English

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان؛

آذربایجان‌شرقی دومین استان موزه‌ای ایران است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفـت: این استان به لحاظ تعدد برخورداری از موزه های دولتی و غیردولتی پس از تهران دومین استان کشور به شمار می رود.

آذربایجان‌شرقی دومین استان موزه‌ای ایران است
به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان‌ شرقی

، احمد حمزه زاده روز شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی موزه، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارها در کل کشور تعداد ۸۲۹ موزه وجود دارد که بخش اعظمی از آنها در شهر تهران فعال است و آذربایجان شرقی با داشتن تعداد ۴۳ موزه در رده دوم کشوری قرار دارد.

وی افزود: از مجموعه موزه های فعال آذربایجان شرقی تعداد ۱۴ موزه تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، ۱۹ موزه در اختیار سازمان ها و دستگاه های اجرایی، پنج موزه تحت مدیریت بخش خصوصی و چهار موزه مشارکتی فعالیت دارند که در کنار آنها تعداد یازده موزه نیز توسط مجموعه داران با مجوزهای رسمی اداره می شود.

حمزه زاده کل آثار و اشیای موجود در موزه های آذربایجان شرقی را ۳۰ هزار قطعه اعلام و اضافه کرد: این آثار بسیار گرانقدر و گران سنگ جزو آثار تمدنی و فرهنگی و میراثی ایران زمین و آذربایجان شرقی است که باید به بهترن نحو ممکن نگهداری و حراست شوند.

وی یکی از چالش های مهم صنعت موزه داری در آذربایجان شرقی را مربوط به فضای فیزیکی اندک آنها دانست و یادآور شد: متاسفانه تاکنون در این زمینه اقدامات مفید و قابل ملاحظه به انجام نرسیده است و لازم است وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیران استانی و به ویژه شهرداری ها در این خصوص وارد عرصه شده و مشکلات را رفع نمایند.

حمزه زاده ادامه داد: اینکه اشیا و آثار بسیار نفیس و تاریخی که از ارزش مادی و معنونی بسیار بالایی برخوردارند، در فضاهای بسیار محدود و بدون امکانات فنی نگهداری می شود، به هیچ عنوان در شان تاریخ و تمدن آذربایجان و تبریز نیست.

وی با تاکید بر ایجاد امکانات مناسب و تامین فضاهای فیزیکی برای موزه های استان و مجموعه داران، گفت: جای بسیار تاسف دارد که مجموعه داران ما آثار و اشیای ذی قیمت خود را به صورت انباری نگه می دارند که تمامی آنها با مشکلات فنی از نظر علوم موزه داری نیز مواجه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی توجه به امر آموزش و پژوهش را یکی از اولویت های اصلی این مجموعه در حوزه موزه داری در سالجاری بیان کرد و ادامه داد: در این راستا به شدت نیازمند همکاری و هماهنگی با دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و پژوهشی به خصوص پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در زمینه های تاریخی و باستان شناسی هستیم.

حمزه زاده صدور مجوزهای لازم از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای ادامه کاووش های باستانی در منطقه تاریخی و میراثی لیلان در جنوب آذربایجان شرقی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه