English

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه:

شرایط کنونی خونگیری در کرمانشاه خوب است اما فرهنگ اهدا باید فرهنگ‌سازی شود

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه از مردم برای اهدا خون در چند روز مانده به پایان سال و همچنین تعطیلات ابتدایی سال آینده دعوت کرد و گفت: شرایط اهدای خون باید بصورت یک فرهنگ عمومی دربیاید.

شرایط کنونی خونگیری در کرمانشاه خوب است اما فرهنگ اهدا باید فرهنگ‌سازی شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، مریم میرزاده، مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با تأکید بر اینکه تنها منبع تامین خون از طریق اهدای آن از انسان است، ابراز داشت: طی چند سال اخیر به دلیل شیوع کرونا با کاهش آمار اهداکنندگان خون مواجه شده ایم، اما هنوز اجازه نداده ایم مشکلی در تامین خون بیماران نیازمند به خون ایجاد شود.

وی با بیان اینکه معمولا در روزهای پایان سال و نیز تعطیلات نوروز با کاهش اهداکنندگان خون مواجه می شویم، گفت: با افزایش سفرهای نوروزی پیش رو و افزایش تصادفات رانندگی از مردم درخواست داریم در این روزهای پایانی سال و نیز تعیلات ابتدای سال آینده برای اهدای خون به مراکز خون گیری مراجعه کنند.

وی ادامه داد: البته از چندی قبل با اعزام تیم های سیار خون گیری سعی کردیم ذخایر خونی را افزایش دهیم و هم اکنون هم ذخایر خونی مناسبی داریم، اما نیاز است ذخایر بیشتری داشته باشیم تا در تعطیلات با مشکل موجه نشویم و بتوانیم پاسخگوی همه درخواست ها باشیم.

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه افزود: موضوع مهمتری که وجود دارد اینکه "پلاکت" بعنوان یک فرآورده خونی را حداکثر سه روز می توانیم نگه داریم و امکان ذخیره سازی آن برای مدت طولانی وجود ندارد، لذا نیاز داریم اهداکنندگان خون در دو سه روز پایانی سال مراجعه خوبی برای اهدای خون داشته باشند تا در یکی دو روز اول سال به مشکل برنخوریم.

وی گفت: با توجه به پیش بینی ها در خصوص افزایش های سفرهای نوروزی، این احتمال وجود دارد که پس از نوروز مجددا شاهد اوج گیری کرونا باشیم که این موضوع هم یکی از چالش های پیش روی ماست، زیرا در موج های کرونا آمار مراجعین برای اهدای خون کاهش می یابد.

میرزاده عنوان کرد: از سوی دیگر امسال بلافاصله پس از تعطیلات نوروز، شروع ماه مبارک رمضان را داریم که معمولا در این ماه نیز آمار اهدای خون کاهش می یابد که از رسانه ها درخواست داریم با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، مردم را به اهدای خون در این ایام ترغیب کنند.

وی با بیان اینکه مرکز خون گیری انتقال خون کرمانشاه در تعطیلات نوروز فعال است، گفت: این مرکز در تعطیلات نوروز از هشت صبح تا هفت غروب فعال است و از اهداکننداگان کار خون گیری را انجام می دهد. تنها در روزهای پنجم و دوازدهم فروردین این مرکز فقط صبح ها فعال است.

میرزاده افزود: برنامه ریزی کرده ایم که در ماه مبارک رمضان هم مرکز خون گیری ما در سه شیفت و از هشت صبح تا ۲۳ و ۳۰ دقیقه شب فعال باشد. حتی در شب های قدر این زمان را افزایش هم خواهیم داد.

وی با بیان اینکه اهدای خون هیچ مغایرتی با روزه داری ندارد، گفت: مراقب سلامت اهداکنندگان هستیم و چنانچه شرایطی داشته باشند که اهدای خون کوچکترین مشکلی برایشان ایجاد کند، از آنها خون گرفته نمی شود.

وی گفت: هر مرد در سال چهار مرتبه و با فاصله هر سه ماه یکبار و هر زن سالانه سر مرتبه و با فاصله هر چهار ماه یکبار می تواند اهدای خون داشته باشد و هیچ مشکلی هم برایش ایجاد نشود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه