English

بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر خاورمیانه به‌زودی عملیاتی می‌شود

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان از افتتاح واحدهای باقیمانده بخش اول این طرح خبر داد.

 بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر خاورمیانه به‌زودی عملیاتی می‌شود
به گزارش خبرگزاری موج

به نقل از شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، فرزانه گفت: ابتدا باید به نقش حیاتی و اهمیت شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران در زنجیره تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی و احداث صنایع پایین‌دستی صنعت نفت اشاره کنم. این شرکت با بیش از ۵۰ سال تجربه به‌عنوان بازوی مهندسی و اجرایی پروژه‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در زمینه احداث طرح‌های پالایشگاهی، خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌ها، ساخت مخازن و انبارهای نفتی، تأسیسات زیربنایی و جانبی نفتی و مشاوره‌های مهندسی فعالیت می‌کند. شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در مدیریت اجرایی، مدیریت مهندسی، مدیریت مالی، پیمانی و حقوقی پروژه‌ها رشد کرده و به بلوغ و توانمندی در احداث و بهره‌برداری از صنایع نفتی رسیده است. شایان‌ذکر است که دارا بودن استانداردهای جامع مهندسی NIOEC SPECIFICATIONS  مهم‌ترین میراث ماندگار و گرانبهاترین دارایی معنوی این شرکت به‌شمار می‌رود که در تمامی پروژه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به‌عنوان یکی از پروژه‌های شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، بلوغ و توانمندی این شرکت را به‌خوبی بازگو می‌کند.

وی افزود: طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که با توجه به طرح‌های بازسازی و نوسازی پالایشگاه آبادان به فاز ۲ معروف است، شامل پروژه‌های متعدد افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت است که از سال ۱۳۹۶ به دو بخش تقسیم شده و عملیات اجرایی بخش اول در حال حاضر به اتمام رسیده است. اعتبار مصرفی بخش اول حدود ۱.۱ میلیارد یورو و اعتبار موردنیاز بخش دوم افزون‌بر ۱.۷ میلیارد یورو پیش‌بینی می‌شود. بخش دوم این طرح به فضل الهی امسال شروع شده و عملیات اجرایی آن تقریباً با تکمیل واحدهای آب، برق و بخار، بنزین‌سازی و ارتقای کیفیت محصولات، ۴ سال طول خواهد کشید.

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در ادامه توضیحات خود گفت: در بخش اول از فاز دوم تعداد زیادی واحدهای فرآیندی نظیر واحدهای تقطیر اتمسفریک نفت خام به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، تقطیر نفت خام در خلأ به ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه، واحدهای بازیافت گاز مایع، تولید نیتروژن مایع، تولید هوای فشرده، برج‌های خنک‌کننده آب در سال ۱۴۰۱ تکمیل و در مدار تولید قرار گرفتند. واحدهای باقیمانده این بخش شامل واحد تولید و خالص‌سازی هیدروژن، واحد هیدروکراکر، واحدهای تصفیه آب ترش، تصفیه گاز ترش با آمین، بازیافت گوگرد و جامدسازی گوگرد، تولید آب صنعتی و مخازن هم‌اکنون تکمیل و در حال راه‌اندازی و بهره‌برداری هستند.

وی افزود: اصلی‌ترین واحد بخش اول فاز ۲ واحد هیدروکراکر به ظرفیت ۴۲ هزار بشکه در روز است که ۴۲ هزار بشکه از نفت کوره تولیدی پالایشگاه آبادان را کاهش داده و تبدیل به محصولات با ارزشی نظیر گاز مایع، نفتای سنگین و سبک شیرین، سوخت هواپیما و نفت گاز یورو ۵ کرده و ارزش‌افزوده بالایی ایجاد می‌کند و به سبد محصولات این پالایشگاه تنوع می‌بخشد.

فرزانه درباره اثرات زیست‌محیطی این طرح اضافه کرد: این طرح بسیار عظیم در دل پالایشگاه زنده آبادان و در قلب شهر آبادان اجرا شده و طبعاً با حساسیت‌های زیست‌محیطی ویژه‌ای همراه است. به همین دلیل، بزرگ‌ترین واحدهای بازیافت و جامدسازی گوگرد به ظرفیت ۶۳۰ تن در روز، بلندترین مشعل‌های پالایشگاهی به ارتفاع ۱۲۵ و ۱۲۷ متر و کامل‌ترین تجهیزات ایمنی در این طرح استفاده شده است.

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در پایان از تمامی دست‌اندرکاران، پیمانکاران و عوامل اجرایی در تمامی مراحل اجرا و راه‌اندازی این طرح بزرگ ملی به‌ویژه مدیرعامل و پرسنل پرتلاش و زحمتکش پالایشگاه معظم آبادان، همکاران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تشکر و قدردانی کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه