سرخط خبرها
  • رونالدو: بازنشسته نمی شوم
  • رونالدو: بازنشسته نمی شوم
  • بازیگر سریال برکینگ بد مسلمان شد
  • ایران از تاریخ ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) تاکنون ۴۰ میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است
  • وزیر ارشاد: ترامپ به چوپان دروغگو تبدیل شده
  • نایب رئیس کمیسیون کشاورزی: زمان گرانی نان نبود/ فشار نباید از جیب مردم جبران شود
  • دزدی در کمپ تیم ملی فوتبال انگلیس
  • تاج: ۵۰ هزار پرچم ایران برای سیاتل چاپ کردیم
  • دنیامالی: باید به باشکوه‌تر شدن مراسم وداع با رهبر شهید کمک کنیم
  • ۹ تیر، تشییع پیکر شهدای تفحص‌شده مدرسه شجره طیبه میناب
  • بقائی خطاب به روبیو: صلح با تداوم سیاست‌های آمریکا ممکن نیست
  • عزاداری ملی‌پوشان فوتبال ایران در شب تاسوعای حسینی
  • انتقاد وزارت صمت به افزایش بالای قیمت خودرو توسط ایران خودرو
  • چاقی کودکان و نوجوانان: تهدیدی خاموش برای سلامت نسل آینده
  • ثبت تردد ۶۰ هزار خودرو در آزادراه تهران ـ شمال
  • نایب قهرمانی تیم‌های ملی در جام هاکی روی یخ روسیه
  • پزشکیان شب عاشورا در حرم امام سخنرانی می‌کند
  • ترامپ مدعی شد بمباران مدرسه میناب و کشتار دانش‌آموزان کار ارتش آمریکا نبوده است
  • خلبان جنگنده آمریکایی: پهپادهای ایرانی با چینشی چون عروس دریایی و سفینه فضایی حرکت می‌کردند
  • شوک بزرگ برای جامعه اطلاعاتی آمریکا: خلبان جنگنده F-۱۵ ساقط شده در ایران برای اولین‌بار ازایران فاش کرد

سازمان ملل خواستار خویشتن‌داری در تنگه هرمز شد

سازمان ملل درباره تبادل آتش میان آمریکا و ایران در تنگه هرمز ابراز نگرانی کرده و با گفتن این که آتش‌بس لحظه حساسی برای کاهش تنش‌ است خواستار پایبندی تمامی طرف‌ها به آن شد.

فرحان حق
به گزارش خبرگزاری موج

، «فرحان حق»، سخنگوی سازمان ملل شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران گفت که دبیرکل سازمان ملل نگران گزارش‌های مربوط به تبادل آتش اخیر در تنگه هرمز است.»

خبرگزاری آناتولی به نقل از فرحان گفت: «او(دبیرکل سازمان ملل) تاکید می‌کند که این لحظه‌ای حساس برای کاهش تنش است و از همه طرف‌ها می‌خواهد حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند تا از تشدید بیشتر اوضاع جلوگیری شود.»

به گفته سخنگوی سازمان ملل، این سازمان خواستار «پایبندی کامل همه طرف‌ها به آتش‌بس و خودداری از هر اقدامی است که می‌تواند منجر به تشدید مجدد تنش‌ها شود.»

او افزود که تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگشایی تنگه هرمز در میانه درگیری‌های تازه میان نیروهای آمریکا و ایران در خود تنگه و اطراف آن ادامه دارد.

فرحان حق در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های میانجیگرانه گفت که تلاش‌هایی در این زمینه انجام می‌شود.

او همچنین گفت که «خورخه موریرا داسیلوا» رئیس دفتر خدمات پروژه‌های سازمان ملل با کشورهای منطقه رایزنی کرده و در نیویورک، از جمله با نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز گفت‌وگوهایی انجام داده است.

سخنگوی سازمان ملل گفت: «او این گفت‌وگوها را ادامه می‌دهد و ما در حال بررسی هستیم که در این زمینه به کجا میتوانیم برسیم.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که درگیری‌های تازه‌ای میان نیروهای ایرانی و آمریکایی در این آب‌راه راهبردی و اطراف آن رخ داده است-آبراهی که تقریبا یک پنجم نفت و گاز طبیعی مایع جهان هر روز از آن عبور می‌کند و ناامنی در آن منجر به افزایش قیمت انرژی در جهان، افزایش هزینه حمل‌ونقل و بیمه و اختلالات احتالی در تجارت جهانی، از جمله صادرات کود و زنجیره تامین کشاوزی ایجاد کرده است.

تنش‌ها در تنگه هرمز پس از محاصره دریایی غیرقانونی ایران از سوی ارتش آمریکا تشدید شد. نیروهای مسلح ایران که پیشتر هشدار داده بودند در برابر هرگونه ماجراجویی در این آب‌راه که تحت کنترل ایران باقی خواهد ماند با پاسخ قاطع مواجه خواهد شد، در مواردی با شلیک هشدار به ناوهای آمریکایی آن‌ها را از این منطقه دور کردند.

دشمن آمریکایی طی آخر هفته اقدام به حملاتی علیه قایق‌های ماهیگری و باری و تاسیسات غیرنظامی نقاطی از بنادر جنوب ایران کرد. این اقدام آمریکا با حملات دفاعی نیروی دریایی ایران مواجه شد.

نیروی دریایی آمریکا همچنین در چارچوب این محاصره غیرقانونی اقدام به شلیک به نفتکش‌های ایرانی و توقیف آن‌ها کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که طرحی موسوم به «پروژه آزادی» را با ادعای باز کردن تنگه هرمز برای کشتی‌های عبوری از این مسیر آغاز کرد بود، پس از گذشت یک روز اعلام کرد که به درخواست پاکستان و به منظور تداوم گفت‌وگوها با ایران به این عملیات شکست‌خورده پایان می‌دهد.

این ناامنی نگرانی‌هایی را در مورد افزایش قیمت انرژی، افزایش هزینه‌های حمل و نقل و بیمه و اختلالات احتمالی در تجارت جهانی از جمله صادرات کود و زنجیره‌های تأمین کشاورزی ایجاد کرده است. با این حال، هیچیک از طرفین فروپاشی آتش‌بس را اعلام نکرده‌اند و تلاش‌ها برای پایان دائمی جنگ ادامه دارد.

تبادل پیام میان ایران و آمریکا از طریق میانجی پاکستانی ادامه دارد. تهران که از نقض آتش‌بس توسط آمریکا به واسطه اقدامات اخیر آن در تنگه هرمز انتقاد کرده قرار است پاسخ خود به پیشنهاد مذاکراتی اخیر ایران را ارائه کند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه