English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

آیا ریشه تمایل به بنگاه‌داری بانک‎‌ها ناشی از عوامل خارجی است؟/ در خصوص بنگاهداری بانک‌ها آیا قانون نظر مثبتی دارد؟

بانک‌ها موتور محرکه اقتصاد کشورهستند اما وقتی به بنگاه‌داری روی بیاورند، نقدینگی در مسیر صحیح به جریان نمی‌افتد و منابع موردنیاز برای چرخش اقتصاد نیز در مسیرهای غیرمولد قرار می‌گیرد.

آیا ریشه تمایل به بنگاه‌داری بانک‎‌ها ناشی از عوامل خارجی است؟/  در خصوص بنگاهداری بانک‌ها آیا قانون نظر مثبتی دارد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، امروزه بانکداری و واسطه‌گری مالی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی به‌شمار می‌آید. موضوع مهم در این حوزه بنگاهداری بانک‌ها است. بنگاهداری و حرکت بانک‌ها به سمت بنگاهداری مقوله‌ای فراگیر و جهانی شده است. این پدیده خاص ایران نبوده و در کشورهای مختلف درجاتی از بنگاهداری از طرف مقام ناظر پولی برای بانک‌ها پذیرفته شده است. گرفتار شدن بانک‌ها در بنگاهداری از آنجا که نظام تأمین مالی در ایران بانک محور است پیامدهای ناگواری بر رشد اقتصادی خواهد داشت و بی‌راه نیست که منشاء رکود اقتصادی موجود به عوامل نظیر بنگاه‌داری برگردد.

طبق آمار در ایران سهم بانک از تأمین مالی حدود 90درصد است و حدود 10 درصد نیز به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص دارد. امروزه بنگاهداری برای بانک‌ها بسیار سودآور شده است، به‌گونه‌ای که بانک‌ها از وظایف اصلی خود فاصله گرفتند.

در همین ارتباط نیز رئیس‌جموری کشورمان نیز با بیان اینکه دولت سرمایه‌گذاری و ایجاد بنگاه‌های اقتصادی را مفید، اما بنگاهد‌اری دولتی را مضر می‌داند، گفته است: «به هیچ عنوان بنگاهداری از سوی دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها مورد تأیید دولت نیست و با موارد تخلف برخورد شده و خواهد شد.»

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین درباره برنامه دولت برای منضبط کردن نظام پولی و بانکی کشور نیز تصریح کرد: «معتقدیم تحول اقتصادی در گرو اصلاح نظام بانکی است. دولت در بازنگری عملکرد و مقررات نظام بانکی مصمم است و مقابله با بی‌انضباطی مالی بانک‌ها و اضافه برداشت برخی مؤسسات پولی و بانکی را وظیفه خود می‌داند.»

 

34653

 

بنگاه‌داری بانک‌ها چیست؟

«علی سوادکوهی» کارشناس پولی و بانکی در پاسخ به این سوال که چه تعریفی می‌توان از بنگاه‌داری بانک‌ها توصیف کرد، گفت: در واقع بنگاهداری برای بانک‌ها بسیار سودآور است و هر گونه تصمیم‌گیری که منجر به استفاده از منابع بانک‌ها در جهت تأمین مالی شرکت‌های مرتبط به بانک یا شرکت‌های مرتبط با سهام داران بانک می‌شود را بنگاه داری بانک‌ها تعریف می‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از علت‌های ایجاد رشد اقتصادی، منابع مالی است که از طرف بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به سمت فعالیت‌های مولد و اقتصادی سرازیر می‌شود اما این برای اینکه بگوییم بنگاه‌داری بانک‌ها می‌تواند سبب رشد اقتصای می‌شود یا خیر که باید تحقیقات گسترده‌ای در این مورد انجام‌ شود.

 

bank2

 

تأسیس شرکت‌هایی در تکمیل زنجیره خدمات خود توسط بانک‌ها

وی با بیان اینکه  در همه جای دنیا بانک‌ها در تکمیل زنجیره خدمات خود شرکت‌هایی را تأسیس یا تملیک می‌کنند؛ گفت: بانک‌ها به‌عنوان مهمترین واسطه‌گری‌های مالی از اصلی‌ترین ارکان اساسی سیستم مالی اقتصاد به حساب می‌آیند و نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات متنوع مالی و اعتباری، جذب و هدایت نقدینگی و ایجاد توسعه اقتصادی دارند. بنابراین وظیفه اصلی سیستم بانکی واسطه‌گری مالی شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر از بنگاهداری بانک‌ها انتقاد زیادی شده است و حجم این انتقادها با کاهش مستمر قدرت وام‌دهی بانک‌ها شدت بیشتری گرفته است.

امروزه سرمایه‌گذاری بانک‌ها در کشورهای پیشرفته صنعتی در حقیقت به‌عنوان رهگشا مشاور حرفه‌ای و متخصص افزایش منابع مالی شرکت‌ها و جمع‌آوری و تبادل اطلاعات لازم برای مشتریان خود است و از این رو بانک‌ها در موضوعات راهبردی از قبیل توسعه، جذب مشارکت، انتشار و فروش سهام، ادغام انتقال و تبدیل بنگاه‌های اقتصادی، تملک و ... از مراکز مهم و تخصص مشاوره‌ای به ‌شمار می‌روند.

 

بیشتر بخوانید: 

به طور جدی باید به مسائل بانک ها ورود کنیم

گام های بلند بانک ملی ایران در راستای خروج از بنگاهداری

خلق پول، بنگاهداری و حیله های بانکی خطوط قرمز ما در طرح قانون بانک مرکزی است

 

تأمین مالی سرمایه در گردش فعالیت‌های عملیاتی عمده‌ترین مشکلات بنگاه‌ها

این کارشناس پولی و بانکی، با توضیح اینکه در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین مشکلات بنگاه‌ها و شرکت‌ها تولیدی، ناتوانی آنها در تأمین مالی سرمایه در گردش فعالیت‌های عملیاتی خود از طریق بانک است زیرا از یک سو بانک‌ها با توجه به منافع خود اولویت را در ارائه تسهیلات به شرکت‌های تابعه خود می‌دانند و به سایر شرکت‌ها توجه کمتری می‌کنند و از سوی دیگر در صورت تمایل به ارائه تسهیلات به دیگر شرکت‌ها نرخ سود و هزینه بالای این تسهیلات در عمل مشکلی از مشکلات تولیدکنندگان را حل نخواهد کرد. در واقع چنین مشکلاتی موجب کم‌تر شدن سهم بخش‌های مختلف اقتصادی از تسهیلات بانکی شده است.

 

ضرورت خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری

وی در ادامه افزود: ضروری است که مدیران بانک‌ها در اقدامات و فعالیت‌های خود تجدیدنظر کنند و بستر لازم را برای خروج از بنگاه‌داری و کسب سود از طریق فعالیت‌های اصلی خود فراهم آورند. بانک‌ها با واگذاری شرکت‌های تابعه خود از یک سو موجب فعال‌تر شدن بخش خصوصی در بازار سرمایه می‌شوند و از سوی دیگر می‌توانند منابع عظیمی را که از طریق این واگذاری‌ها عایدشان می‌شود در جهت ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان و کمک به تأمین مالی سرمایه در گردش آنها به کار گیرند.

 

ایجاد زمینه برای ورود مجدد شرکت‌ها و تولیدکنندگان به عرصه تولید و رقابت

سوادکوهی همچنین خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری را زمینه ورود مجدد شرکت‌ها و تولیدکنندگان کوچک به عرصه تولید و رقابت که یکی از عوامل مهم در پویایی اقتصادی کشور محسوب می‌شود دانست و گفت: در این صورت این شرکت‌ها با رقیبی بلامنازغ به نام بانک مواجه نخواهد بود. از سوی دیگر فعالیت این شرکت‌ها و حضور فعال آنها در اقتصاد باعث از بین رفتن انحصار می‌شود و فضای رقبابتی را ایجاد خواهد کرد و همین موضوع باعث افزایش کیفیت محصولات تولید شده و خدمات ارائه شده و ارزان تر شدن این محصولات و خدمات می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه