English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دعاها و اعمال شب تاسوعای حسینی

تاسوعا و عاشورا از روزهای پر فضیلت سال نزد مسلمان است و عزاداران عباعبدالله الحسین (ع) در این روز با انجام اعمالی همچون، دعا، نماز، احیا، عزاداری و پخش نذورات آن را گرامی می‌دارند.

دعاها و اعمال شب تاسوعای حسینی
به گزارش خبرگزاری موج

، درخصوص اعمال سفارش شده در روز تاسوعا همچنین می توان به چهار رکعت نماز اشاره کرد که در هر رکعت حمد و پنجاه مرتبه توحید سفارش شده است. این نماز مطابق است با نماز امیر المؤمنین علیه السلام که فضیلت بسیار دارد و بعد از نماز فرموده ذکر خدا بسیار کند و صلوات بسیار بفرستد بر رسول خدا صلى الله علیه و آله و بر دشمنان ایشان لعن بفرستد.

همچنین چهار رکعت در آخر شب سفارش شده که در هر رکعت بعد از حمد هر یک از آیة الکرسى و توحید و فلق و ناس ده مرتبه  و بعد از سلام، صد مرتبه توحید خوانده شود.

در اسلام روزهای خاص و مهم مانند عاشورا و تاسوعا است،این روزها برای خود آداب و فضیلت هایی دارد که جزو مستحبات است و مسلمانان با رعایت آن به ثواب آن می رسند و در برخی هم به کراماتی در این دنیا می رسند. از آداب این روزها نذری دادن، برپایی مجالس عزای امام حسین(ع) و ... است که در اینجا به برخی از این اعمال اشاره می کنیم.

روز نهم محرم، روز تاسوعا است. از حضرت صادق علیه السلام روایت است که فرمود تاسوعا روزی بود که جناب امام حسین علیه السلام و اصحابش را در کربلا محاصره کردند و سپاه شام بر قتال آن حضرت اجتماع کردند و ابن مرجانه و عمر سعد خوشحال شدند به سبب کثرت سپاه و بسیاری لشکر که برای آنها جمع شده بود و جناب امام حسین علیه السلام و اصحابش را ضعیف شمردند و یقین کردند که یاوری از برای آن حضرت نخواهد آمد و اهل عراق او را مدد نخواهند نمود. پس فرمود پدرم فداى آن ضعیف غریب)

 

خواندن زیارت عاشورا

اولین عمل مستحبی ذکر شده برای روز تاسوعا و روز عاشورا خواندن زیارت امام حسین (ع) است. زیارت امام حسین (ع) در تاسوعا و عاشورا پاداش بسیار زیادی دارد. کسی که در شب عاشورا تا صبح در حرم سیدالشهدا (ع) بماند، خدا او را با شهدا و در کنار امام حسین (ع) محشور می‌کند.

 

احیای شب تاسوعا

احیای شب عاشورا فضیلت زیادی دارد و بسیار توصیه شده است. در میزان ثواب آن آمده که اندازه عبادت همه ملائکه و برابر با هفتاد سال است.

 

دعای حضرت عباس (ع) در روز تاسوعا

جهت گرفتن حاجت ۱۳۳ مرتبه این دعا خوانده شود:

یا کاشفَ الکَربْ عَنْ وَجه الحُسَین (ع) اِکشَفْ کَربی بحَقِ أَخیکَ الحُسَین (ع)

فرستادن لعن بر قاتلین کربلا

یکی از اعمال روز عاشورا و تاسوعا طبق فرموده ی امام باقر (ع) این است که بر قاتلان آن حضرت، لعن و نفرین کنید و در مصائب امام حسین (ع)، این ذکر را بگویید:

أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بمُصَابنَا بالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ‌ وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبینَ بثَارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ (عَلَیْهِ) السَّلاَمُ‌

 

اعمال روز تاسوعا

خواندن نماز از جمله:

خواندن ۱۰۰ رکعت نماز: در شب عاشورا خواندن نماز ۱۰۰ رکعتی توصیه شده خواندن این نماز به این صورت است که در هر رکعت بعد از سوره حمد ۳ بار سوره توحید خوانده شود و بعد از نماز ۷۰ بار (سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ‌ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّهَ إِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ) گفته شود در روایت دیگری آمده که در ادامه ذکر بالا استغفار هم گفته شود.

خواندن ۴ رکعت نماز: این نماز ۴ رکعت است و توصیه شده که در نیمه‌های شب تاسوعا خوانده شود. در هر رکعت از این نماز بعد از سوره حمد ۱۰ مرتبه آیه الکرسی و ۱۰ مرتبه هم هر یک از سوره‌های توحید، فلق و ناس خوانده شود. بعد از سلام نماز ۱۰۰ بار سوره توحید را بخوانید.

نماز دیگری در شب تاسوعا و عاشورا سفارش شده، که به آن نماز امیرالمومنین (ع) می‌گویند. برای خواندن این نماز چهار رکعتی، باید در هر رکعت بعد از حمد، سوره توحید را پنجاه مرتبه بخوانید. این نماز دارای ثواب زیادی است. بعد از اینکه نمازتان تمام شد، ذکر خدا را بگویید و سپس صلوات بر پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله بفرستید و دشمنانش را لعن کنید.

یکی دیگر از اعمال عاشورا و تاسوعا

تلاوت هزار مرتبه ذکر «اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَینِ (ع)» است.

 

خواندن سوره توحید

خواندن هزار مرتبه سوره توحید از دیگر اعمال روز عاشورا است که سفارش شده است. امام صادق (ع) فرموده اند: «هر کس هزار مرتبه سوره «توحید» را در روز عاشورا بخواند، خداوند به وی نظر (رحمت) می‌افکند و وی به هرکس نظر کند، آن شخص را مجازات نمی‌کند.»

 

محزون بودن و خواندن مقتل

از دیگر اعمال توصیه شده در روز تاسوعا و عاشورا این است که شیعیان برای هم مقتل بخوانند و برای مظلومیت امام حسین (ع) در این روز گریه کنند. همانند حضرت موسی (ع) و حضرت خضر (ع) که بر مصیبت‌های اهل بیت پیامبر (ص) اشک ریختند.

در این ماه توجه به حادثه بزرگ کربلا همواره مطرح بوده و اعمالی نیز برای آن بیان شده است، محزون بودن در این ماه و به یاد «سید الشهدا (ع)» بودن به ویژه در تاسوعا و عاشورا بسیار سفارش شده است.

«امام رضا (ع)» درباره محزون بودن پدر گرامیشان می‌فرمایند: در ماه محرم پدرم- هرگز شاد و خندان دیده نمی‌شد و هر چه زمان به سمت عاشورا و تاسوعا نزدیک می‌شد پدرم غمگین‌تر بودند این بخاطر ظلمی بود که بر خاندان «ائمه معصومین (ع)» گذشته بود.

 

زیارت تاسوعا

خواندن زیارت زیر در روز عاشورا توصیه شده است:

اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ ادَمَ صَفْوَةِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ نُوح نَبِیِّ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ اِبْراهیمَ خَلیلِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ مُوسی کَلیمِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ عیسی رُوحِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ مُحَمَّد حَبیبِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ عَلِیٍّ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ الْحَسَنِ الشَّهیدِ سِبْطِ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یابْنَ الْبَشیرِ النَّذیرِ، وَابْنَ سَیدِ الْوَصِیینَ اَلسَّلامُ عَلَیکَ یابْنَ فاطِمَةَ سَیدَةِ نِسآءِ الْعالَمینَ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا اَبا عَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا خِیرَةَ اللهِ وَابْنَ خِیرَتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا ثارَ اللهِ وَابْنَ ثارِهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیهَا الْوِتْرُ الْمَوْتُورُ

 

حکم روزه گرفتن در تاسوعا و عاشورا

روزه گرفتن در تاسوعا و عاشورا مکروه است. علامه مجلسی در زاد المعاد فرموده، بهتر آن است که روز نهم و دهم را روزه ندارد زیرا که بنی امیه این دو روز را برای برکت و شماتت بر قتل آن حضرت روزه می‌داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه