English

سیاست در هفته ای که گذشت؛

اربعین ۱۴۰۲ و طومار نفاقی که در این مراسم باشکوه در هم پیچیده شد

برپایی آیین اربعین حسینی ۱۴۰۲ در حالی طی هفته گذشته در باشکوه‌ترین شکل ممکن برگزار شد که همراه با آن، برگزاری مراسم جاماندگان اربعین هم در جای‌جای کشور، طومار نفاق و این تفکر بدون اثر بودن مراسم را در هم پیچید.

اربعین ۱۴۰۲ و طومار نفاقی که در این مراسم باشکوه در هم پیچیده شد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، آغاز هفته گذشته با اوج سفر دلدادگان امام حسین به عراق و کربلای معلی و نجف‌اشرف همراه بود؛ اگرچه در این سفر، تصادف‌های متعدد همراه با تلفات جانی هم به وقوع پیوست، اما به‌دلیل برنامه‌ریزی و اقدامات جالب‌توجه انجام‌شده توسط ستاد اربعین، مراسم امسال، یکی از بهترین‌های مراسم اربعین در این چندسال بود.

البته برنامه‌ریزی زائران برای این مراسم، نه در خود روز اربعین و رفت‌وبرگشت‌ها و نماندن بلندمدت هم بر انجام باشکوه‌تر این مراسم میلیونی تاثیرگذار بود.

این اجتماع عظیم با شعار حُبُّ الحُسَین یَجمَعُنَا، همواره موردتوجه جهانیان بوده و مایه دلگرمی دوستداران اهل بیت و یأس و ناامیدی دشمنان اسلام بوده و برای همین رسانه‌های نظام سلطه تلاش کرده‌اند آن را با لطایف‌الحیل و عملیات روانی کم‌رونق و بدون اثر نشان دهند، اما حضور ۲۲ میلیونی زائران اباعبدالله‌الحسین (ع) از اقصی نقاط جهان که امسال سهم ایرانیان از این دریای خروشان حدود ۴ میلیون نفر بود طوری که طومار نفاق دشمنان اسلام را درهم پیچید و نقشه‌های آنها را برای کم‌رنگ کردن این حرکت عظیم ناکام کرد.

 

جاماندگان اربعین

چهارشنبه هفته گذشته همزمان با روز اربعین حسینی، مراسم جاماندگان اربعین در تهران و همه شهرستان‌ها و جای‌جای کشور با حضور قابل‌توجه مردم عزیز برگزار شد تا اینها هم اگرچه توفیق زیارت امام حسین را در این ایام نداشته‌اند، اما از توفیقات این روز بزرگ محروم نمانده‌اند.

اگرچه زائران به‌سرعت در حال برگشت به کشور هستند که خبرها از کمبود اتوبوس برای برگرداندن زائران و هزینه ۳ تا ۴ تومانی تاکسی‌ها برای انتقال از مرز تا تهران حکایت دارد، در عین حال اعلام شد ۲ هزار اتوبوس آماده انتقال زائران هستند.

 

قدردانی وزیر خارجه از همتای عراقی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق از مساعدت، حسن استقبال و مهمان‌نوازی دولت و ملت عراق در برگزاری شکوهمند رویداد عظیم اربعین تشکر و قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه در این تماس تلفنی با اشاره به اهمیت اربعین نزد محبان و پیروان امام حسین (س) و آزادگان جهان، مدیریت شایسته دولت و حسن مهمان‌نوازی مردم عراق در برگزاری تجمع میلیونی زائرین از کشورهای مختلف را نشانه‌ای از اقتدار و ثبات در کشور دوست و برادر عراق برشمرد.

 

سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود گفت: امروز به‌عنوان وزیر خارجه ترکیه اولین‌بار به ایران سفر می‌کنم. از وزیر امور خارجه ایران به‌دلیل مهمان‌نوازی‌اش تشکر می‌کنم. بین ایران و ترکیه پیوندهای تاریخی وجود دارد.

وی تصریح کرد: دو کشور در کمال صلح زندگی می‌کنند، در زلزله ترکیه ما همبستگی خود را مجدد نشان دادیم و از ایران تشکر می‌کنیم. تحولات و بحران‌های اجتماعی بر اهمیت روابط ما می‌افزاید.

وزیر خارجه ترکیه افزود: در چارچوب هشتمین نشست شورای‌عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه در روزهای آتی پذیرای آقای رئیسی در آنکارا خواهیم بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سوابق دیرینه همکاری‌های دو کشور، مناسبات فی‌مابین را امنیت‌ساز و ثبات‌آفرین ذکر کرد.

احمدیان، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم در دیدار وزیر خارجه ترکیه گفت: توسعه روابط دوستانه میان دو همسایه، تامین‌کننده منافع پایدار ایران و ترکیه است.

فیدان در همان روز با رئیسی هم دیدار کرد که رئیس‌جمهور موثرترین راهکار برای مقابله با تروریسم را احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه دانست و گفت: اعمال موثر حاکمیت ملی هر دولتی بر تمام اراضی سرزمینی آن، بهترین راه جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی و ضدامنیتی است.

 

راه‌آهن شلمچه- بصره

آغاز هفته گذشته با سفر رئیسی و معاون اول رئیس‌جمهور به شلمچه همراه بود تا کلنگ ساخت راه‌آهن شلمچه بصره به زمین زده شود. در این مراسم که با حضور نخست وزیر عراق همراه بود، این مقام عراقی با تاکید بر اهمیت راه‌آهن شلمچه-بصره در زمینه اقتصاد و امنیت زائران، گفت: این پروژه سبب افزایش قدرت عراق برای ارتباط با کشورهای همسایه خواهد شد و در راستای استقبال از مسافران و زائران از ایران و آسیای میانه است.

 

ضربه کاری وزارت اطلاعات و سپاه به شبکه ساماندهی اغتشاش

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه هفته گذشته اطلاعیه‌ای مشترک اعلام کردند که با پیگیری‌های اطلاعاتی مشترک سربازان گمنام امام زمان تعدادی از اعضای یک شبکه سازماندهی اغتشاشات، شناسایی و تحت ضربه قرار گرفتند.

اعضای این شبکه که با حمایت مالی وزارت امور خارجه آمریکا، هدایت موسسه خانه آزادی و موسسه خشونت پرهیزی برای دموکراسی و با مدیریت یکی از عناصر سیاسی خارج نشین، مشغول شبکه‌سازی زنان و برنامه‌ریزی برای نقش‌آفرینی در اغتشاشات بودند، با برگزاری دوره‌های مجازی و رایگان برای فعالان حوزه زنان و جامعه مدنی، عناصری از داخل و خارج از کشور را تحت آموزش قرار می‌دادند.

 

سفر رئیس‌جمهور به بیرجند در روز اربعین حسینی

رئیس‌جمهور همزمان با اربعین حسینی صبح چهارشنبه از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند وارد خراسان جنوبی شد.

همچنین عملیات اجرایی طرح راه آهن نهبندان - بیرجند-قاین-یونسی که در دولت سیزدهم تامین اعتبار شده، چهارشنبه با حضور رئیس‌جمهور به‌طور رسمی آغاز شد تا طرح راه آهن زاهدان-بیرجند-مشهد در حوزه جغرافیایی خراسان جنوبی پس از سال‌ها انتظار مردم این دیار به مرحله اجرا رسید.

رئیس‌جمهور سپس در پیاده‌روی دلدادگان و جاماندگان اربعین حسینی که از میدان آزادی بیرجند تا آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) برگزار شد، شرکت و در جمع عزاداران سخنرانی کرد.

سفر به شهرستان مرزی درمیان و دیدار با مردم در شهر اسدیه، سفر به شهرستان فردوس و دیدار مردمی در مصلی فردوس از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور و نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری بود.

 

دیدار دانشجویان با رهبری

همزمان با اربعین حسینی، مراسم عزاداری با حضور جمع زیادی از هیات‌های دانشجویی در حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم در رثای حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران باوفای ایشان مرثیه‌سرایی و زیارت اربعین نیز قرائت شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان کوتاهی در میان دو نماز، هریک از مجالس عزاداری و توسل به امام حسین علیه‌السلام را زمینه اتصال و ارتباط با نورلایزال معنویت و مشعل فروزان حسینی و راهگشا خواندند و تأکید کردند: مهم‌ترین موضوع، حفظ این اتصال و ارتباط با صراط مستقیم است که لازمه آن اراده و استقامت است.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر استقامت کردید، قله را فتح خواهید کرد و به قله حاکمیت دین خدا و حاکمیت حق و عدل خواهید رسید.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه جوانان مایه امید هستند، به حضور پرشکوه مردم به‌ویژه جوانان در راهپیمایی اربعین از نجف تا کربلا و همچنین در دیگر شهرهای کشور اشاره کردند و خطاب به جوانان گفتند: همان‌گونه که در مسیر راهپیمایی اربعین با استحکام حرکت کردید، در راه حاکمیت توحید نیز مستحکم و همراه با اراده باشید و همیشه حسینی زندگی کنید و حسینی بمانید.

 

دیدار وزرای خارجه ایران و بورکینافاسو

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اولیویا روامبا وزیر امور خارجه بورکینافاسو روز دوشنبه طی دیداری، درباره موضوعات مختلف موردعلاقه در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. دو وزیر خارجه بر گسترش همه‌جانبه مراودات و تعاملات با قاره آفریقا و از جمله بورکینافاسو تاکید کردند.

در دیدار «اولویا روامبا» وزیر خارجه بورکینافاسو با اشاره به روابط خوب ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عموم کشورهای آفریقایی از ایستادگی و مقاومت این کشورها در مقابل جریان استعمار و تروریسم تمجید کرد و آن را نشانه بیداری، هوشیاری و تشخیص دقیق نیازهای روز از سوی این کشورها دانست.

رئیس‌جمهور فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را در تسهیل و تسریع تبادل ظرفیت‌های متقابل و ارتقای سطح روابط و گسترش همکاری‌ها موثر دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای انتقال تجارب و دستاوردهای خود به کشورهای دوست به‌خصوص در آفریقا را اعلام کرد.

 

فروش اموال مازاد تهران

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، اول هفته گذشته مصوبه هیأت وزیران درباره مجاز بودن دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و نیز سازمان‌های منطقه آزاد کیش و چابهار برای فروش املاک این دستگاه‌ها در تهران را به وزارت امور اقتصادی و دارایی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی ابلاغ کرد.

براساس این مصوبه، درآمد حاصل از فروش این املاک صرفا برای خرید ساختمان اداری استقرار دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و همچنین دفاتر سازمان‌های منطقه آزاد در تهران هزینه می‌شود.

 

انفجار در معدن دامغان و حضور سه وزیر در معدن زغال‌سنگ

انفجار معدن زغال‌سنگ طرزه دامغان و جانباختن ۶ معدنکار هم از مهم‌ترین خبرهای سیاست داخلی هفته گذشته بود. این خبر باعث شد سه وزیر کشور، کار و صمت در محل حادثه حضور یابند. این وزرا برای بررسی علت حادثه در محل حاضر شدند تا ابعاد حادثه از جنبه‌ای دیگر موردبررسی قرار دهند و دیگر این حوادث ناگوار رخ ندهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه