English

آیا احتمال کاهش حباب سکه وجود دارد؟

پیش بینی قیمت انس طلا تحت تاثیر سیاست های فدرال رزرو / انس جهانی در روند صعودی

قیمت سکه تمام همچنان بالای ۲۴ میلیون تومان است و متناسب با نوسانات انس جهانی و قیمت دلار در ایران تا مرز ۴۵ هزار تومان هم حرکت می کند، به گفته کارشناسان افت قیمت طلا در ایران بستگی به وضعیت حباب آن دارد.

پیش بینی قیمت انس طلا تحت تاثیر سیاست های فدرال رزرو / انس جهانی در روند صعودی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، افزایش انتظارات تورمی باعث شده تا سرمایه های خرد مردم وارد بازارهایی مانند طلا شود و این رشد تقاضا به قدری بالا رفته است که در برخی روزها ربع سکه در بورس کالا با قیمت 15 میلیون تومان هم معامله شده است، آن‌هم در شرایطی که روزهای نخست قیمت هر ربع سکه در بورس کالا با 7 میلیون و 200 هزار تومان عرضه می شد و بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که ارزش واقعی طلا در ربع سکه حدود 4.5 میلیون تومان است و مابقی آن حباب محسوب می شود.

در حال حاضر سکه تمام در بازار تهران با قیمت 24 میلیون تومان معامله می شود و در این کانال تا 25 میلیون تومان نوسان می کند و این کاهش قیمت یک میلیون تومانی هم تحت تاثیر افت قیمت ارز است، چرا که در هفته اخیر قیمت دلار از 45 هزار تومان تا 43 هزار تومان کاهش داشته و همین موضوع روی بازار طلا هم تاثیر گذاشته است، این نوسان در بازار طلای تهران در شرایطی اتفاق می افتد که قیمت جهانی انس طلا روندی صعودی دارد و تقریبا در حال حرکت به محدوده مقاومتی 1950 دلار است.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت طلا در بازار ایران روند صعودی کوتاه مدتی خود را حفظ کرده است، گفت: با توجه به اینکه قیمت طلا در بازار جهانی هم همچنان صعودی هست به نظر نمی رسد که قیمت طلا در کشور افت چندانی داشته باشد و همواره مسیر صعودی خود را طی می کند.

محمود مرادی با بیان اینکه به طور قطع تصمیمات فدرال رزرو آمریکا درباره نرخ بهره روی معاملات بازار جهانی طلا هم تاثیر می گذارد، تصریح کرد: در چند وقت اخیر سیاست های انقباضی آمریکا منجر به افزایش قیمت انس جهانی طلا شده و از آنجایی که سیگنال های کنونی هم در راستای ادامه همان سیاست های قبلی است به نظر می رسد که همچنان نرخ بهره در آمریکا بالا باقی بماند، از این رو به نظر نمی رسد که اصلاحی در قیمت انس جهانی اتفاق بیفتد و حتی در صورت شکستن مقاومت می تواند بازهم رشد قابل توجهی داشته باشد.

 

آیا حباب سکه فرو می ریزد؟

در حال حاضر بازار طلای ایران تقریبا مسیری مجزا از بازار جهانی طی می کند، زیرا قیمت ارز در ایران نوسانات بالایی دارد و اگر سال آینده قیمت ارز بالا برود احتمالا طلا هم رشد خواهد کرد.

همچنین یک عضو انجمن طلا و جواهرات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره دلایل افزایش حباب بازار سکه در چند وقت اخیر اظهار کرد: تقاضا برای خرید سکه در هفته های اخیر رشد قابل توجهی داشته که بخشی از این مساله ناشی از افزایش قیمت دلار در کشور بود و از آنجایی که عرضه سکه هم متناسب با تقاضا نبود به این افزایش قیمت ها دامن زد و منجر به بالا رفتن حباب سکه شد.

عبادالله محمد ولی با بیان اینکه دلیل افزایش حباب ربع سکه نسبت به سکه تمام و ... قیمت آن است، تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت سکه در کشور بالاست و خانواده ها برای پس انداز و سرمایه گذاری توان خرید سکه نداشتند به همین دلیل تقاضا برای ربع سکه بیشتر بود و همین موضوع عاملی بر افزایش حباب قیمت ربع سکه بود.

او با تاکید بر اینکه افزایش عرضه سکه توسط بانک مرکزی منجر به کاهش حباب آن می شود، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت ها واقعی نیستند و احتمالا افت حباب وجود دارد، اما این موضوع به اراده بانک مرکزی بستگی دارد و اگر انواع سکه را با قیمت واقعی بفروشد حتما قیمت ها در بازار می شکند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • نوری خداکرمی

    عالی

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه