English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

وضعیت ساماندهی حضور اتباع افغانستانی در بازار کار ایران در هاله ابهام

وضعیت حضور اتباع افغانستانی در بازار کار ایران نیازمند ساماندهی از طریق وزارت کار است. در این راستا وزیر کار اعلام کرد سازمانی برای این مسئله تأسیس شده است اما یک نماینده مجلس تصریح کرد این سازمان هنوز به صورت رسمی تأسیس نشده است.

وضعیت ساماندهی حضور اتباع افغانستانی در بازار کار ایران در هاله ابهام
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، یکی از مهمترین موضوعاتی که در چندین ماه اخیر باعث دغدغه مردم به ویژه در استان هایی مانند تهران، سیستان بلوچستان و استان های شمالی شده است، افزایش تعداد اتباع خارجی (افغان ها) است. اگر نگاهی به فعالیت کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی مانند ایکس (توئیتر سابق)، اینستاگرام و تلگرام بیندازیم، می توانیم این دغدغه رو به فزونی شهروندان را شاهد باشیم.

 

بیشتر بخوانید:

اتباع مدیریت و نظارت نمی‌شوند

دولت باید هر چه زودتر اتباع خارجی را سازماندهی کند

اتباع غیرقانونی باید به کشور خود بازگردانده شوند/پنج میلیون افغانی در ایران زندگی می‌کنند

 

خبرگزاری موج برای پیگیری این مسئله و یافتن پاسخی برای نگرانی مردم در چند ماه گذشته از تریبون های مختلف استفاده کرده است تا بلکه بتواند پاسخی از مقامات دولتی و نمایندگان مجلس دریافت کند. در این راستا پس از انتشار برخی تصاویر از ورود غیرقانونی تعداد زیادی اتباع افغانستانی از مرزهای شرقی کشور و پخش این شایعه که جمهوری اسلامی ایران در روند صدور تابعیت برای افغانستانی ها تسهیلاتی در نظر گرفته است. خبرنگار خبرگزاری موج این مسئله را از ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه پیگیری کرد. در این رابطه کنعانی گفت: «سازوکار سفر اتباع افغانستان از منظر وزارت خارجه تابع قوانین کنسولی جمهوری اسلامی ایران است. شهروندان افغانستان جهت سفر به ایران نیازمند مراجع ذی ربط، سفارت کشورمان در کابل و نمایندگان کنسولی ایران در افغانستان هستند و در این رویکرد تغییری ایجاد نشده است با اینحال شاهد ترددهای غیرمجازی توسط شهروندان افغانستان به ایران هستیم که نهادهای ذی ربط با این ترددها برخورد می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آمار دقیق اتباع افغانستانی در ایران تصریح کرد: من مرجع ذی صلاح برای بیان این آمار نیستم اما به دلیل شرایط خاص سیاسی و بی ثباتی در افغانستان و حضور اشغالگرانه آمریکا در این کشور به مدت بیست سال که موجب از بین رفتن بخش زیادی از زیرساخت ها و عدم شکل گیری توسعه پایدار افغانستان شد، ما شاهد روند مهاجرت هایی از این کشور به خارج از جمله ایران هستیم.در این چارچوب سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که کمک کند تا سازوکارهای سیاسی برای تقویت توسعه اقتصادی و سیاسی در افغانستان شکل بگیرد تا مردم این کشور بتوانند در کشورشان بمانند و کمتر شاهد این پدیده نادرست مهاجرت باشیم.»

در ادامه این روند، اخباری نیز در رابطه با صدور مجوزهای کسب پنج ساله برای اتباع افغانستانی، ایجاد شرایط حضور زنان افغانستانی در مراکز فنی و حرفه ای از رسانه های رسمی کشور منتشر شد. براین اساس خبرنگار سیاسی موج این موضوع را از صولت مرتضوی، وزیر کار پیگیری کرد. مرتضوی در این باره اعلام کرد: «از زمان روی کار آمدن طالبان حجم مهاجرت اتباع افغانستانی به ایران افزایش یافت. بخش قابل توجهی از مردم این کشور نظام جمهوری اسلامی و ایران را تنها پناهگاه خود می دانند که این مسئله به لحاظ قرابت های فرهنگی و نزدیکی جغرافیایی است.»

وی افزود: «در این راستا در وزارت کشور سازمان اتباع و مهاجرین خارجی تاسیس و اساسنامه آن تنظیم شد و کارهای خوبی در این رابطه انجام شده است. در این سازمان ما بر آن هستیم تا استفاده صحیح و قانومندی از توانمندی های کاری اتباع افغانستانی را صورت دهیم.»

مرتضوی تصریح کرد: «همچنین معاونت اشتغال وزارت کار نظارت شدیدی بر کارگاه ها دارد تا اگر خلاف مقررات, کارگری به کار گرفته شده باشد در چارچوب قانون با آن کارگر و کارفرما برخورد شود. بنابرابن عزم سازمان ملی اتباع و مهاجرین خارجی این است در یک بازه زمانی مناسب ساماندهی کارگران افغانی انجام شود.»

با توجه به پاسخ وزیر کار در مورد تأسیس این سازمان، خبرنگار خبرگزاری موج موضوع را از طریق مجلس شورای اسلامی نیز مورد پیگیری قرار دارد. در این رابطه سیدعلی یزدی خواه، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، تأکید کرد «هنوز این سازمان تشکیل نشده است، فقط اساسنامه آن تنظیم شده، موضوعات مرتبط با اتباع خارجی به ویژه افغانستانی ها در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به بحث گذاشته شده است و قرار است پس از طرح در صحن، ابعاد دیگر این سازمان بررسی و در نهایت اساسنامه آن به تصویب نهایی برسد.»

این پاسخ یزدی خواه نشان می دهد ساماندهی اشتغال اتباع افغانستانی از طریق «سازمان ملی اتباع و مهاجرین خارجی» هنوز آغاز نشده است و اساساً چنین نهادی در وزارت کشور هم شکل نگرفته ضمن اینکه مجرای قانونی آن برای تأسیس، مجلس شورای اسلامی است.

لذا با توجه به دغدغه و نگرانی رو به فزونی شهروندان ایرانی، لازم است وزارت کار در این خصوص روشنگری کند تا مشخص شود نظارت بر روند ورود افغانستانی ها به بازار کار ایران به چه صورتی است و چه اقداماتی تاکنون صورت داده شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه