English

مدیرکل امور عشایری آذربایجان شرقی:

جمعیت دامی عشایر استان در دوره قشلاق حدود ۸۵۰ هزار راس است

مدیرکل امور عشایری آذربایجان شرقی گفت: جمعیت دامی عشایر استان در دوره قشلاق حدود ۸۵۰ هزار راس است که در دوره ییلاق با اضافه شدن عشایر استان های اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس می رسد.

جمعیت دامی عشایر استان در دوره قشلاق حدود ۸۵۰ هزار راس است

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، سیدمحمدحسن آل هاشم  در این خصوص اظهار کرد: در این طرح یکسان سازی زاد و ولد و مدیریت و کنترل تولید مثل گله گوسفندان انجام می شود و بر اساس آن زمان تولد بره ها در بازه ۱۰ تا ۱۵ روزه اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه با تولد همزمان بره ها، مدیریت و تعذیه آن ها از سوی عشایر راحت تر انجام و بهداشت آن ها کنترل می شود، اظهار کرد: جمعیت دامی عشایر استان در دوره قشلاق حدود ۸۵۰ هزار راس است که در دوره ییلاق با اضافه شدن عشایر استان های اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس می رسد.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان شرقی گفت: بر اساس آخرین سرشماری ۲۰ درصد از جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند که این جمعیت با در اختیار داشتن ۳۰ درصد دام سبک و ۳.۶ درصد از دام سنگین استان، سالانه حدود ۲۰ درصد از مواد پروتئینی و محصولات لبنی را تولید می کنند

آل هاشم ادامه داد: در زمان کنونی حدود ۱.۵ میلیون واحد دامی از ۷.۵ میلیون واحد دامی استان شامل گاو و گوساله، بز و بزغاله، گاومیش و بچه گاومیش، شتر و بچه شتر و سایر چهارپایان در اختیار عشایر استان قرار دارد.

وی یادآور شد: عشایر آذربایجان شرقی سالانه در زمان ییلاق و قشلاق حدود ۶۵ هزار تن شیر، هشت هزار و ۸۸۰ تن گوشت، ۸۵۵ تن پشم، ۶۰ هزار مترمربع صنایع‌ دستی داری و سه هزار و ۵۰۰ عدد صنایع دستی غیر داری تولید می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه