English

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

سامانه مودیان مالیاتی ما را به سمت درآمدهای پایدار سوق می دهد

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تاثیر رفتن به سمت درآمدهای پایدار مالیاتی و عدالت مالیاتی با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی پرداخت.

 سامانه مودیان مالیاتی ما را به سمت درآمدهای پایدار سوق می دهد

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری موج، درباره راهکار رهایی از وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و رفتن به سمت درآمدهای پایدار مالیاتی گفت: در طول سال‌های گذشته ما هر سال به‌طور متوسط  60 درصد رشد درآمدهای مالیاتی داشتیم و امسال هم دولت برای بودجه 1403 حدود 50 درصد رشد درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته است.

قادری در ادامه با بیان اینکه جهت‌گیری، جهت‌گیری درستی است، افزود: وقتی سهم درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کند به تبع این رشد سهم درآمدهای مالیاتی هم در بودجه افزایش و از سوی دیگر، سهم نفت کاهش پیدا می‌کند.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: البته باید توجه کنیم که در کنار افزایش درآمدهای مالیاتی، در بحث کاهش هزینه‌ها هم یک حرکت جدی انجام شود و دولت سعی کند با چابک‌سازی و کاهش هزینههای دولت به‌گونه‌ای برخورد کند که نیاز به استقراض از بانک مرکزی نباشد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: وقتی رشد درآمدهای مالیاتی بالا باشد، اما هزینه‌ها رشد بالایی داشته باشد هم باعث خواهد شد استقراض از بانک مرکزی و رشد پایه پولی و تورم مشکل در کشور ایجاد کند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: دولت باید این مسائل را مدنظر قرار دهد و بخش‌هایی که فرار مالیاتی دارند را شناسایی و به آنها فشار وارد کند. در این صورت است که این اقدامات توجیه‌پذیر است، اما فشار وارد کردن به بخش‌های شفاف اقتصاد و تولیدی ممکن است تولید را هم با مشکل مواجه کند.

قادری گفت: سهم درآمدهای نفتی در حال حاضر در بودجه کاهش پیدا کرده، اما همچنان باید اصلاحات ساختاری در بودجه انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: از سوی دیگر برای رسیدن به درآمدهای پایدار مالیاتی و ایجاد عدالت و شفافیت مالیاتی سامانه مودیان مالیاتی هم گام‌های موثری برداشته شده که باعث شده تا حدودی شفافیت مالیاتی در کشور ایجاد شود.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: هر قدر فرآیند اخذ مالیات‌ در کشور سامانه‌ای و دقیق شود، نه‌تنها به سمت عدالت مالیاتی سوق پیدا می‌کنیم و حس نابرابری که در جامعه به وجود آمده و مردم تمایلی به دادن مالیات ندارند از بین می‌رود، بلکه میزان وابستگی به درآمدهای نفتی  هم کاهش پیدا می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه