English

مزایای بیمه بیکاری/ شرایط استفاده از بیمه بیکاری چیست؟

قائم مقام سازمان تامین اجتماعی گفت: اگر فردی بدون میل و اراده بیکار شد و قبل از بیکاری حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می‌تواند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری از سازمان تأمین اجتماعی اقدام کند.

مزایای بیمه بیکاری/ شرایط استفاده از بیمه بیکاری چیست؟

به گزارش خبرگزاری موج، محمد حسن زدا ،  قائم مقام سازمان تامین اجتماعی درباره مزایای بیمه بیکاری اظهار کرد: براساس قانون اگر فردی بدون میل و اراده بیکار شد و قبل از بیکاری حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می‌تواند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری از سازمان تأمین اجتماعی اقدام کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۵۰ هزار نفر در ماه بیمه بیکاری دریافت می‌کنند و هر ماه ۳۵۰ میلیارد تومان به عنوان مقرری بیکاری به این افراد پرداخت می‌شود.

*مدت زمان استفاده از مقرری بیکاری

وی با اشاره به اینکه بیمه بیکاری برای مجردها و متأهل ها و کسانی که سابقه بیمه آنها متفاوت است نیز تفاوت دارد افزود: اگر بین ۶ تا ۲۴ ماه سابقه داشته باشد و بدون میل و اراده بیکار شوند برای مجرد ۶ ماه و متأهلین ۱۸ ماه مستمری بیکاری پرداخت می‌شود و اگر فردی قبل از بیکاری ۲۵ تا ۱۲۰ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد برای مجردها ۱۲ ماه و متأهلین ۲۴ ماه مستمری اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: همچنین با داشتن ۱۲۱ ماه تا ۱۸۰ ماه سابقه بیمه، مجردها ۱۸ ماه و متأهلین ۲۶ ماه مقرری بیکاری می‌گیرند و با بیمه ۱۸۱ ماه تا ۲۴۰ ماه نیز برای مجردها ۲۶ و متأهلین ۳۶ ماه مستمری بیکاری در نظر گرفته می‌شود.

به گفته قائم مقام سازمان تأمین اجتماعی، با داشتن ۲۴۱ ماه به بالا نیز، ۳۶ ماه برای مجردها و ۵۰ ماه برای متأهلین مقرری بیکاری اختصاص پیدا می‌کند.

زدا همچنین در مورد بیمه بیکاری بیمه شدگان بعد از سن ۵۵ سالگی نیز گفت: اگر فردی بعد از ۵۵ سالگی بیکار شوند پرداخت مقرری بیکاری وصل می‌شود به بازنشستگی او و آنقدر مقرری دریافت می‌کنند تا فرد شرایط بازنشستگی را بدست آورد.

وی در مورد مقرری بیکاری پیمانکاری‌ها نیز تاکید کرد: اگر فردی در پایان پیمان و قرار داد کاری بیکار شود چون با میل و اراده انجام شده است متأسفانه نمی‌توانیم مستمری بیکاری پرداخت کنیم اما اگر در حین قرار داد فرد بیکار شوند مقرری را با کمال میل پرداخت می‌کنیم.

*شرایط استفاده از بیمه بیکاری

این مسئول در سازمان تأمین اجتماعی به شرایط استفاده از بیمه بیکاری اشاره کرد و گفت: افراد بلافاصله بعد از بیکاری و اخراج باید به ادارات کار مراجعه کنند و آنجا بعد از بررسی و تأیید شرایط، فرد را به تأمین اجتماعی معرفی می‌کنند و ما نیز برای پرداخت مقرری بیکاری اقدام می‌کنیم.

زدا افزود: در قانون بیمه بیکاری آمده که در طول مدت بیکاری افراد باید به سازمان فنی و حرفه‌ای رفته و کار مرتبط یاد بگیرند و اگر کسی بیسواد است در طول مدتی که مقرری بیکاری دریافت می‌کند باید به نهضت سواد آموزی رفته و سواد بیاموزد.

به گفته وی، به محض اینکه اولین کار پیشنهاد شد فرد دیگر نمی‌تواند مقرری بگیرد و باید سرکار برود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه