English

لیست وسایل تجهیز آشپزخانه رستوران + نکات خرید تجهیزات

در این مطلب، با لیست وسایل تجهیز آشپزخانه رستوران مانند وسایل آماده‌سازی و سرو غذا، لوازم شست‌وشو و سایر ابزارها آشنا خواهیم شد.

لیست وسایل تجهیز آشپزخانه رستوران + نکات خرید تجهیزات
به گزارش خبرگزاری موج

، آشپزخانه رستوران محلی برای آماده‌سازی باکیفیت‌ترین غذاها و سرو آن‌ها در ظروف مناسب به‌منظور ارائه بهترین خدمات به مشتریان است. به‌ همین دلیل، آشپزخانه هر رستورانی باید به کلیه تجهیزات از لوازم ضروری پخت‌و‌پز گرفته تا مجهزترین تجهیزات و سیستم‌های نگهداری مواد مجهز باشد. در این مطلب، با لیست وسایل تجهیز آشپزخانه رستوران مانند وسایل آماده‌سازی و سرو غذا، لوازم شست‌وشو و سایر ابزارها آشنا خواهیم شد. همچنین در مورد نکات خرید این مدل تجهیزات توضیحاتی ارائه می‌دهیم تا مالکان رستوران‌ها با خرید مناسب‌ترین تجهیزات، گام موثری به‌منظور ارتقای کیفیت خدمات بردارند.   

خرید لوازم پخت‌و‌پز؛ فاکتور مهم در تجهیز آشپزخانه رستوران

برای تجهیز آشپزخانه رستوران خرید لوازمی مانند اجاق گاز، فر، گریل، سرخ کن و پلوپز صنعتی، کباب پز و دیگ خورشت پز را حتما مدنظر داشته باشید؛ البته هنگام خرید هریک از این تجهیزات، مدلی متناسب با فعالیت رستوران را تهیه کنید؛ مثلا اجاق گاز مناسب برای فست فود، باید تعداد شعله‌های فراوانی داشته باشد تا فرآیند آماده‌سازی غذاها با سرعت بیشتری انجام شود. ضمنا اگر قصد راه‌اندازی یک کترینگ را دارید به لیست تجهیزات خرید، یک چکمه پلاستیکی را اضافه کنید تا کلیه نکات بهداشتی مربوط به این مدل مراکز تهیه غذا، به‌درستی رعایت شود.

کاهش احتمال آسیب‌دیدگی‌ها با کمک تجهیزات ایمنی آشپزخانه

تجهیزات ایمنی آشپزخانه در حفظ امنیت کارکنان و بهبود بهره‌وری آن‌ها هنگام آماده‌سازی سفارشات بسیار نقش دارند. همچنین در آشپزخانه رستوران ناشی از بروز مشکلاتی در سیستم انتقال گاز لوازم پخت و پز، احتمال بروز حوادث خطرناکی مانند آتش‌سوزی وجود دارد؛ بنابراین استفاده از کلیه تجهیزات ایمنی ضروری مانند کیف کمک های اولیه، لباس کار، کپسول آتش نشانی، چکمه و کفش کار در آشپزخانه رستوران‌، برای کاهش علائم برخی از آسیب‌دیدگی‌ها امری حیاتی است.

به‌علاوه، درکنار تهیه کلیه این لوازم، وجود جدیدترین تجهیزات آشپزخانه که به فناوری‌های پیشرفته مانند سیستم‌های اطفاء حریق اتوماتیک مجهز هستند، برای جلوگیری از آسیب‌ دیدن سایر لوازم هنگام آتش‌سوزی بسیار کمک‌کننده خواهند بود. همچنین برخی از لوازم پخت‌و‌پز به دریچه قطع‌کننده ایمنی مجهز هستند که هنگام نشتی گاز یا اتصالی برق، با خاموش کردن دستگاه از بروز حادثه جلوگیری می‌کنند.

آشپزخانه

با خرید تجهیزات آماده سازی آشپزخانه رستوران مجهزی داشته باشید

بسته به نوع فعالیت، آشپزخانه هر رستوران به تجهیزات و لوازم آماده‌سازی مختلفی نیاز دارد؛ اما درحالت کلی وسایل ضروری برای آماده‌سازی غذاها و تحویل به‌موقع سفارش مشتریان شامل موارد زیر است:

  • انواع غذاسازها
  • انواع میکسرها و همزن‌ها
  • پیشخوان‌های مخصوص آماده‌سازی غذا و تخته‌های برش
  • چرخ گوشت
  • سینک و یخچال فریزر صنعتی
  • قاشق در اندازه‌های مختلف برای تست و مخلوط کردن
  • تابه و قابلمه مخصوص پخت و پز
  • چاقوهای رستورانی
  • انواع مخلوط کن‌ها

البته نوع غذاهای داخل منو رستوران‌ها روی تجهیزات آماده‌سازی موردنیاز آن‌ها برای آماده کردن انواع غذاها نیز تاثیر می‌گذارند. برای مثال از جمله لوازم آماده‌سازی ضروری برای فست‌فودها می‌توان به غذاسازها و میزهای آماده‌سازی اشاره کرد. میزهای آماده‌سازی غذا به دلیل اینکه فریزر دارند، امکان انجام فرآیند قطعه قطعه کردن و ترکیب مواد بایکدیگر با سرعت بیشتری را برای سر‌آشپزها فراهم می‌کنند تا غذای مشتریان در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها تحویل داده شود. از جمله تجهیزات دیگری که استفاده از آن به جذابیت بیشتر فضای آشپزخانه رستوران‌ها کمک می‌کند، یک کلاه سرآشپز شیک همراه با یونیفرمی خاص است.

نقش مهم تجهیزات شستشو در حفظ نظافت و پاکیزگی آشپزخانه رستوران

رستوران‌هایی که اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند، به‌راحتی موفق به جلب رضایت مشتریان می‌شوند. پس، برای جلب رضایت مشتریان، حتما خرید لوازم و تجهیزات نظافتی زیر را درنظر داشته باشید:

  • اسپری‌های تمیزکننده و خوشبوکننده
  • انواع شوینده‌ها و ضدعفونی کننده‌ها
  • انواع دستمال‌های نظافت
  • فرچه‌های متنوع برای از بین بردن انواع چربی‌ها
  • اسکاچ و ابر
  • ماشین ظرفشویی صنعتی به‌منظور شست‌وشوی کامل ظروف

اولین موردی که توجه مشتریان هنگام مراجعه به رستوران‌ها را جلب می‌کند، تمیز و پاکیزه بودن محیط رستوران است. همچنین سرو غذا در ظروف کاملا تمیز و پاکیزه نشان از پایبندی رستوران‌ها به رعایت کلیه نکات بهداشتی و نظافتی است؛ این موضوع بسیار روی ارائه خدمات باکیفیت و جلب رضایت مشتریان تاثیر می‌گذارد.    

استفاده از تجهیزات سرو غذای کامل؛ افزایش رضایت مشتریان

وجود تجهیزات سرو غذای کامل مانند سرویس کارد و چنگال از جنس استیل ضدزنگ، استند یخ و نوشیدنی رومیزی، ست کامل قاشق و چنگال رستورانی علاوه‌براینکه، روی ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان تاثیر می‌گذارند، جلوه جذابی به فضای رستوران‌ها می‌بخشند. همچنین از جمله کلیدی‌ترین تجهیزات سرو غذا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که به‌میزانی قابل‌توجه احتمال بروز حوادثی مانند ریختن بخشی از غذا روی زمین حین جابه‌جایی را کاهش پیدا می‌دهند:

  • ظروف غذاخوری شامل بشقاب تخت و گود، پیش دستی و کاسه سوپ خوری
  • ظروف شیشه‌ای شامل ظروف دسر، پارچ و لیوان نوشیدنی
  • لوازم جانبی غذاخوری مانند سس خوری، شکر و ادویه پاش و انواع ظروف ارائه پیش غذا

ضمنا رستوران‌ها باید باتوجه‌به غذاهای داخل منو، از ظروفی مناسبی برای سرو هریک از این غذاها استفاده کنند. چراکه مزیت داشتن تجهیزات سرو غذای کامل، چیزی بیش از افزایش کارآمدی فرآیند شست‌وشوی آن‌ها است و کارکنانی که وظیفه شستن ظرف‌ها را به عهده دارند، بادقت بیشتری ظروف استفاده شده را تمیز می‌کنند.

 

سرو غذای کامل

تجهیز آشپزخانه رستوران با تهیه کلیه لوازم سرمایشی و انبار

آشپزخانه رستوران باید به لوازم سرمایشی مناسب مانند قفسه‌های مجهز به فریزر صنعتی یا یخچال‌های صنعتی با ظرفیت بالا مجهز باشد تا فرآیند نگهداری از برخی مواد غذایی همچون گوشت و سایر مواد اولیه به‌درستی انجام شود و باکیفیت‌ترین غذاها را برای مشتریان سرو کند.

همچنین رستوران‌هایی که روزانه با حجم مشتریان فراوانی مواجه می‌شوند باید از جمله وسایل نگهداری ظروف مانند قفسه‌هایی مناسب برای چیدن کلیه ظروف داشته باشند تا پس از شست‌وشو به‌خوبی خشک و دوباره کثیف نشوند. از جمله دیگر وسایل انباری مناسب برای تجهیز آشپزخانه رستوران نیز می‌توان به یخ‌سازها اشاره کرد که در تهیه تعدادی از نوشیدنی‌های سرد به باریستاها در کافه رستوران‌ها بسیار کمک می‌کنند.

برای خرید تجهیزات رستوران چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

برای خرید تجهیزات رستوران، اولین نکته در نظر گرفتن نوع رستوران است. متناسب با نوع فعالیت رستوران کلیه تجهیزات ضروری از تجهیزات آشپزخانه گرفته تا ظروف سرو غذا و تجهیزات بهداشتی را فراهم کنید. همچنین، در نظر گرفتن نوع کاربری رستوران و مخاطبان آن، برای خرید تجهیزات مربوط به دکوراسیون رستوران نیز اهمیت دارد.

علاوه‌بر این، کیفیت تجهیزات آشپزخانه رستوران را در نظر داشته باشید و ظروف باکیفیتی را برای سرو غذا تهیه کنید. در کنار همه این موارد، به‌هیچ‌عنوان از خرید تجهیزات ایمنی ضروری برای رستوران خود غافل نشوید.

برای تجهیز آشپزخانه رستوران بهترین تجهیزات ایمنی را انتخاب کنید

در این مطلب اهمیت تجهیز آشپزخانه رستوران با وسایل مناسبی مانند لوازم پخت و پز، آماده‌سازی، ظروف سرو غذای کامل و لوازم ضروری برای نگهداری مواد غذایی در انبار را بررسی کردیم. همچنین به نکاتی مهم برای خرید مدل مناسبی از این تجهیزات اشاره کردیم. از‌آنجایی‌که آشپزخانه رستوران‌ها پیوسته در معرض وقوع حوادث مختلف قرار دارند، مالکان رستوران‌ها باید خرید بهترین لوازم و تجهیزات ایمنی از معتبرترین فروشگاه‌های عرضه این مدل تجهیزات را درنظر داشته باشند تا به کمک آن‌ها احتمال آسیب‌دیدن افراد ناشی از حوادث مختلف را به حداقل برسانند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه