English

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم خبر داد؛

تشکیل سه هزار و ۸۱۱ پرونده برای بیماران خاص در قم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: سه‌هزار و ۸۱۱ نفر از افراد مبتلا به بیماری خاص و صعب‌العلاج در سامانه مدیریت بیماران نادر این استان تشکیل پرونده داده‌اند.

تشکیل سه هزار و ۸۱۱ پرونده برای بیماران خاص در قم
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، مجید محبی گفت: طبق تعریف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری‌های خاص شامل بیماری‌های MS، دیالیز، هموفیلی و تالاسمی و صعب‌العلاج و نادر شامل پروانه‌ای، MPS، SMA(آتروفی عضلانی نخاعی)، CF، اوتیسم، روانی مزمن، پیوند اعضا و سرطان است.

وی خاطرنشان کرد: با تاسیس صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، ۱۰۷ بیماری تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به تشکیل سه هزار و ۸۱۱ پرونده در سامانه مدیریت بیماران نادر استان قم، بیان کرد: ۱۹۴ پرونده مربوط به بیماری تالاسمی ماژور، هموفیلی ۲۰۲، ام اس یک‌هزار و ۷۳۴، دیالیز ۸۳۰، پیوندی ۶۴۸، سی اف ۴۱، پی آی دی هشت، ای بی ۱۸، متابولیک ۱۵، اس ام ای ۲۳ و اوتیسم ۹۸ مورد می‌باشد.

به گفته محبی، همه بیماران ایرانی و اتباع مجاز دارای کارت اقامت که تحت پوشش بیمه‌های پایه هستند، می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های بیمه‌های پایه مربوطه و ارایه مدارک و مستندات پزشکی مربوط به بیماری پس از نشان‌دار شدن از خدمات صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: این خدمات شامل دارو، پزشکی، تصویربرداری، آزمایشات، جراحی، بستری، رادیوتراپی و دندانپزشکی تا سقف مورد تعهد بیمه می‌باشد.

وی افزود: همچنین علاوه بر بسته‌های خدمتی، بیماران هر ساله می‌توانند جهت عودت هزینه‌های خارج از شمول بیمه تا سقف مورد تعهد بیمه، با ارایه فاکتورها و مدارک پزشکی از خدمات صندوق‌های بیمه استفاده نمایند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در استان قم ۱۷۵ تخت فعال دیالیز وجود دارد که این بیماران در ۱۰ مرکز دیالیز در بخش‌های دولتی و خصوصی به‌صورت رایگان در حال دریافت خدمات هستند.

وی به مراکز دیالیز اشاره کرد و افزود: بیمارستان‌های کامکار، شهید بهشتی، شهدا و حضرت معصومه(س)، حضرت علی بن ابیطالب(ع)، آیت‌الله گلپایگانی و حضرت ولیعصر(عج)، درمانگاه‌های بقیه‌الله، بهار و خرم به بیماران دیالیزی خدمات ارایه می‌دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شاخص بیمار به تخت دیالیز در استان قم ۴.۷ می باشد که با توجه به شاخص کشوری چهار و نرخ رشد بیماران دیالیزی استان قم در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱، ۳.۶ درصد محاسبه شد، باید تا پایان امسال ۴۰ تخت دیگر راه‌اندازی شود.

محبی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش بیماری‌های زمینه‌ای دیابت و پرفشاری خون، این نرخ رشد در سال‌های آینده که در بررسی‌های اپیدمیولوژیک شایع‌ترین علل نارسایی مزمن کلیه است، در حال افزایش می‌باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه