English

قرآن واضح همه ویژگی‌های خوب عثمان طه را حفظ کرده است/طراحی فونتی برای جذب جوانان

در آستانه رونمایی رسمی قرآن واضح، طراحان آن از ویژگی های این اثر امروزی و مراحل طراحی و تولیدش سخن گفتند.

قرآن واضح همه ویژگی‌های خوب عثمان طه را حفظ کرده است/طراحی فونتی برای جذب جوانان

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، نشست رسانه ای برای رونمایی مصحف به قلم واضح امروز ۲۱ مردادماه ۱۳۹۹ با حضور محسن سلیمانی مدیر هنری، وحید عزیزی نژاد بنیانگذار طرح قرآن واضح، رضا بختیاری فرد و امید امامیان طراح قلم واضح صبح امروز در گالری لاله برگزار شد.

در ابتدای این مراسم وحید عزیزی‌نژاد بنیانگذار طرح مصحف به قلم واضح درباره این قرآن توضیح داد: چهار سال است کاری را با دل و فکر شروع کردیم و هر کدام از دوستان که متوجه اهداف و‌روض ما شدند همراهمان شدند. این مصحف، کاری تجاری و تبلیغاتی نیست بلکه فکر می‌کنیم متناسب با مقتضیات روز نیازی از مردم را رفع کنیم. کار من تولید سرویس‌های اینترنتی است و با روش‌ها و راهکار جدید و نوآورانه سروکار دارم. 

وی درباره شکل‌گیری این طرح بیان کرد: در حوزه‌های فرهنگی و مذهبی با وجود اینکه مردم از سنین پایین با مکتوبات دینی سروکار دارند اما نیازهای آنها در قالب‌های سنتی است، به همین دلیل درصدد برآمدیم تا با روشی مدرن‌ و به‌روزتر این نیاز را مرتفع کنیم. در پروژه قرآن واضح ما از تمام ظرفیت‌های مجازی و مدرن و گوشی‌های هوشمند بهره گرفتیم تا با همه برنامه‌ها سازگار باشد.

عزیزی نژاد افزود: یک نسخه از خط واضح متناسب با وب در سال ۱۳۹۶ رونمایی شد که مورد استقبال مخاطب قرار گرفت. در ادامه این طرح ما یک شبکه اجتماعی قرآنی داریم که با نوآوری‌هایی می تواند مفاهیم قرآنی را در اختیار مخاطب قرار دهد.

وی تاکید کرد: در طول این کار همه فکر ما این بود که مخاطب امروزی چگونه باید با کتاب قرآن ارتباط برقرار کند.

در ادامه این نشست محسن سلیمانی مدیر هنری این پروژه گفت: امروزه طراحی تاپ فیس یا فونت در کشور ما خیلی خوب شده در حالی که در سالهای گذشته فونت ها از پیش طراحی شده و موجود بوده و یا ضعف های زیادی داشتند، اما امروزه با حضور طراحان خوب و جوان، برحسب نیاز و با خلاقیت فونت های جدید در اختیار داریم.

بختیاری فرد یکی از طراحان قلم واضح هم گفت: قلم، تاپ فیس یا فونت وجودش نامرئی اما ضروری است. از لحظه ای که از منزل خارج می شویم برروی هر چیزی که می بینیم تایپی وجود دارد اما هرگز به این فکر نمی کنیم که آنها یک طراح دارند و طراحی هر کدام از این قلم ها نزدیک به دوسال طول کشیده است.

وی در مورد مراحل طراحی یک فونت گفت: یک نفر آن را با دست طراحی و بعد از پخته شدن کار آن را اسکن کرده و دوباره در کامپیوتر اجرا می کند و بعد از کلی کار فنی در دسترس مصرف کننده قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: طراحی فونت در ایران یک کار نو‌پاست و تنهایی انجام دادنش بسیار سخت است و کارگروهی آن سخت تر. ما تلاش خود را کردیم که با کیفیت خوبی کار خود را انجام دهیم.

امامیان طراح دیگر فونت واضح گفت: من و رضا بختیاری فرد هم دانشگاهی هستیم و از زمانی که به خدمت مقدس سربازی رفتیم به این فکر کردیم که ببینیم آیا می شود به صورت گروهی به طراحی فونت بپردازیم و بعد از چند تجربه، سفارشی در خصوص طراحی یک فونت قرآنی برای نسل جوان مناسب با صفحات وب، موبایل و اپلیکیشن به ما داده شد.

وی به لزوم تحقیق در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما برای تحقیق درباره خطوط قرآنی به موزه آستان قدس و موزه قرآن کریم در تهران مراجعه کردیم و بعد حتی در سفرهایی هم که با هم می رفتیم اقدام به طراحی فونت می کردیم. بعد از هشت ماه اولین نسخه قلم واضح رونمایی شد و پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که باید براساس همین فونت، یک فونت مناسب چاپ هم طراحی کنیم که کل این پروسه از مرداد ۹۵ تا ۹۹ طول کشیده است.

سلیمانی هم با اشاره به تاریخچه جمع آوری قرآن به صورت مصحف و مکتوب گفت: کتاب قرآن آن قدر برای مسلمانان مهم بوده که هم بر خوشنویسی و هم سایر هنرهای تولید آن تمرکز زیادی کرده اند، در حالی که به خاطر تولید قرآن و ساخت مکان های مقدسی همچون مساجد، مسلمانان و بخصوص ایرانیان در خوشنویسی و معماری پیشرو بوده اند. در عین حال در کنار این هنرها، کتاب سازی و بویژه قرآن سازی هم جایگاهی عظیم داشته و آنچه که برای ما اهمیت دارد این است که این هنر فراموش نشده و به صورت کامل به ما رسیده است.

این استاد دانشگاه افزود: برهمین اساس ما بر روی سیر تغییرات جنس و قطع کتاب و اثرش بر جزئیات خط تحقیق کردیم همانطور که کلهر عمل کرده بود. وی از اساتید برجسته خوشنویسی است که برخی معتقدند بیشتر کتاب نویس بوده و در مقایسه با میرزا غلامرضا اصفهانی خط غنی ندارد اما به نظر من متناسب با تکنولوژی روز خودش و چاپ سنگی خط را به روز رسانی کرده است. ما هم در طراحی فونت واضح همین کار را کرده ایم.

سلیمانی با اشاره به تعریف هنر مدرن از نظر خودش گفت: اگر ریشه هایمان در گذشته باشد، در حال زندگی کنیم و نگاهمان به آینده باشد به هنر مدرن اما سنتی پرداخته ایم. در طراحی این مصحف هم سعی کردیم مدرن و آینده نگر باشیم بنابراین از شیوه های مدرنی استفاده کرده ایم که ریشه هایش در گذشته است.

پی افزود: در این کتاب پانویس‌هایی برای کسانی که نیاز دارند تعبیه شده است. ما سعی کردیم که این کتاب امکان استفاده روزانه داشته باشد و در طراحی جلد، صفحه بندی، تزئینات و حتی ایجاد امکان حاشیه نویسی در آن را براین اساس کار کرده ایم.

این گرافیست افزود: در تزئینات با توجه به سلیقه جوانان امروز مینی‌مال و با چهار رنگ ترکیبی کار کرده ایم. برای تزئینات صفحه طراحی زیادی انجام داده و اتودهای بسیاری زده‌ایم و با توجه به اهمیت کلمه، کلمات و عبارات را در دل تزئینات استفاده کردیم و حتی فونت فلک را برای این کار طراحی کرده ایم.

وی تصریح کرد که طراحی این کتاب به مدت چهار ماه طول کشید.

رضا بختیاری هم در ادامه در مورد هنر اسلامی توضیحی داده و گفت: از لفظ هنر اسلامی بسیار استفاده می شود در حالیکه با مفاهیم امروزی همه انها  طراحی و هنر کاربردی بوده اند. اما مدت زیادی در نگارش قرآن بر خط نسخ متوقف ماندیم.

وی افزود: خط واضح به طور اختصاصی برای خواندن قرآن طراحی شده است برای اینکه ایرانی ها راحت تر قرآن بخوانند و جوانان جذب آن شوند. این براساس نیازی که احساس شد و مثلاً من به عنوان یک جوان سی ساله با خط‌های موجود در بازار ارتباط برقرار نمی کنم انجام شده است.

عظیمی نژاد هم افزود: در این کار ما به محصولی با ضریب نفوذ بالا فکر می کنیم که به تدریج متوجه شدیم می توانیم محصولات دیگری هم تولید و ارائه کنیم. به عنوان مثال فونت واضح اولین فونت یونی کد و استاندارد برای نگارش قرآن بود که گرچه هدف نهایی ما تولید یک اپلیکشن بوده اما در طول این روند انجام کار به این نتیجه رسیدیم که به یک فونت ایرانی خوانا با قابلیت عملکرد در فضای نرم افزارهای جهانی نیاز داریم پس تولید و عرضه اش کرده ایم.

بنیانگزار طرح قرآن واضح افزود: تحولاتی در مکانیزم های تولید کتاب ایجاد کرده ایم که این بخش کار ما برای جامعه نشر قابل توجه است. خوشبختانه قرآن آستان قدس هم با این فونت منتشر خواهد شد و فونت ها برای فضای دیجیتال منتشر خواهد شد که سیاست های خود در این مسأله را هم بزودی اعلام خواهیم کرد. اپلیکیشن و شبکه اجتماعی مربوطه هم دو ماه دیگر رونمایی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد مجوزهای این مصحف گفت: تمام مراکز قانونی و ذیربط در جریان این کار هستند و مجوزهای لازم را اخذ کرده است. از جهاتی ما در حال رقابت با مرکز ملک فهد عربستان هستیم که فعالیت هایی در این زمینه را آغاز کرده است.

عظیمی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در مورد کاربردی بودن قرآن واضح برای قاریان که با خط عثمان طه کار می کنند گفت: عثمان طه عمرش را وقف کرده و قرآن را با نبوغش به شکل خوبی نوشته و اعراب گذاری کرد. ما هم در قرآن واضح همه جنبه های خوب و عالی آن را حفظ کرده ایم. نکته مهم برای حافظان و قاریان در خط عثمان طه این است که او کل قرآن را در ششصد صفحه و سی جزء به شکلی نوشته که هر صفحه با شروع یک آیه و اتمام آیه ای دیگر در صفحه بعد به پایان رسیده که چنین کاری با کتابت دستی تحسین برانگیز است. چون کار ماشین و کامپیوتر نبوده و حمایت های سعودی هم در ترویج آن وجود داشته تصور بر این است که چیزی جز قرآن با عثمان طه نمی تواند وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه همه ویژگی های مورد نیاز قاریان و حافظان در قرآن واضح حفظ شده گفت: ما در کتابت و شکل نوشتار ورود نکرده ایم و حتی در کشورهای دیگر قابل استفاده است. در واقع این یک پروژه بین المللی است به همین دلیل یک نسخه بدون ترجمه آماده خواهد شد تا با تکنولوژی ... هر کسی ترجمه با زبان مد نظر خودش را دریافت کند.

قرآن واضح هفته آینده در برج میلاد رونمایی خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه