English

رشد ۵۰درصدی نرخ باسوادی روستاییان

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌ و پرورش قم با بیان اینکه بیشتر آمار بیسوادان این استان در قبل از انقلاب مربوط به قشر روستایی و عشایری بوده است گفت: نرخ باسوادی روستاییان از حدود ۳۰ درصد در قبل از انقلاب به ۸۰ درصد در سال جاری رسیده که حاکی از رشد ۵۰ درصدی است.

رشد ۵۰درصدی نرخ باسوادی روستاییان
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، غلام‌رضا رضایی روز شنبه در گفت‌وگویی با اشاره به وضعیت سوادآموزی در قم اظهار داشت: در گروه سِنی ۶ سال و بالاتر از بعد از انقلاب‌اسلامی حدود ۴۴ درصد رشد باسوادی داشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: نرخ باسوادی زنان در قبل از انقلاب حدود ۳۴ درصد بوده، پس از پیروزی انقلاب به حدود ۸۸ درصد افزایش یافته که نشان دهنده رشد باسوادی ۵۰ درصد است.

معاون آموزش‌وپرورش قم،‌ همچنین نرخ باسوادی مردان استان را نیز در پیش از انقلاب ۶۴ درصد عنوان کرد و افزود: این نرخ با ۲۹ درصد افزایش به ۹۳ درصد ارتقا پیدا کرده‌است.

رضایی با بیان این مطلب که بیشتر آمار بی‌سوادان در قبل از انقلاب مربوط به قشر روستایی و عشایری بود خاطرنشان کرد: نرخ باسوادی روستاییان نیز از حدود ۳۰ درصد در قبل از انقلاب به ۸۰ درصد در سالجاری رسید که حاکی از رشد ۵۰ درصدی می‌باشد.

وی افزود: در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ۵۳ درصد جمعیت شهرنشین استان باسواد بودند که این نرخ اکنون با ۳۷ درصد رشد، حدود ۹۰ درصد است‌.

معاون آموزش‌وپرورش قم یادآور شد: این استان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، در موضوع باسوادی افراد ۶ سال بیشتر، رتبه هشتم را دارد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: رتبه سوادآموزی استان به گونه‌ای تقویت شود که بی‌سوادی نداشته باشیم و جز استان‌هایی قرار بگیریم که در مبارزه با بی‌سوادی عملکرد موفقیت‌آمیزی دارند.

رضایی همچنین در بخشی از سخنان یادآور شد: آمار باسوادی در کل کشور، قبل از پیروزی انقلاب‌اسلامی ۴۷ درصد بوده ولی با ۵۱ درصد افزایش به حدود ۹۸ درصد رسیده‌است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در چهارسال اخیر اتفاق‌های خوب و مبارکی برای سوادآموزی استان رخ داده است گفت: ما افرادی را در استان داشتیم که به طور مطلق بی‌سواد بودند، ولی در حال حاضر ۱۳۷ نفر از این افراد را با مدارک کارشناسی ارشد و دکتری در پُست‌های مدیریتی کشور تحویل نظام مقدس جمهوری اسلامی داده‌ایم و در سنگرهای خدمت‌رسانی اعم از استاد دانشگاه و مدیریت کُرسی‌های تجاری و اقتصادی خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: این افراد از چهره‌های موفق سوادآموزی استان به شمار می‌آیند و بعضا جز استادان حوزه‌های علمیه شدند و در آموزش‌وپرورش و یا به عنوان کارآفرین و نویسنده مشغول به خدمت هستند.

معاون آموزش‌وپرورش قم در بخش دیگری از سخنان خاطرنشان کرد: از ابتدای تشکیل نهضت سوادآموزی در قم، حدود یک سوم جمعیت استان معادل ۴۲۸ هزار نفر در برنامه‌ها، طرح‌ها و فعالیت‌های نهضت سوادآموزی شرکت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: به سوادآموزان حدود ۲۳۰ ساعت روخوانی، روان‌خوانی و مفاهیم قرآن کریم را آموزش داده، و آشنایی با سیره و روش زندگانی اهل بیت‌(ع) و معارف‌اسلامی نیز جز برنامه‌های آموزشی است که برای آموزش‌یاران انجام می‌دهیم.

رضایی گفت: کسب ۵۹ رتبه و مقام برتر کشوری هم جز آماری بوده که از سوی ارزیابی عملکرد سازمان نهضت سوادآموزی کشور به استان اعلام شده است.

وی تهیه، تولید و پخش برنامه‌های دوره سوادآموزی را به عنوان دیگر اقدام‌های سوادآموزی استان مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: دوره سوادآموزی برابر با پایان پایه سوم ابتدایی است.

وی همچنین یا یادآوری این نکته که امروز موضوع سوادآموری صرفا آموزش خواندن و نوشتن و یا روخوانی قرآن نیست گفت: مهارت‌آموزی نیز از جمله آموزش‌های نهضت سوادآموزی است از این رو در راستای تحقق دولت الکترونیک امکان آموزش کار با رایانه را برای سوادآموزانی که دوره انتقال را طی کرده‌اند، فراهم می‌کنیم‌.

وی افزود: تولید بیش از ۶۷۰ فیلم مربوط به دوره‌های سوادآموزی به مدت چهارهزار و ۷۰۰ دقیقه برنامه در فضای مجازی و ۱۶ هزار دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی در زمان شیوع ویروس کرونا، از برنامه‌های سوادآموزی استان است.

وی همچنین با بیان اینکه سوادآموزی قم پنج شهید را تقدیم انقلاب کرده است گفت: دیدار با خانواده معظم شهیدان و ایثارگران، دیدار با مراجع تقلید، علما و امامان جمعه و جماعت و برگزاری یادواره شهدای سوادآموزی از جمله دیگر برنامه‌های صورت گرفته در استان است.

رضایی نشست کتاب‌خوان با هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی را از دیگر برنامه‌های معاونت سوادآموزی آموزش‌وپرورش قم ذکر کرد و بیان داشت: کتاب‌خوانی یکی از برنامه‌هایی است که باید در جامعه نهادینه کنیم، وقتی سوادآموزان در مرحله انتقال قرار می‌گیرند باید به سمت خواندن کتاب، تشویق و ترغیب شوند.

وی اضافه کرد: سوادآموزی استان پویش انشاءنویسی با استفاده از مطالب کتاب‌هایی که سوادآموزان مطالعه می‌کنند را با توجه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در برنامه‌های کاری قرار داده است.

وی همچنین ایجاد طرح نماز کلید بهشت را نیز از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: سوادآموزی مددجویان اداره‌کل‌های زندان‌ها، کمیته‌ امداد امام‌(ره) و اتباع و مهاجرین خارجی استان هم از جمله فعالیت‌های معاونت سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش محسوب می‌شود.

رضایی با تاکید بر اینکه یکی از ماموریت‌های جدی سوادآموزی استان، آموزش اتباع محروم از نعمت سواد است بیان کرد: طی سه‌سال گذشته بالغ بر ۶ هزار نفر از اتباعی که به طور کامل بیسواد بودند، در کلاس‌های سوادآموزی استان آموزش دیده‌اند.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن، نرخ باسوادی اتباع در قم ۸۶ درصد است که ۱۴ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه