English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

احداث کارخانه پرعیارسازی در کنار انومالی ۸ سنگ آهن

معاون معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی درباره میزان ذخیره انومالی ۸ ، گفت: براساس ژئوفیزیک هوایی و زمینی میزان ذخیره احتمالی معدن ۱۵۰ میلیون تن باشد و در ۱۸ ماه آینده ذخیره نهایی معدن تعیین می شود و برای نخستین بار در کشور در انومالی ۸ استخراج معدن به صورت زیر زمینی انجام خواهد شد.

احداث کارخانه پرعیارسازی در کنار انومالی ۸ سنگ آهن

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، صنعت فولاد به عنوان مادر صنایع همواره مورد توجه کشورهای مختلف بوده و ایران هم در راستای ایجاد توسعه صنعتی هدف گذاری 55 میلیون تن فولاد را در دستور کار قرار داده است تا از این طریق علاوه بر تامین نیازهای داخلی بخشی از محصولات فولادی را به کشورهای دیگر صادر کند. در حال حاضر یکی از مهمترین مولفه های تحقق این هدف داشتن ذخایر کافی سنگ آهن و همچنین تکمیل زنجیره ارزش بوده که در ایران در حال تکمیل شدن است.

در حال حاضر ایران حدود 18 میلیون تن ذخیره سنگ آهن دارد که حدود 1.7 میلیون تن از این سنگ آهن در منطقه بافق قرار دارد که در 35 آنومالی شناسایی و اکتشاف شده است و شرکت سنگ آهن مرکزی از سال 1350 با بهره برداری از توده چغارت که بالغ بر 1286 متر ارتفاع اولیه آن بود فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به اینکه این معدن در نزدیکی کویر قرار دارد در سال های اولیه بیشتر سنگ آن را به صورت دانه بندی شده به استان های اصفهان و ... برای فرآوری صادر می کرد و کم کم به سمت ایجاد حلقه های دیگر از زنجیره فولاد کرده و از آنجایی که پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان یزد در دستور کار قرار دارد برنامه تکمیل تمام حلقه های زنجیره فولاد جزو برنامه های شرکت سنگ آهن مرکزی است، به طوری که بعد از راه اندازی کارخانه 4 میلیون تنی گندله، هم اکنون پروژه ساخت آهن اسفنجی را در دستور کار دارد .

با توجه به اینکه کانسارهای سنگ آهن منطقه بافق شامل کانسارهای چغارت ، چاکز، آنومالی شمالی، چادرملو، آنومالی دی 19 ، میشدوان و شیطور است به اندازه کافی ذخیره معدنی دارد به همین دلیل توسعه زنجیره فولاد در این منطقه می تواند اقتصاد پایداری را ایجاد کند و هزینه های حمل و نقل ناشی از انتقال مواد معدنی زنجیره فولاد را به حداقل برساند.

محمد حسین مرادیان معاون معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی  در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره میزان ذخیره انومالی ۸ ، گفت: براساس ژیوفیزیک هوایی و زمینی میزان ذخیره احتمالی معدن ۱۵۰ میلیون تن باشد و در ۱۸ ماه آینده ذخیره نهایی معدن تعیین می شود و برای نخستین بار در کشور در انومالی ۸ استخراج معدن به صورت زیر زمینی انجام خواهد شد.

او افزود: در آینده یک کارخانه پرعیارسازی در محدوده انومالی ۸ احداث خواهد شد تا سنگ آهن با عیار پایین ۱۰ تا ۱۵ را تا سطح عیار ۴۰ ارتقا دهد و بعد برای فرآوری در حلقه های پایین دستی معدن بکار گرفته شود.

 

موقعیت استراتژی معادن سنگ آهن مرکزی ایران

در حال حاضر شرکت سنگ آهن مرکزی از معدن چغارت بهره برداری می کند که در حدود 125 کیلومتری شهر یزد قرار دارد و از طریق راه آهن 470 کیلومتری به ذوب آهن اصفهان، راه آهن 610 کیلومتری به بندر عباس و راه آهن هزار کیلومتری به تهران متصل شده است و این زیرساخت ها کمک کرده این شرکت بتواند ظرفیت بالایی برای صادرات داشته باشد و در چند وقت اخیر هم محموله های به بازارهای آسیایی صادرات کرده است.

معدن سه چاهون که از مجموعه معادن سنگ آهن مرکزی ایران است که در فاصله 47 کیلومتری از شهرستان بافق قرار دارد و از دو انومالی تشکیل شده است. آنومالی ایکس یک ذخیره ای 12.5 میلیون تنی دارد و آنومالی ایکس یک ذخیره ذخیره 132 میلیون تنی دارد که 95 میلیون تن آن عیار متوسط آهن آن 37.2 و فسفر آن 8 دهم درصد است. بهره برداری از این معدن از سال 1384 آغاز شده و سالانه 3.5 میلیون تن سنگ آهن در اختیار معدن چغارت قرار داده که بعد از عملیات خردایش و ... مورد فرآوری قرار گرفته است.

 

فرآوری در مجموع سنگ آهن مرکزی

در حال حاضر کارخانه تولید گندله سه چاهون به عنوان بزرگترین کارخانه با تکنولوژی کوره دوار در ایران با ظرفیت 5 میلیون تن فعال است و بر مبنای ظرفیت موجود احداث کارخانه آهن اسفنجی به ظرفیت 1.7 میلیون تن در دست اجراست، همچنین برای افزایش بهره وری در تولید، کارخانه های فرآوری سنگ های کم عیار و باطله معدن چغارت و سه چاهون در دست ساخت هستند و همچنین پروژه های در بحث تامین آب و برق پیش بینی شده است که بر مبنای آن پست برق 150 مگاواتی و بازچرخانی فاضلاب شهری یزد و بافق برای تامین آب مورد نیاز پروژه های زنجیره فولاد شرکت سنگ آهن مرکزی برنامه ریزی شده اند.

حالا با توجه به اینکه این معدن حدود 6500 اشتغال مستقیم در شهر بافق ایجاد کرده و از طرف دیگر معیشت حدود 35 هزار نفر از جمعیت شهر به نوعی با شرکت سنگ آهن مرکزی در ارتباط است اجرای پروژه های توسعه می تواند انقلابی در اشتغال منطقه به وجود بیاورد زیرا به گواه بسیاری از مقامات شهری هم اکنون از شهرستان های مجاور نیروی کار به شهر بافق مهاجرت کرده و پتانسیل بالایی برای توسعه این مسیر وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه