English

رئیس سازمان ملی حفاظت محیط زیست:

۲۷۰ میلیون هکتار از اراضی کشورهای همسایه نیز مولد و منشا گرد و غبار هستند

رئیس سازمان ملی حفاظت محیط زیست گفت: 270 میلیون هکتار از اراضی کشورهای همسایه نیز مولد و منشا گرد و غبار هستند و در ایجاد گرد و غبار در کشور ما نقش دارند که برای رفع این مشکل رایزنی‌ها نیز در حال انجام است.

270 میلیون هکتار از اراضی کشورهای همسایه نیز مولد و منشا گرد و غبار هستند
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، رئیس سازمان ملی حفاظت محیط زیست در همایش روز جهانی خاک با اشاره به اینکه ۱۵ درصد گرد و غبار کشور ناشی از اراضی کشاورزی است گفت:امروز خاک و آب تحت تأثیر مسائل انسانی و اقلیمی وضعیت خوبی ندارد و بیش‌از ۹۰ درصد جانداران از خاک استفاده می‌کنند بیش از ۹۵ درصد تغذیه ما از خاک است. وقتی انسان آفریده شد خاک ماده اولیه آن بود و زمانی خاک شکل می‌گیرد که آبی هم وجود داشته باشد.

سلاجقه ادامه داد:ضروری است پاسخ داده شود ۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی که رو به شوری می‌روند منبع چند درصد گرد و غبار هستند. امروز ۳.۷ میلیون هکتار اراضی آبی منشأ گرد و غبار است، چرا؟ ۱۵ درصد گرد و غبار کشور ناشی از اراضی کشاورزی است. ۳۵ درصد خسارت‌های حاصل از گرد و غبار از جانب اراضی کشاورزی بوده است. آیا کشاورزی و دانش لازم را داریم؟

وی  با بیان این که بر اساس قانون حفاظت خاک وقتی تخریبی صورت می‌گیرد باید خاک دوباره احیا شود، خاطر نشان کرد: بازسازی و ترمیم هر سانتیمتر خاک ۳ تا ۳۹ هزار دلار هزینه دارد. در استفاده از آلاینده‌هایی مانند کود و سموم آیا مسیر مشخص است به کجا برسیم؟

رئیس سازمان محیط زیست گفت: البته کشاورزانی هم در کشور داریم که از منابع آب و خاک به بهترین نحو استفاده  می کنند و بهره وری بالایی در تولید دارند.

سلاجقه گفت: برای حفاظت از خاک کنار وزارت جهاد کشاورزی هستیم و  ما وظایف قانونی خود را انجام می‌دهیم اما  این وزارتخانه نیز باید چالش‌های مربوط به آینده خاک را کاهش دهد و به جای افزایش سطح زیر کشت،  بهره وری  را افزایش دهد و خاک ورزی و کشاورزی حفاظتی در کشاورزی کشور انجام شود.

وی تصریح کرد: 270 میلیون هکتار از اراضی کشورهای همسایه نیز مولد و منشا گرد و غبار هستند و در ایجاد گرد و غبار در کشور ما نقش دارند که برای رفع این مشکل  رایزنی‌ها نیز در حال انجام است. 

به این مسوول با کشور های دیگری نیز مانند ترکمنستان  رایزنی‌هایی برای مهار کانون‌های گرد و غبار در حال انجام است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه