English

سفیر سابق ایران در انگلیس در گفت و گو با خبرگزاری موج:

آمریکا برای جلب نظر اسرائیل به دنبال افزایش تحریم ها علیه ایران است

ساداتیان با بیان اینکه دولت بایدن درصدد جلوگیری از بروز جنگ جدید در منطقه است، گفت: طرح اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران در راستای جلب نظر اسرائیل و ممانعت از واکنش نظامی آن است که می تواند خاورمیانه را وارد یک جنگ فراگیر کند.

آمریکا برای جلب نظر اسرائیل به دنبال افزایش تحریم ها علیه ایران است

سید جلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در انگلیس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره برنامه غرب برای اعمال تحریم های جدید علیه کشورمان پس از اقدام نظامی اخیر گفت: بحث تحریم­ ها همواره به دلایل مختلف از جمله برجام ، عدم همکاری هسته ­ای و منطقه ­ای در مورد ایران مطرح بوده است. اما آن چیزی که امروز غربی ­ها درباره ­اش حرف می­ زنند، مستقیماً به وضعیت اسرائیل مربوط است.

وی ادامه داد: تا پیش از حمله به کنسولگری ایران در دمشق ، جمهوری اسلامی خویشتنداری طولانی­ ای از خود در برابر ترور شخصیت­های نظامی، دانشمندان هسته­ ای و مواردی از این دست در برابر اسرائیل نشان داد تا جایی که به دلیل همین صبر زیاد از سوی مخالفانش در خارج و بعضاً افرادی در داخل متهم به این می ­شد که توان واکنش به اسرائیل را ندارد. اما حمله گسترده 14 آوریل هیمنه تهدیدها، نگرانی­ها و تصورات در خصوص جمهوری اسلامی و مسئله اسرائیل را شکست.

این کارشناس مسائل بین­ الملل خاطر نشان کرد: آمریکا موافق تنش در این منطقه نبوده است و بارها این را به طرق مختلف از جمله از طریق عربستان به جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که خواهان جنگ نیست. اما امروز از دید آمریکایی­ها امنیت اسرائیل خدشه­ دار شده است. به همین خاطر آنها تصمیم گرفته­ اند به نحوی واکنش نشان دهند. در این رابطه دولت بایدن با طرح مسئله تحریم می­خواهد به اسرائیل این اطمینان را بدهد که آنها از طریق افزایش فشار، جمهوری اسلامی ایران را از پای درخواهند آورد و لذا نیازی به اقدام نظامی نیست.

ساداتیان با بیان اینکه مسلئه افزایش تحریم­ها بر ایران پیشتر از سوی نفتالی بنت، نخست­ وزیر قبلی اسرائیل، نیز به عنوان راهکار مقابله با جمهوری اسلامی مطرح شده بود، افزود: الان غرب در حال ارسال این پیام به نتانیاهو است که تو حمله نکن زیرا این کار ممکن است واکنش مستقیم و دامنه­ دار ایران را را در پی داشته باشد و موجب درگیری جدیدی در منطقه شود، اما ما تحریم­ها را شدت می­بخشیم.

وی اظهار داشت: در این فضا یکی از ابزارهای غرب، فعال کردن مکانیسم ماشه است. تا الان بسیاری از تحریم­ها از سوی آمریکا وضع شده بودند که کشورهای زیادی خود را مؤظف به رعایت آنها نمی ­دیدند. چنانکه امروز ایران با چین مراودات نفتی دارد و یا با عراق، پاکستان و افغانستان تجارت می­کند ولی وقتی تحریم­ها، شورای امنیتی و سازمان مللی شود همه کشورها بایستی از آنها پیروی کنند. در این شرایط همین امکانات محدود ایران، نیز کمتر خواهد شد.

ساداتیان در ادامه گفت: اما به نظر من دامنه تحریم­ها چندان افزایش نخواهد یافت. در واقع اکنون غرب به دنبال خرید زمان است تا بتواند به نحوی اسرائیل را از اقدام فوری باز دارد. در این فاصله هم ممکن است کابینه نخست­ وزیری در اسرئیل تغییر کند. زیرا وضعیت نتانیاهو در داخل خوب نیست، شدیداً تحت فشار است و علی­رغم 6 ماه جنگ در غزه پیروزی کسب نکرده است. همچنین از نظر اقتصادی نیز مشکل دارند. بنابراین محتمل است که به سمت انتخابات زودهنگام بروند.

این تحلیلگر مسائل بین ­المللی در مورد تأثیر حمله نظامی ایران به اسرائیل بر خاورمیانه و جهان عرب و از جمله حرکت به سمت ایجاد ناتوی منطقه ­ای بیان داشت: از دید من اقدام نظامی ایران به چنین نتایجی منجر نمی­شود. جمهوری اسلامی در واکنش نظامی به اسرائیل، با احتیاط عمل کرد و با اطلاعات قبلی دست به اقدام زد طوری که اکنون همه مطمئن شدند هدف تهران صرفاً نشان دادن ضرب شصتی به اسرائیل بود که در این راستا خساراتی هم نداشته باشد. در یک جمله اینکه ایران طوری واکنش نشان داد که همه راضی نگه داشته شوند. البته انعکاس این کار در افکار عمومی جهان عرب خوب بود زیرا آنها اساساً ضد اسرائیلی هستند.

وی ادامه داد: ولی رهبران جهان عرب می­ فهمند در این جریان ایران نخواست با آمریکا درگیر شود. آمریکا هم این مسئله را کامل متوجه شد. ایالات متحده تمایلی ندارد در این منطقه درگیری ایجاد شود چون در صورت تقابل نظامی ایران و اسرائیل، مجبور است ورود کند. این شرایط به نفع روسیه خواهد بود که دستش در اوکراین بازتر می­ شود و البته می ­تواند نفوذش در خاورمیانه را هم تقویت کند. همچنین به نفع چین هم خواهد بود که اکنون با آمریکا در حوزه مسائل مالی بین ­المللی و موضوعات شرق آسیا درگیر است. حتی به سود اروپایی هایی که هنوز به خاورمیانه چشم دارند مانند انگلیس و فرانسه نیز است. لذا واشنگتن ساده ­انگارانه و یا صرفاً رئالیستی به تحولات نگاه نمی­ کند. از سویی بحث تأثیر لابی اسرائیل نیز مطرح است که امسال بایدن به حمایت آنها برای پیروزی در انتخابات نیاز دارد. بنابراین دولت بایدن تلاش دارد طرفین را مدیریت کند که تا حدودی هم این کار را کرده است و طرح موضوع تحریم هم برای ساکت نگه­داشتن اسرائیل است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه