سرخط خبرها
  • کاهش ۵۰ درصدی فروش گوشی هوشمند
  • مدافع مصر ضربه مغزی شد/ غایب بزرگ مقابل ایران
  • ۸۸ درصد سد کرج پر است
  • نروژ با حفر نخستین تونل دریایی دنیا، کشتی‌های عظیم را از دل کوه عبور خواهد داد
  • فوت دختر ۱۲ ساله در یکی از پارک های آبی مشهد
  • خبرنگار: وزارت خزانه‌داری تحریم‌ها را از نفت ایران برداشت
  • نان در تهران گران شد
  • کاخ سفید: ترامپ توافقی که به نفع آمریکا نباشد امضا نمی‌کند
  • مسی به رکورد علی دایی هم رحم نکرد
  • نماینده مجلس: یکشنبه آتی، صحن مجلس، کار خود را آغاز می کند
  • سازمان هواپیمایی کشوری: پروازها در فرودگاههای تهران (مهرآباد و امام) در ۱۲ تیر ممنوع و تا ۱۶ تیر با محدودیت همراه است
  • عارف: هیچ اعتمادی به دشمن نداریم
  • منابع بانک صادرات ایران از مرز ۱۸۰۰ همت گذشت
  • تمدید خودکار قراردادهای اجاره با سقف ۲۵ درصد
  • آغاز ثبت‌نام ایجاد و ترمیم معدل برای کنکور از دوم تیرماه
  • محدودیت‌های پروازی تهران، قم و مشهد در زمان تشییع پیکر رهبر شهید

هجوم سرمایه‌گذاران به صندوق‌های طلا

در پایان معاملات روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت، بازاری با رفتار متناقض رقم خورد؛ در حالی که بیش از ۵ هزار میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های طلا تزریق شد، عملکرد همه نمادهای این گروه با بازدهی متوسط منفی ۵ درصد بسته شد.

دلار + ارز + بازار ارز و دلار + سکه + طلا + شمش
به گزارش خبرگزاری موج

در پایان معاملات روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت، بازار سرمایه با ترکیبی از خروج و ورود نقدینگی در بخش‌های مختلف صندوقی همراه شد. اتفاقی عجیب در گروه صندوق‌های طلا رقم خورد؛ بیش از ۵.۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی وارد این صندوق‌ها شد، اما تمام نمادهای آن با میانگین بازدهی منفی ۵ درصد بسته شدند.

در گروه صندوق‌های درآمد ثابت، حدود ۱۳.۷ میلیارد واحد به ارزش ۳۸.۶ همت معامله شد و در نهایت بیش از ۷ همت پول حقیقی از این بخش خارج شد.

۸۰ درصد خریداران و ۶۲ درصد فروشندگان را سرمایه‌گذاران حقوقی تشکیل دادند.

نماد «افرَان» بیشترین خروج پول حقیقی را با حدود ۹۵۲ میلیارد تومان ثبت کرد و در مقابل، نماد «کمند» با جذب ۱۲۱ میلیارد تومان بیشترین ورودی نقدینگی خرد را داشت. درصد حباب در بیشتر صندوق‌های این گروه اندکی بالاتر از صفر گزارش شد.

در گروه طلا، ۲.۷ میلیارد واحد به ارزش ۲۴.۵ همت معامله شد. ۷۸ درصد خریداران و ۵۶ درصد فروشندگان افراد حقیقی بودند. در شرایطی که تمامی نمادها افت قیمت داشتند، نماد «آلتون» با ۱۲۲۶ میلیارد تومان بیشترین ورودی پول حقیقی را تجربه کرد، در حالی‌که از نماد «ریتـون» ۱۵ میلیارد تومان سرمایه حقیقی خارج شد. حباب قیمتی برای بیشتر نمادها کمتر از یک درصد و در برخی تا ۴ درصد برآورد شده است. بازدهی روزانه این گروه بین منفی ۴ تا منفی ۶ درصد و بازدهی هفتگی بین مثبت ۲ تا ۴ درصد نوسان داشت.

در صندوق‌های نقره نیز ۱.۱ میلیارد واحد به ارزش ۱۴۵۰ میلیارد تومان معامله شد و ۱.۹ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از آنها خارج گردید. حدود ۹۳ درصد خریداران و فروشندگان این بخش حقیقی بودند و تمامی نمادها با میانگین بازدهی منفی ۱ تا ۲ درصد بسته شدند. درصد حباب در این گروه بین ۴ تا ۷ درصد مثبت اعلام شد.

صندوق‌های انرژی با ۴۳۰ میلیون واحد معامله‌شده به ارزش پنج‌همت، خروج ۳۶ میلیارد تومانی سرمایه حقیقی را ثبت کردند. در این بخش، نماد «سینرژی» تنها صندوق فعال بود که با بازدهی ‌۲.۱۶ درصدی و حباب مثبت ۶ درصد روز را به پایان رساند.

در بخش املاک، حدود ۹۰۰ میلیارد تومان معامله انجام شد که حاصل آن خروج ۱۲۷ میلیارد تومان پول حقیقی بود. با این وجود، همه نمادهای این گروه مثبت بسته شدند و بازدهی یک‌روزه آن‌ها نزدیک به سه درصد و هفتگی تا ۱۳ درصد اعلام شد. حباب قیمتی در بیشتر صندوق‌های املاک منفی گزارش شد و تنها یک نماد حباب ۱۵ درصدی داشت.

در صندوق‌های زعفران، ۶۳ میلیون واحد به ارزش ۴۳۰ میلیارد تومان دادوستد شد و حدود ۲۶ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از این گروه خارج گردید. ۸۹ درصد خریداران و ۹۵ درصد فروشندگان حقیقی بودند و تمامی نمادها با بازدهی منفی دو درصد بسته شدند.

جمع‌بندی داده‌ها نشان می‌دهد با وجود خروج سرمایه از صندوق‌های درآمد ثابت، بخش قابل‌توجهی از نقدینگی حقیقی در بازار به سمت صندوق‌های کالایی، به‌ویژه طلا، نقل مکان کرده است؛ رفتاری که از انتظار برای رشد قیمت طلا در افق کوتاه‌مدت حکایت دارد.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه