English

رییس بنیاد ملی نخبگان:

باید برای نخبگان کشور فرصت‌های بیشتر فراهم شود

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تایید وجود پدیده مهاجرت نخبگان از کشور گفت: همه کشور از مردم تا مجلس، دولت و قوه قضاییه را در برابر حفظ استعدادهای برتر ایران مسئول دانست.

باید برای نخبگان کشور فرصت‌های بیشتر فراهم شود
به گزارش خبرگزاری موج

، سالن جابربن حیان دانشگاه تربیت مدرس عصر چهارشنبه و به مناسبت فرارسیدن 16 آذر روز دانشجو میزبان روح الله دهقانی فیروزآبادی بود.

در این مراسم که با نشست پرسش و پاسخ درخصوص فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان همراه بود، دهقانی که سکانداری بنیاد ملی نخبگان را نیز عهده دار است، در گفت‌وگویی آزاد و بی واسطه، به سؤالات و نقطه نظرهای دانشجویان پاسخ داد.

طرح مسائلی همچون ناامیدی جوانان و مهاجرت نخبگان در نتیجه بی توجهی بنیاد ملی نخبگان به آنها، نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه، ضرورت توجه هرچه بیشتر به حوزه هوش مصنوعی به خصوص در حوزه زیست فناوری، مشکل سنوات تحصیلی و معیشت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و چرایی پرداخت نشدن حقوق به آنها، بی توجهی به حوزه علوم انسانی، فساد اداری و بی توجهی به شایسته سالاری، مشکل تغییر اقلیم، تورم اقتصادی و چالش حق مالکیت مادی و معنوی پایان نامه های دانشجویی و نبود اتاق مادر و فرزند در دانشگاه ها برای دانشجویان متاهل از جمله مسائلی بود که ۶ تن از نمایندگان تشکل های دانشجویی و تعدادی از دانشجویان در بخش تریبون آزاد به آن ها پرداختند.

 

اکنون در دنیا بحث مهاجرت از فناوری به عشایر فناوری رسیده

رییس بنیاد ملی نخبگان در خصوص یکی از دغدغه های مطرح شده در این نشست که از سوی دانشجویان با عنوان ناامیدی و مهاجرت نخبگان از کشور مطرح شد، ضمن تایید این مسئله که پدیده مهاجرت در کشور وجود دارد و بعضا در کشورهای دیگر هم وجود دارد، به پدیده جدید عشایر فناوری اشاره کرد و گفت: یک پدیده هایی اکنون وجود دارد که به آن عشایر فناوری می گویند و حتی دیگر از بحث مهاجرت فناوری هم گذشته است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: این بدان معنی است که یک نفر قبلا تصمیم می گرفت که برای زندگی به یک کشور اروپایی برود اما اکنون در حوزه های فناوری نوظهور مثل هوش مصنوعی و اطلاعات، یک جامعه ای درست شده با عنوان عشایر فناوری که آدم ها اصلا دیگر به هیچ جا پایبند نیستند، به طوریکه اگر در کشور امارات فرصتی است به آنجا یا بعد به دنبال فرصتی دیگر ممکن است به آلمان و اگر هم مجددا در ایران خوب بود به کشوربازمی گردد.

وی با بیان اینکه اکنون رقابت جذب نخبگان در دنیا به رقابتی سنگین تبدیل شده، تصریح کرد: کشورهای همسایه که یک زمانی در خواب بودند و اصلا توجهی به این حوزه نداشتند متوجه شدند که اگر ایران امروز با وجود تحریم های بین المللی به یک اقتدار بین المللی منطقه ای دست یافته ریشه آن متمرکز بر علم و فناوری به خصوص در ۲۰ سال گذشته بوده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با تاکید بر اینکه، نیاز به نیروی انسانی متخصص به شدت در دنیا افزایش یافته، با ذکر مثالی افزود: اکنون پیش بینی شده که دنیا تا سال ۲۰۳۰ یعنی هفت سال دیگر با کمبود ۱۸ میلیون نفری نیروی متخصص در حوزه پزشکی و سلامت مواجه می شود.

وی ادامه داد: از این رو بطور قطع آنها به خصوص همسایگان ما شروع می کنند به جذب نخبگان ایران و یک دانشجو و استادی که کشور برای آن ۲۰ تا ۳۰ سال هزینه کرده و پرورش داده را با ماهی ۲۰ هزار دلار که برای آنها هم می ارزد جذب می کنند. این در حالیست که اگر قبلا یکی می خواست از حوزه پزشکی از کشور خارج شود یک تا دو سال زمان می برد و با آزمون و کلی شرایط سخت همراه بود، درصورتی که اکنون با یک مصاحبه تلفنی ظرف سه ماه نخبه به کشور همسایه می رود و شروع به کار می کند و آنها هم شرایط را بسیار بسیار سهل کرده اند و بطور قطع به نفع شان است زیرا یکی دیگه کاشته است و گلاب آن را آنها می گیرند.

 

همه کشور برای حفظ نخبگان مسئول هستند

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: بنابراین اینکه مسئله مهاجرت در کشور وجود دارد قطعی است و یکبار دیگر عرض کردم به عنوان یکی از کسانی که دغدغه مند این حوزه است و معتقدم مسئله مهاجرت در کشور فقط یک نفر پاسخگو ندارد و همه کشور از مردم، مجلس، دولت و قوه قضائیه گرفته همه در برابر حفظ استعدادهای برتر و هوشمند پاسخگو و مسوول هستند.

دهقانی افزود: بنده هم به عنوان یک عضو از دولت و یکی از بلندگوهای داد و بیداد سر این بحث هستم برای اینکه کمک کنیم برای حفظ نخبگان، اما خواهش من از جامعه دانشگاهی این است صرفا مسئله نخبگان را دولتی ندانند و این نگاه که هزینه کنید، پول دهید و امکانات برای حفظ نخبگان فراهم کنیم نگاه صحیحی نیست.

وی با بیان اینکه نخبه کسی است که از جامعه اطراف خود برتر است و برتری هم در همه ابعاد است و اصطلاحا چند بعدی است، تاکید کرد: این بدان معنی است که همانطور که نخبه باهوش تر، پرکارتر، پرتلاش است در عین حال صبورتر است و به مردم هم عشق بیشتری می ورزد در غیر اینصورت این فرد استعداد برتر است و نمی توان اسم نخبگی روی فرد گذاشت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور افزود: باید بدنبال ایجاد میدان اثرگذاری و ایجاد فرصت تاثیرگذاری بیشتر نخبگان در کشور باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه