English

یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج؛

ادب یکی از نکات برجسته اخلاقی حضرت ابالفضل است

یک کارشناس مذهبی گفت: اگرچه سیره تمامی ائمه اطهار برای افراد می تواند الگو باشد اما خصوصیت اخلاقی و رفتاری حضرت عباس(ع) می تواند الگوی امروز جوانان ما باشد.

ادب یکی از نکات برجسته اخلاقی حضرت ابالفضل است

حجت الاسلام و المسلمین مهدی نوایی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج ،  با تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: اگرچه از زندگی حضرت  ابالفضل العباس (ع) پیش از واقعه کربلا منابع و اطلاعات کمی وجود دارد، اما روایات بیان شده در این واقعه  بیانگر فضائل ایشان است.

وی با بیان اینکه کنیه ابوالفضل برازنده ایشان است، افزود: ابوالفضل به معنای پدر فضل ها است که به وجود فضائل بسیاری اخلاقی و رفتاری ایشان  اشاره دارد.

این کارشناس مذهبی به خطبه خوانی حضرت عباس(ع) در حمایت از امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: در کتاب «خطیب کعبه»، خطبه‌ای به عباس(ع) نسبت داده شده و آن را به استناد یادداشتی، به کتاب «مناقب سادة ‎الکرام» مستند کرده است که  ایشان در روز هشتم ذی‌الحجه خطبه‌ای را بر بالای بام کعبه ایراد کرده است که در خصوص جایگاه امام حسین(ع) بوده و  یزید را فردی شراب‌خوار معرفی کرده است.

نوایی با اشاره به اینکه حضرت ابوالفضل(ع) در این خطبه از مردم برای بیعت با یزید انتقاد کردند، خاطرنشان کرد: ایشان  عنوان کرده اند که تا زمانی که او زنده است اجازه نخواهد داد کسی امام حسین(ع) را به شهادت برساند.

وی با اشاره به اینکه از زمان تولد ایشان اتفاقات کربلا برای حضرت علی (ع) وحی شده بود، بیان کرد: حضرت عباس(ع)  روز چهارم شعبان در مدینه بدنیا آمد، گفته شده حضرت علی (ع) او را در آغوش گرفته به بازوانش بوسه زده و گریه کرده است، در پاسخ به حضرت ام البنین در این خصوص عنوان می کند دو بازوی عباس در راه کمک به حسین(ع) جدا می‌شود و خداوند در قبال آن دو دست بریده‌اش، دو بال در آخرت به او عطا می‌کند.

این کارشناس مذهبی گفت: اگرچه سیره تمامی ائمه اطهار برای افراد می تواند الگو باشد اما خصوصیت اخلاقی و رفتاری از ادب و ایثار حضرت عباس (ع) می تواند الگوی امروز جوانان ما باشد.

 

حضرت ابالفضل چند فرزند داشت؟

حضرت قمر بنی هاشم (ع) در سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی و چند سال پس از شهادت حضرت علی (ع) با لُبابَة دختر عبیداللّه بن عبّاس پسر عموی رسول گرامی اسلام (ص) ازدواج کرد.

لُبابَة از بانوان بزرگ زمان خود بود که در سایه سار قرآن و عترت تربیت شده، تاریخ دانان در تعداد فرزندان حضرت عباس (ع) اختلاف نظر دارند، برخی ایشان  را صاحب دو فرزند به نام‌های عبیدالله و فضل، بعضی عبیدالله، حسن و قاسم، برخی دیگر عبیدالله و محمد، و برخی نیز عبیدالله، فضل، حسن، قاسم و یک دختر می دانند.

عبیداللّه‌، نخستین پسر حضرت ابالفضل از دانشمندان و فرهیختگان زمان خود بود، قاضی مکه و مدینه شد و فرزندان او همگی از عالمان برجسته شیعی شدند.

امام سجاد (ع)، عبیداللّه‌ را تربیت کرد و سپس دخترش خدیجه (یا رقیه) را به ازدواج او درآورد.

فضل، دیگر فرزند قمر بنی هاشم (ع) است که گستره دانش او زبانزد همگان بود، به گونه‌‌ای که بعضی، کنیه ابوالفضل برای حضرت عباس (ع) را برخاسته از وجود این فرزند بافضیلت دانسته ‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه