English

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان :

۴۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی به علت نبود بازار روی دست کشاورزان اردبیل مانده است

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: بیش از ۴۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی تولید شده در این استان به علت نبود بازار و مشتری داخلی و خارجی روی دست کشاورزان مانده است.

 ۴۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی به علت نبود بازار روی دست کشاورزان اردبیل مانده است
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، غفور آقایی گفت: با گذشت نزدیک چهار ماه از برداشت محصول، هم‌اکنون بالغ بر ۴۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی مازاد استان اردبیل آماده انتقال به بازار و صادرات است و با توجه به زمان محدود و فسادپذیری محصول ، فرصت کمی برای فروش این میزان از محصول در بازارهای خارجی و داخلی وجود دارد.

وی تولید زیاد محصول در بیشتر استان‌ها، قیمت پایین برخی ارقام پرمحصول و نیز توقف صادرات را از مهم‌ترین علل فروش نرفتن محصول سیب زمینی استان اردبیل برشمرد و گفت: نبود مشوق‌های صادرات، الزام صادرکنندگان برای انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل و فروش آن به شبکه بانکی دولت با نرخ مصوب و پایین و نیز سخت بودن امکان انتقال منابع ارزی حاصل از صادرات از جمله علل کاهش و توقف صادرات سیب زمینی اردبیل است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خواستار مداخله مستقیم دولت در تنظیم بازار و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان سیب زمینی کار شد و اظهار کرد: تعلیق کارت‌های بازرگانی صادر کنندگان، عدم تقاضا در بازارهای هدف صادرات، تولید زیاد بدون توجه به کشش صادراتی بازارهای سنتی صادرات و تعرفه گمرکی بالا از جمله علل توقف صادرات و در انبار ماندن محصول سیب زمینی استان اردبیل است.

وی اضافه کرد: حذف تعهد ارزی صادر کنندگان، رفع مسدودی کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان محصولات کشاورزی تا زمان فروش محصول و اعمال مشوق‌های صادراتی نقدی از جمله راهکارهای حل مشکل فروش محصول تولید شده توسط سیب زمینی کاران اردبیل می‌باشد.

آقایی همچنین گفت: تاکنون تنها ۱۵ هزار تن از ۷۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی تولید شده در استان اردبیل به خارج از کشور صادر شده و این رقم بسیار کمتر از ظرفیت صادرات استان است.

وی با اشاره به تولید بالغ بر ۷۷۰ هزار تن محصول سیب زمینی در استان اردبیل طی سال جاری افزود: این استان با تولید یک پنجم محصول سیب زمینی کشور، ظرفیت بالایی برای صادرات این محصول دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از کشت محصول سیب زمینی در ۱۹ هزار و ۲۳۳ هکتار از اراضی شهرستان‌ های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: محصول سیب زمینی برداشت شده در این استان در ۱۱ سردخانه مجهز و فنی و بیشتر در انبارهای غیرفنی و شخصی تولیدکنندگان ذخیره‌سازی شده است.

وی میزان مصرف سیب زمینی در داخل استان اردبیل را حدود ۶۰ هزار تن و میزان مصارف دیگر شامل تامین مصرف واحدهای صنعتی مرتبط و نیز صادرات به سایر مناطق و استان‌های کشور را حدود ۳۳۰ هزار تن اعلام کرد.

آقایی همچنین با اشاره به نبود کارخانه‌‎های فرآوری و تولید محصولات جانبی سیب زمینی از قبیل چیپس در استان اردبیل گفت: این امر سبب شده است که محصول سیب زمینی به صورت خام از استان خارج شده و نقش کمتری در اقتصاد استان داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه