English

رئیس دادگستری کرمانشاه:

سال گذشته یک چهار مردم کرمانشاه در دادگستری پرونده داشته اند/ کرمانشاه رتبه ۱۲ سند تحول دستگاه قضا است

رئیس دادگستری کرمانشاه گفت: طی یک‌سال اخیر ۵۵۱ هزار پرونده وارد دادگستری شده و این یعنی دست‌کم یک‌چهارم جمعیت استان درگیر پرونده‌های دستگاه قضایی هستند سعی کرده ایم با اجرای سند تحول قضایی این آمار را کاهش دهیم.

سال گذشته یک چهار مردم کرمانشاه در دادگستری پرونده داشته اند/ کرمانشاه رتبه ۱۲ سند تحول دستگاه قضا است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، رئیس‌ کل دادگستری استان کرمانشاه در نشست خبری  با اشاره به ۶ شاخص مهم سند تحول قضایی گفت: بر اساس ارزیابی‌های قوه قضاییه در این ۶ معیار کلیدی، دادگستری استان از جایگاه ۲۱ در مهرماه سال ۹۹ به رتبه ۱۲ در مهرماه امسال ارتقا پیدا کرده است.

 پرویز توسلی‌زاده در خصوص شاخص‌های مهم سند تحول دستگاه قضایی، ابراز داشت: کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری، کاهش پرونده‌های مسن،  کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های ارجاعی کاهش شعب نامتعارف جزو شاخص‌های مهم سند تحول دستگاه قضا به شمار می رود که در این دستگاه قضایی کرمانشاه توانسته است از سال گذشته تاکنون در رتبه های خوب کشوری قرار بگیرد.

توسلی زاده در خصوص پرونده های ورودی به دستگاه قضایی استان، اعلام داشت : بخش زیادی از این پرونده‌ها در اختیار دستگاه قضایی استان نیست به‌طوری‌که ۳۰ درصد از پرونده‌های ورودی مربوط به اختلافات خانوادگی است که باید خارج از دستگاه قضایی حل‌وفصل شود اما در مجموع طی یک‌سال اخیر ۵۵۱ هزار پرونده وارد دادگستری استان شده‌است، عنوان کرد: این آمار بالا به معنی این است که دست‌کم یک‌چهارم جمعیت استان درگیر پرونده‌های دستگاه قضایی هستند که یک واقعیت ناخوشایند است.

مقام ارشد دستگاه قضا استان کرمانشاه به ارائه آمارهای مقایسه‌ای از عملکرد دادگستری استان از زمان آغاز مدیریتش تاکنون پرداخت و گفت: از مرداد ۹۸ تا مرداد ۱۳۹۹، ۴۳۸ هزار پرونده وارد دادگستری استان کرمانشاه شد که از این تعداد ۴۲۹ هزار پرونده تعیین تکلیف شد اما از دی‌ماه ۹۹ تا دی‌ماه امسال ۵۵۱ هزار پرونده وارد دادگستری استان شده که نشانگر افزایش مشکلات در جامعه و رشد ۲۵ درصدی پرونده‌ها است؛ با این‌حال پرونده‌های تعیین تکلیف شده در این بازه زمانی بیش‌از ۵۶۷ هزار فقره بوده‌ که در مجموع حاکی از ۵۷ درصد رشد کارکرد مثبت در دادگستری استان کرمانشاه است.

به گفته‌ او، این رشد کارکرد مثبت در دادگستری کرمانشاه در شرایطی رخ داده‌است که از ابتدای شروع کرونا تا کنون بیش‌از ۶۰۰ نفر از همکاران قضایی استان به این ویروس مبتلا شده و در نتیجه ۵۰ هزار ساعت نیروهای قضایی قادر به ارائه خدمت نبوده‌اند.

توسلی‌زاده درباره «متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها» هم که از دیگر شاخص‌های سند تحول قضایی است، گفت: در فاصله زمانی مرداد ۹۸ تا مرداد سال بعد، برای رسیدگی به هر پرونده ۱۱۰ روز زمان صرف می‌شد و به‌همین دلیل آمار پرونده‌های مسن(پرونده‌هایی که بیش‌از یک‌سال به طول می‌انجامید)، به بیش‌از ۲۸ هزار پرونده رسید.

توسلی‌زاده اضافه کرد: از دی‌ماه سال گذشته تا دی‌ماه امسال اما، زمان متوسط رسیدگی به هر پرونده با ۲۶ درصد کاهش به ۸۶ روز رسیده‌است که منجر به کاهش ۵۱ درصدی پرونده‌های مسن و رسیدن آمار این پرونده‌ها به ۱۲ هزار فقره شده‌است

توسلی‌زاده به آن اشاره و اظهار کرد: در خصوص تعداد شعبه‌های نامتعارف نیز به شعبه‌هایی که بیش‌از ۲۰۰ پرونده موجودی دارند، شعبه نامتعارف گفته می‌شود؛ آمار این شعبه‌ها تا مرداد سال گذشته ۱۱۳ شعبه در دادگستری استان بود یعنی حدود ۳۰ درصد از شعب استان نامتعارف بودند اما در دی‌ماه امسال آمار شعبه‌های غیرمتعارف به ۷۶ شعبه رسیده که نشانگر کاهش قابل‌توجهی است.

توسلی زاده در خصوص جایگاه دادگستری استان کرمانشاه در شاخص «رسیدگی الکترونیکی به پرونده‌ها» نیز عنوان کرد: رتبه استان از جایگاه ۲۳ در تیرماه سال ۹۸ به رتبه اول در آذرماه امسال رسیده‌ است.

توسلی‌زاده به آمار ابلاغ الکترونیکی نیز اشاره و بیان کرد: در تیرماه سال ۹۸ حدود ۷۸ درصد از ابلاغ‌های دادگستری استان کرمانشاه الکترونیکی بود که این رقم در آذرماه امسال به بیش‌از ۹۷ درصد افزایش پیدا کرده و هم‌اکنون در رتبه پنجم کشور قرار داریم؛ البته با توجه به این‌که تعداد متهمان متواری استان زیاد است امکان رشد بیشتر از این بسیار سخت است.

وی همچنین با بیان این‌که ثبت دعاوی در ۱۶ کلانتری استان الکترونیک شده‌است، گفت: هم‌اکنون ۸۱ درصد جلسات دادرسی به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود به‌طوری‌که تاکنون چهار هزار و ۳۰۳ جلسه دادرسی زندانی‌ها به‌همین شیوه صورت گرفته‌است.

به‌گفته رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه، بازدید قضات از زندان‌ها نیز به ۲ روش حضوری و الکترونیکی انجام می‌شود و از پنج هزار و ۸۹۲ بازدید امسال، سه هزار و ۹۷۶ بازدید به‌صورت الکترونیکی بوده‌است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه