English

توافق ایران و آذربایجان برای نصب ایستگاه‌های آنلاین در طول مسیر رودخانه ارس

پنجاه و سومین اجلاس کمیسیون مشترک دائمی ایران و جمهوری آذربایجان در تبریز برگزار شد و ۲ کشور برای پایش مصارف از رودخانه ارس و نصب ایستاه‌های آنلاین هیدرومتری ( اندازه گیری چگالی ) در طول مسیر این رودخانه توافق کردند.

توافق ایران و آذربایجان برای نصب ایستگاه‌های آنلاین در طول مسیر رودخانه ارس
به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان‌ شرقی

، این اجلاس برای بهره‌برداری مساوی از منابع آب و انرژی رودخانه ارس در سدهای ارس، میل و مغان برگزار شد و پایش مصارف رودخانه، تدقیق برنامه‌ریزی مصارف آب در طول مسیر و در میل مغان مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین به منظور کنترل و پایش و اندازه‌گیری جریان آب در طول مسیر رودخانه در مرز مشترک ۲ کشور، ایستگاه‌های آنلاین پیشنهادی نیز مورد توافق قرار گرفت.

این اجلاس به ریاست جبار وطن فدا، مدیرکل رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو از طرف ایران و ذاکر قلی‌اف معاون شرکت سهامی آبیاری از طرف آذربایجان برگزار شد.

از زمان آغاز بهره‌برداری از سدهای ارس، میل و مغان در ۵۶ سال اخیر، این جلسات به صورت مرتب در ۲ کشور برگزار و تصمیمات لازم اخذ و برنامه ریزی ها انجام می‌شود.

رود ارس از ارتفاعات هزار برکه در جنوب ارزروم، در کشور ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از نزدیکی دوالو تا قره دونی در مرز ایران جریان دارد؛ ازهمین‌رو، جزو رودخانه های مرزی ایران به حساب می‌آید. طول این رودخانه نزدیک به ۱۰۷۲ کیلومتر است و با حرکت از غرب به شرق، از استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی می‌گذرد. عریض‌ترین نقطه رودخانه در نزدیکی شهر جلفا قرار دارد که در آن پهنای رود به بیش از ۲۰۰ متر و عمق آن به بیش از چهار متر می‌رسد. این رودخانه دائمی در تمام فصول سال پرآب است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه