English

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری

حجاج ایرانی در زمان حج از خدمات کنسولی ایران در عربستان بهره مند خواهند بود

بهرام قاسمی در خصوص نقض احتمالی برجام توسط دولت ترامپ گفت: آمریکا به تنهایی قادر به انجام این کار نیست به همین دلیل اقدامات روانی سیاسی منفی برای خنثی سازی برجام را آغاز کرده است.

حجاج ایرانی در زمان حج از خدمات کنسولی ایران در عربستان بهره مند خواهند بود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، بهرام قاسمی در خصوص نقض احتمالی برجام توسط دولت ترامپ گفت: آمریکا به تنهایی قادر به انجام این کار نیست به همین دلیل اقدامات روانی سیاسی منفی برای خنثی سازی برجام را آغاز کرده است. با وجود این، کشور آمادگی لازم برای برخورد با هرگونه اقدام نامناسب خواهد داشت. 

وی در مورد خدمات کنسولی برای حجاج با توجه به قطع روابط دیپلماتیک با عربستان خاطرنشان کرد: امسال سازمان حج و زیارت با تفاهمی که در کشور انجام داد مسوولیت مذاکره با طرف سعودی را بر عهده گرفت. شروط سازمان بررسی شود و تفاهماتی به دست امد. بخش کنسولی که در طول ایام حجاج مورد نیاز حجاج است و باید کنسول ایران ان را همراهی می کرد. 10نفر از کارمندان کنسولی در نقاط مختلف عربستان برای ارایه کمک حضور خواهد داشت. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار پویتن و ترامپ تصریح کرد: در حاشیه نشست 20 این ملاقات صورت گرفت و رسانه های روسی به خوبی از آن یاد کردند. نفس نشست می تواند به نفع امنیت جهانی باشد و باید منتظر ماند تا نتایج ان به دست آید. 

قاسمی در مورد حمایت وزارت خارجه از اقدامات تجار ایرانی در توسعه مناسبات با قطر اظهار داشت: تحول جدیدی در حوزه تجاری ما با قطر رخ نداده است اما بخش های خصوصی که مایل به گسترش روابط هستند از طریق کانال های خود استفاده می کنند و در صورت بروز مشکل از راه های مشخص پیگیری می کنند.

قاسمی در مورد واگرایی احتمالی ایران و تاجیکستان بیان کرد: این دو کشور اشتراکات زیادی هستند و نگاه مثبتی ایران به تاجیکستان و دولت این کشور دارد. هدف ایران توسعه روابط است. گهگاهی احساس می شود عناصر ثالث سعی دارند این رابطه را تحت تاثیر قرار دهند. تلاش ما هم حل و فصل مشکلات و سو تفاهماتی که ممکن است در دوشنبه نسبت به تهران به وجود می اید. 

وی در خصوص تاثیر معاهده منع سلاح های هسته ای بر خاورمیانه گفت: این مصوبه گامی رو به جلو برای صلح است و امیدواریم روزی خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی باشد. اما متاسفانه در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد. 

در مورد حضور مستشاران ایران در مناطق جنوبی سوریه قضاوتی ندارم

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحث خارج شدن مستشاران ایرانی از مناطق جنوب و جنوب غربی سوریه خاطر نشان کرد: این موضوع جدیدی نیست که گام هایی برای تامین امنیت خود برداشته اند و اضهارات اسراییل در این باره هم در همین راستا قابل تحلیل است. با این حال من قضاوتی در مورد حضور نیروهای مستشاری در این مناطق ندارم. 

تداوم مذاکرات ایران با کانادا برای از سرگیری مناسبات 

وی در مورد پیگیری از سرگیری روابط با کانادا گفت: اخرین تماس تلفنی ظریف با طرف کانادایی چند هفته قبل از انتخابات بود و قرار شد این مذاکرات ادامه یابد. و زمانش مشخص خواهد شد تا در اوتاوا برگزار شود. نشست بعدی در سطح مدیرکل خواهد بود. 

قاسمی درباره بحث سد سازی ترکیه گفت: بخشی از گفتگوها در مورد سد سازی ترکیه به وزارت خارجه مربوط است و من اطلاعی در مورد اقداماتی که مجلس در این خصوص انجام داده یا خواهد داد ندارم. 

قاسمی در مورد اتهام برخی رسانه های آلمانی در مورد جاسوسی ایران از این کشور گفت: اشتباهی در گزارشی که برخی رسانه ها مطرح کرده اند وجود دارد که قابل اعتنا نیست و مبنای رابطه ما با کشورهای دنیا بر عدم مداخله مبتنی است. 

وی درباره مذاکرات استانه خاطر نشان کرد: تفاهم بر سر نقاط کاهش تنش و مکانیزم های اجرایی کار ساده ای نیست. پیچیدگی مساله سوریه و نظراتی که ایران روسیه وترکیه دارند و همچنین بازیگران فعال در سوریه کار را دشوار می کند و قرار شد مذاکرات در اینده و بعد از گفتگوهایی که احتمالا دو به دو صورت گیرد, انجام می پذیرد. نشست کارشناسی هم در تهران خواهد بود که زمان دقیق ان را من نمی دانم. 

قاسمی در خصوص رفراندم احتمالی در اقلیم کردستان گفت: موضع ایران تغییر ناپذیر است و یکپارچگی عراق قابل مذاکره نیست. ما با همه اقوام و گروه های عراقی داریم و این می تواند ادامه یابد. اکنون هم اقای طالبانی در تهران است اما این ملاقاتها تاثیری بر مواضع ایران ندارد و حفظ تمامیت ارضی عراق به نفع کشورهای همسایه و مردم این کشور است. 

سخنگوی وزارت خارجه درمورد سخن کیروش و عدم ناتوانی دریافت پاداش تیم ملی فوتبال پس از صعود به جام جهانی گفت: وزارت خارجه سرویس های لازم را ارایه داده است و مشکلی در این رابطه هم وجود ندارد.

قاسمی در مورد چهار دیپلمات ربوده شده در اوایل دهه 60 گفت: این پرونده کماکان مفتوح است و وزارت خارجه پیگیر خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه