English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

از سرگیری ارائه کمکهای مالی به آنروا تنها راه مقابله با بحران انسانی نوار غزه است

در شرایطی که نوار غزه با یک بحران بزرگ انسانی روبرو است و از طرفی اخباری درباره حمله زمینی ارتش اسرائیل به رفح منتشر می شود، ازسرگیری ارائه کمک های مالی غرب به آنروا اقدامی در جهت جلوگیری از بروز چنین فاجعه انسانی است.

از سرگیری ارائه کمکهای مالی به آنروا تنها راه مقابله با بحران انسانی نوار غزه است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، رویترز به نقل از کمیته تحقیق در مورد سازمان آنروا، گزارش داد در بررسی انجام شده توسط سازمان ملل در خصوص نقش کارکنان این سازمان در حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل، مشخص شد این رژیم هنوز دخالت عوامل آنروا در روند کار حماس ثابت نکرده است.

این به معنای رد ادعای اولیه اسرائیلی هاست که در چند ماه اخبر کار رسانه ای گسترده ای را برای نشان دادن ارتباط بین کارکنان آنروا و حماس چه در داخل نوار غزه و چه در جریان حمله 7 اکتبر انجام داد. در همین راستا اکانت های شخصی و رسمی اسرائیلی ها در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نیز به طور پی در پی این ادعاها را بازنشر می کردند. در پی این اخبار، 9 کشور غربی مانند آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، استرالیا، فنلاند... کمک های مالی خود به این سازمان قطع کردند.

بنا به آخرین گزارش های موجود، آمریکا با کمک سالانه 300 میلیون دلار، یکی از بزرگترین کمک‌کنندگان انفرادی و عمده «آنروا» به‌شمار می‌آید. به طور کلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا 44.3 درصد از کل تعهدات 1.17 میلیارد دلاری این سازمان را تأمین می کنند که شامل 520.3 میلیون دلار می شود. بنابراین قطع کمک های مالی آنها مشکلات زیادی برای آنروا ایجاد کرد. ضمن اینکه این سازمان در تابستان 2023 نیز اعلام کرده بود با مشکل جدی کمبود بودجه روبرو هستند.

اما وقوع حمله 7 اکتبر و فرافکنی رسانه ای اسرائیل موجب قطع بخش زیادی از کمک های مالی شد. در این فضا اسرائیل تأکید داشت باید نهاد دیگری جایگزین آنروا شود. زیرا بخشی از اعضای آن در ارتباط با حماس هستند، همچنین کتاب های درسی توزیع شده توسط آنروا یهودی ستیزی و مخالفت با کلیت اسرائیل را ترویج می کنند که باید تغییر کند.

در این رابطه در گزارشی اسرائیل اعلام کرد حدود 1200 نفر از حدود 12000 کارمند آنروا در غزه با حماس یا جهاد اسلامی ارتباط دارند و حدود نیمی از آنها دارای اقوام وابسته به این سازمانها هستند.

در سه ماه گذشته، یک کمیته تحقیق شروع به پیگیری این ادعا شد تا در نهایت چند روز قبل اعلام کرد اسرائیل هیچ مدرک موثقی برای ادعاهایش ندارد. همچنین این کمیته خواستار تحقیقات عمیق تر از کارمندان آنروا شد و تأکید کرد ایجاد حفاظت بهتر از تاسیسات آژانس کمک رسانی در برابر استفاده نظامی تهاجمی اهمیت دارد.

با صدور چنین گزارشی تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان ارائه کمک مالی به آنروا را از سر گرفتند که این مسئله خشم اسرائیلی ها را برانگیخت. در این راستا وزارت خارجه اسرائیل عنوان کرد: «حماس به گونه ای گسترده در ساختار آنروا نفوذ کرده است به طوری که دگیر نمی توان تشخیص داد تفاوت بین آن را تشخیص داد.»

با این حال هنوز دولت آمریکا و انگلیس تصمیمی ندارند ارسال کمک را از سر بگیرند. نکته قابل توجه اینکه پیشتر نمایندگان آمریکا تصویب کردند تا سال 2025 قطع کمک­ ها ادامه داشته باشد. در پی صدور گزارش جدید، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد واشنگتن برای ارائه مجدد کمک‌های مالی به آنروا) باید «تغییراتی ملموس» را در این سازمان مشاهد کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این ادعا که جنبش حماس از بیمارستان‌ها در غزه به عنوان مراکز فعالیت خود استفاده می‌کند، تاکید کرد واشنگتن نمی‌خواهد بیمارستان‌ها به محل درگیری بدل شوند.

علی رغم جنین مواضعی، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، آنروا را «شریان حیاتی» برای فلسطینیان در غزه قلمداد کرد. واقعیت نیز همین است. در حال حاضر بیش از دو میلیون نفر در نوار غزه در بحران شدید غذایی و دارویی هستند. در همین حال اخباری نگران کننده از آماده شدن ارتش اسرائیل برای حمله به رفح منتشر می شود. گفته شده است مقامات اسرائیلی در حال رایزنی با مصر هستند تا نظر این کشور را نیز جلب کنند. زیرا هرگونه حمله به رفح می تواند موج بزرگی از آوارگان را به سمت مرز مصر ایجاد کند و قاهره تمایلی ندارد میزبان آوارگان غزه باشد، به ویژه اینکه هیچ دورنمایی از بازگشت آنها به نوار غزه وجود ندارد. غزه کاملاً تخریب شده است. زیرساخت های آن از بین رفته و زمان و پول زیادی لازم است تا به شرایط پیش از جنگ برگردد. در همین حال هیچ طرحی نیز در دستور کار نیست که بتوان حتی حدس زد در نهایت اسرائیل چه آینده ای برای نوار غزه می خواهد؛ آیا ارتش را از آنجا خارج می کند؟ آیا نوار غزه را به تشکیلات خودگردان می سپارد؟ آیا از نیروهای چند ملیتی عرب برای ادامه غزه استفاده می کند؟ و...

بنابراین هرگونه توقف کار آنروا می تواند یک فاجعه انسانی عظیم ایجاد کند که در تاریخ معاصر منحصربه فرد خواهد بود. در این شرایط از سرگیری کمک ها تنها راه نجات فلسطینی های غزه است. ضمن اینکه ادامه توقف کمک های مالی انگلیس و آمریکا و تبلیغات سوء اسرائیل در خصوص این سازمان، را می توان در زمره اقدامات ضدحقوق بشری قرار داد.

لازم به ذکر است «آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاورمیانه» یا به‌طور خلاصه آنروا (UNRWA) توسط سازمان ملل در دسامبر ۱۹۴۹ ایجاد شد. این یک مؤسسه امداد رسانی و تأمین تسهیلات و کمک‌های انسانی برای حمایت بیش از ۵ میلیون پناهنده ثبت شده فلسطینی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه