English

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی:

۵۷ درصد از خروجی‌های فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی گفت: حدود ۴۸ هزار نفر از جمعیت استان در سال گذشته از آموزش‌های مهارتی بهره مند شدند و بر اساس رهگیری‌های انجام گرفته نیز ۵۷ درصد از خروجی‌های فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند.

۵۷ درصد از خروجی‌های فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، علی مشایخی در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت و روز ملی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: امروز جامعه با هر کسی که کار و مهارتی بلد باشد، برخورد مناسبتری نسبت به کسی که صرفا دارای مدرک است، دارد. از سویی دیگر نیز باید صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، رویکرد فرایند تولید خود را به سمت کارهای دانش‌بنیان ببرند و واحدهای تحقیق و توسعه خود را گسترش داده و فضا را برای ورود فارغ التحصیلان و نخبگان باز کنند.

وی افزود: مسئله آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ناظر بر اشتغال و کارآفرینی یکی از موضوعات مهم جامعه امروز است و تنها راهکار اصلی رشد تولید و اقتصاد و توسعه پایدار کشور نیز ارتقای بهره وری است که رکن اصلی آن نیز نیروی انسانی بوده و رکن اصلی آن هم، آموزش است. برای ارتقای بهره وری در جامعه محکوم به استفاده از آموزش‌های مهارت محور و عبور از آموزش‌های سنتی و ورود به آموزش‌های بدیع و جدید هستیم.

وی ادامه داد: نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت محور در چشم انداز توسعه اقتصادی ناظر بر شاخص‌های بهره وری اهمیت بالایی دارد. آذربایجان شرقی در بحث بهره وری، جایگاه شایسته‌ای به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور ندارد که یکی از دلایل اصلی آن نیز بهره وری پایین نیروی انسانی ناشی از عدم همکاری خرد جمعی و دستگاه‌های علمی، پژوهشی و خلاق بر مدار نیروی انسانی متخصص است، از این رو نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای روز به روز بیشتر نمایان می‌شود.

مشایخی با اشاره به معضل بیکاری فارغ التحصیلان در استان، ادامه داد: صنایع استان با چالش تامین نیروی انسانی ماهر رو به رو هستند و از سویی نیز فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی در مقاطع مختلف دارای مهارت نیستند، از این رو یکی از اولویت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، ارائه آموزش‌های مهارت محور برای محصلان دانشگاهی است.

وی با اشاره به ارتباط ۲۱ دانشگاه استان با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، از ارائه آموزش‌های مهارت محور در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های رایگان فنی و حرفه‌ای استان با کمک مربیان فنی و اساتید مجرب دانشگاهی برای دانشجویان خبر داد و گفت: مدرسه اشتغال دانشگاه تبریز به عنوان نخستین مدرسه اشتغال در دانشکده برق این دانشگاه آغاز به کار کرده و در این راستا دانشجویان در حال تحصیل این دانشکده می‌توانند در طرح «کهاد مهارت آموزی» و دانشجویان فارغ التحصیل در طرح «نخلستان» تحت آموزش‌های مهارتی قرار گیرند. تفاوت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با آموزش عالی و مدارس، داوطلبانه بودن آن است و بر اساس آن نیز علاقه مندان اغلب با عشق و علاقه در دوره‌های فنی شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دیگر کارگاه‌های مجهز فنی و حرفه‌ای در استان، بیان کرد: تعداد ۸۱ کارگاه را سال گذشته در قالب قراردادهای واگذاری در اختیار مجموعه‌های خلاق و آموزشی قرار دادیم تا از این ظرفیت بهره ببرند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به موکلف بودن بنگاه‌های اقتصادی به طبقه بندی مشاغل و کارگران بر اساس قانون، گفت: کارگران باید این قانون به حق را از کارفرمای خود مطالبه کنند. بر اساس این قانون، هر کارگر باید به یک مهارت مجهز بوده و بر اساس آن نیز طبقه بندی شود و دریافتی او نیز بر حسب ضریب مهارتش باشد. از این رو کارگری که مهارت بیشتری دارد قطعا باید حقوق بیشتری نیز دریافت کند.

وی افزود: برخی از بنگاه‌های اقتصادی و صنایع نسبت به این موضوع همکاری بسیاری خوبی دارند و اما برخی نیز نسبت به آن تمکین نمی‌کنند. یکی از دلایل تعطیلی بنگاه‌ها نیز به همین موضوع مربوط است که نسبت به نیروهای انسانی ماهر و غیرماهر تفاوتی قائل نیستند و مشوق‌هایی برای کارگران ندارند که این امر سبب بی انگیزگی در نیروهای انسانی یک مجموعه می‌شود. موضوعی که در برخی از بنگاه‌های مطرح استان در حال اتفاق است.

وی با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند به عنوان یک چرخ دنده، این خلا را پر کند، اظهار کرد: موضوع مهم دیگر مربوط به چالش فرهنگ کار در خانواده‌ها می‌شود که این فرهنگ در بسیاری از خانواده‌های امروزی وجود ندارد و به خصوص نسل جدید، تنبل بار می‌آید و بیشتر زمان خود را در بحث تکنولوژی می‌گذارند؛ بنابراین بنگاه‌ها نیز برای سرپا ماندن بایستی به سمت تکنولوژی، فناوری اطلاعات و رسانه پیش روند.

وی با اشاره به اعتبارات سفر ریاست جهوری به استان در حوزه آموزش‌های مهارتی، گفت: در این سفر اعتبار ۳۴ میلیارد تومان برای اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای مصوب شده بود که ۲۴ میلیارد تومان آن برای تکمیل مرکز سنجش صلاحیت حرفه‌ای و ۱۰ میلیارد تومان نیز برای تجهیز کارگاه‌ها تخصیص یافت.

وی با اشاره به فعال شدن تعدادی از مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در شهرستان‌های محروم استان، افزود: بزرگترین مرکز سنجش صلاحیت حرفه‌ای کشور با ۱۶ هزارمترمربع مساحت که یک پروژه ۱۸ ساله است در هفته دولت سال جاری افتتاح خواهد شد. برای این مرکز، زیرساخت بین المللی و برگزاری مسابقات جهانی پیش بینی شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به میزبانی تبریز از بیست و یکمین المپیاد ملی مهارت در سال جاری اظهار کرد: اسفندماه سال گذشته نیز تبریز بعد از ۱۵ سال میزبان المپیاد ملی مهارت بود. در مسابقات جهانی مهارت سال آینده که در لیون فرانسه برگزار خواهد شد هم پیش بینی می‌کنیم که از تیم ملی ۱۳ نفره، حداقل سه الی چهار نفر از تبریز باشند.

وی در ادامه از وجود ۶۰۰۰ استاندارد آموزشی در کشور خبر داد و گفت: با توجه به این‌که امکان ارائه تمامی این آموزش‌ها وجود ندارد، اکنون حدود ۱۰۰ رشته در ۲۴ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای فعال هستند. افرادی که دارای مهارت بوده و نیاز به گذراندن دوره ندارند هم می‌توانند از طریق سایت آزمون ادواری درخواست داده و برای رشته دلخواه خود، پس از آزمون کتبی و عملی، مدرک فنی و حرفه‌ای خود را دریافت کنند.

وی افزود: تعداد ۷۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در استان فعال هستند که آموزش ۶۰ درصد آن‌ها در گروه خیاطی، صنایع غذایی و فناوری اطلاعات است. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دارای ۱۹ گروه هدف از جمله زنان سرپرست خانوار، دانش آموزان، دانشجویان، زندانیان، خانواده‌های زندانیان، معتادان، روستائیان، سربازان و ... بوده و برای هر گروه دارای تعهد آموزشی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه