English

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد:

پشه آئدس در همسایگی آذربایجان شرقی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: پشه آئدس که عامل انتقال بیماری خطرناک تب دنگی و زرد است، در استان همسایه اردبیل مشاهده شده، ولی وارد آذربایجان شرقی نشده است.

 پشه آئدس در همسایگی آذربایجان شرقی

حسین حقایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج آذربایجان شرقی اظهار کرد: تب، سردرد، درد شدید پشت حدقه‌ چشم، دردهای عضلانی و استخوانی شدید، تهوع و استفراغ، بثورات پوستی و خونریزی‌ داخلی از جمله علائم این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه تب دنگی ۸۰ درصد بدون علامت بوده و فقط ۲۰ درصد از علائم بیماری را نشان می‌دهد، افزود: علائم تب دنگی، ۴ الی ۱۰ روز پس از نیش پشه ظاهر می‌شوند و می‌توانند ۳ تا ۷ روز نیز طول بکشند. حدود یک نفر از هر ۲۰ فرد مبتلا به این بیماری، پس از شروع به محو شدن علائم اولیه، با نشانه‌های شدت یافته روبرو می‌شود.

حقایی با اشاره به تفاوت پشه‌ آئدس با پشه‌ مالاریا، تاکید کرد: پشه آئدس با پشه‌ مالاریا یک‌سری تفاوت‌ها دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، زمان فعالیتشان است. پشه آئدس روزگرد بوده و زمان فعالیت آن‌ از طلوع تا غروب آفتاب است. بیشترین زمان سیکل فعالیت این پشه، هنگام طلوع و غروب آفتاب است، درحالی که پشه‌ مالاریا صبر می‌کند فضا تاریک شود و شخص به خواب برود و سپس گزش را انجام می‌دهد که آئدس این‌گونه نیست.

وی افزود: با توجه به اینکه پشه آئدس، روزگرد است و روزها نیش می‌زند، افراد به‌ویژه کسانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند باید مراقب بوده و با پوشیدن لباس‌های آستین بلند تا حد ممکن بدن را بپوشانند و برای دیگر قسمت‌ها که قابلیت پوشاندن ندارند هم از مواد دافع حشرات استفاده کنند. 

رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به نحوه‌ تشخیص و درمان تب دنگی ، خاطرنشان کرد: با کمک آزمایش خون می‌توان بیماری تب دنگی را تشخیص داد. همچنین اگر فردی پس از سفر به مناطق گرمسیری احساس بیماری کرد، باید فورا به مراکز درمانی استان از جمله بیمارستان امام رضا، بیمارستان سینا و کودکان مراجعه کند تا احتمال  ابتلا به تب دنگی بررسی شود.

وی تاکید کرد: درمان خاصی برای تب دنگی وجود ندارد و بیشتر درمان روی علائم این بیماری است. در ضمن در موارد بیشتر تب دنگی را می‌توان در خانه با مصرف مسکن درمان کرد. برای کنترل درد از استامینوفن استفاده می‌شود. مصرف داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن و آسپرین برای درمان تب دنگی ممنوع و خطرساز است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه