۲ برابر می‌کند.

وی گفت: در بخش ارتباطات شبکه‌ای نیز تا پایان سال برای تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار شبکه چهار گیگ و در تمامی شهرستان‌ها ارتباطات با فیبر نوری تامین می‌شود.

مقام عالی دولت در استان اردبیل با اشاره به هزینه‌کرد ۸۰۰ میلیارد ریال برای تامین تجهیزات فرودگاه اردبیل، تصریح کرد: فرودگاه اردبیل حدود ۱۲۴ کنسلی پرواز در سال ۱۴۰۰ داشت که این میزان سال گذشته به ۱۷ پرواز کاهش یافت و از ابتدای سال جاری هم کنسلی پرواز در این فرودگاه نبوده است و با تامین دستگاه ضد یخ‌پاش، کنسلی ناشی از یخ‌زدگی در فرودگاه نیز نخواهیم داشت.

 

رشد اقتصادی استان اردبیل منوط به تولید کالا و خدمات است

استاندار اردبیل در ادامه تحقق رشد اقتصادی به عنوان مساله اصلی استان را در گرو تولید کالا و خدمات عنوان کرد و افزود: در این راستا برای تولید یک میلیون تن محصولات کشاورزی در استان برنامه‌ریزی شده است که از جمله برنامه‌ها می‌توان به اجرای شبکه پایاب سد خداآفرین، افزایش کشت گلخانه‌ای، بهبود بذر و افزایش تولید در واحد سطح اشاره کرد.

عاملی همچنین ایجاد اشتغال پایدار، افزایش تولید و صادرات را از مزیت‌های کشت گلخانه‌ای برشمرد و گفت: پنج هکتار به سطح گلخانه‌های شهرستان نمین در ماه‌های گذشته اضافه شد و ۱۰ هکتار هم در حال آماده‌سازی زمین و زیرساخت‌های مورد نیاز است.

مقام عالی دولت در استان اردبیل با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان نمین افزود: باید متناسب با این ظرفیت‌ها شرایط مناسب هم فراهم شود که در این زمینه پیگیر ایجاد یک شهرک توریستی و دریافت مجوزهای آن هستیم و با اجرایی شدن این برنامه، شهرستان نمین در حد یک برند بین‌المللی گردشگری مطرح خواهد شد.

عاملی با بیان اینکه صنعت گردشگری صنعتی رو به رشد و گسترش است، عنوان کرد: سال جاری میلادی که اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شد، تعداد گردشگران خارجی استان ۲ برابر شد و به تناسب آن درآمد مشاغل و کسب و کارهای مرتبط هم افزایش یافت.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: طبیعت منطقه ظرفیت بزرگی برای اشتغال، تولید ثروت و درآمد مردم است و جلوی هر عاملی که باعث از بین رفتن این ظرفیت می‌شود، باید گرفته شود.

عاملی با بیان اینکه در صیانت از ظرفیت‌ها و منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی به هیچ وجه کوتاه نمی‌آییم، افزود: اردبیل در آینده نگین درخشان گردشگری خواهد بود و باید این ظرفیت مهم بین‌المللی را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم و در عین حال باید از این ظرفیت تولید ثروت شود.

استاندار اردبیل با اشاره به استقبال گردشگران خارجی به‌ویژه گردشگران چینی و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل گفت: باید زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه بخش گردشگری را فراهم و از این ظرفیت‌ها برای مردم استان تولید ثروت و درآمد کنیم.

وی با بیان اینکه موافق صنعت آلوده کننده نیستیم، تصریح کرد: اصلی‌ترین منبع ثروت ما در استان منابع طبیعی خدادادی است و به طور حتم باید از آن حفاظت کنیم و قرار نیست برای کسب ثروت مقطعی، این ثروت‌ها و منابع خدادادی را از دست بدهیم.

 

سیاست اصلی دولت سیزدهم بهبود ارتباطات با کشورهای منطقه است

استاندار اردبیل سیاست اصلی دولت سیزدهم را بهبود ارتباطات و مناسبات با کشورهای منطقه و از بین بردن تنش‌ها دانست و با یادآوری رقابت کشورهای منطقه با ایران اظهار کرد: امروز وظیفه مهم ما این است که همه برای توسعه کشور و منطقه تلاش کنیم.

عاملی اردبیل اضافه کرد: گاهی برخی قدرت‌ها از موفقیت‌های ما در عرصه‌های بین‌المللی ناراحت می‌شوند، همچنان که چند سال قبل داعش را با هدف تجزیه ایران ایجاد کردند و ابایی هم از بیان این هدف خود ندارند.

وی با بیان اینکه نباید لحظه‌ای از مسیر رشد، توسعه و پیشرفت منطقه‌ای غافل شویم، گفت: نباید شهدای عزیزی که تمام وجود و زندگی خود را برای عزت کشور گذاشتند، از یاد ببریم، اگر این ایثارگری‌ها و جانفشانی‌ها را فراموش کنیم اجحاف کرده‌ایم.

مقام عالی دولت در استان اردبیل در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی کشور تصریح کرد: وضعیت درآمدها و هزینه‌های دولت مشخص است ، دولت از محل فروش نفت و مالیات درآمد کسب می‌کند و از سوی دیگر برای مدیریت کشور ، هزینه کارکنان ، هزینه سلامت و تامین یارانه هزینه‌های سنگینی پرداخت می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم همخوانی درآمد و هزینه‌های دولت افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد هزینه‌های دولت مربوط به هزینه‌های جاری است و این هزینه‌ها روز به روز افزایش می‌یابد و این روند باید در جایی متوقف شود.

 

آمادگی بررسی کارشناسی میزان آلایندگی پتروشیمی نمین وجود دارد

استاندار اردبیل در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مباحث مطرح شده درباره پتروشیمی نمین گفت: حدود ۵۰۰ نوع محصول توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود که برخی از آنها آلوده کننده است و می‌بینیم که مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند؛ زیرا خروجی آنها با هوا ترکیب و اسید شده و در زمین می‌ماند که موجب می‌شود زمین‌های زراعی اسیدی شود یا مردمی که از آن هوا تنفس می‌کنند، آسیب ببینند.

وی عنوان کرد: زمانی که موضوع‌هایی درباره پتروشیمی نمین مطرح شد، به تیمی از دانشگاهیان گفته شد تا آن را به صورت مستقل بررسی و اعلام نظر کنند که تا کنون مطلبی علمی بیان نشده است؛ اگرچه موضوع مشخص است که آنجا متانول تولید می‌شود که الکل است و چنان تاثیراتی ندارد.

عاملی تصریح کرد: با این وجود همچنان عده‌ای به موضوع اعتراض دارند که این آمادگی وجود دارد تا اگر لازم باشد، متخصصان صاحب‌نظری برای بررسی موضوع اقدام کنند و اینجانب به عنوان استاندار و یک شهروند اردبیلی در کنار مردم هستم و اگر بحث تاثیرات مضر و آلایندگی شدید پتروشیمی اثبات شود، در زمینه راه‌های مقابله و کاهش آن بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان اقدام لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به بررسی حفاظت محیط زیست و شرکت‌های مشاور، ادامه داد: ما در قبال سلامت و آینده مردم و فرزندان آنها مسئول هستیم و اگر زندگی مردم از این ناحیه دچار مشکلی شود، نمی‌توانیم در برابر وجدان خود پاسخگو باشیم.

استاندار اردبیل در پایان از شهروندان خواست تا در صورت تمایل نسبت به معرفی متخصصان و کارشناسانی بی‌طرف و دانشگاهی برای بررسی موضوع معرفی کنند و گفت: حاضر هستیم اگر تهدیدی وجود داشته باشد، از الان به فکر آن باشیم و مساله را برطرف کنیم.

عاملی ضمن تاکبد بر وحدت و همدلی گفت: واقعیت این است جایی که اختلاف باشد، توسعه رخ نمی‌دهد؛ البته اختلاف سلیقه، تضارب آرا و انتقاد به طور حتم باید باشد، اما اگر مسیر آنها سمت و سوی دیگری داشته باشد، به نتیجه نخواهیم رسید.

وی با اشاره به انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: تمام تلاش ما در این مدت این بود که وارد حاشیه‌ها و اختلاف‌ها نشویم؛ چون اگر وارد حاشیه می‌شدیم، کارها روی زمین می‌ماند.

مقام عالی دولت در استان اردبیل خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد اعتبارات ملی است و در این شرایط اگر کنار هم باشیم و از این اعتبارها برای استان استفاده کنیم، موفق می‌شویم؛ اما اگر اختلاف داشته باشیم و هر کس برای خودش کار کند، استان به جایی نمی‌رسد.

عاملی اضافه کرد: با وجود همه اختلاف‌ها، باید در این مورد در استان اجماع داشته باشیم و اگر قرار باشد این مسیر را نرویم، شرایط به همین شکل ادامه خواهد داشت.

استاندار اردبیل با بیان اینکه با نمایش و عکس انداختن به نتیجه نمی‌رسیم، ادامه داد: اگر به واقع می‌خواهیم گره مشکلات استان را باز کنیم، باید همه در کنار هم باشیم و از ظرفیت‌ها و منابع ملی نیز استفاده کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه