English

یک کارشناس حقوقی در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

عناوین مجرمانه عامل شلوغی زندان‌ها/ استفاده از مجازات جایگزین حبس موجب اصلاح مجرمان می‌شود

جلیل محمدزاده گفت: بیش از ۲ هزار عنوان مجرمانه در کشور داریم و این بدان معنی است که درصورت وقوع این جرائم باید مجازات برای آنها در نظر گرفته شود که عمده مجازات در نظر گرفته شده از سوی قضات حبس است.

عناوین مجرمانه عامل شلوغی زندان‌ها/ استفاده از مجازات جایگزین حبس موجب اصلاح مجرمان می‌شود

جلیل محمدزاده کارشناس حقوق و جرم‌شناسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در خصوص اقداماتی که می‌تواند در زندان‌ها موجب تربیت و اصلاح مجرمان شود، گفت: اینکه ما از زندان به‌عنوان ابزاری برای اصلاح و تربیت افراد استفاده کنیم، امری شدنی ولی بسیار سخت است، چراکه افرادی که به هر دلیلی به زندان می‌روند حال خوشایندی ندارند و لذا تلاش برای اصلاح این افراد در محیطی که باید بعضاً ۲ الی ۵ سال در آن باشند کاری دشوار است.

وی با تاکید‌ بر اینکه خانواده زندانیان نباید در معرض آسیب ناشی از زندانی قرار بگیرند و سازمان زندان‌ها باید شرایطی را فراهم کند تا نزدیکان زندانی چه از لحاظ معیشتی و چه از لحاظ روحی آشفته نشوند، ادامه داد: شما تصور کنید سرپرست یک خانوار به دلیل خطایی که کرده باید چندین سال در زندان باشد، چنین فردی چطور می‌تواند مخارج زندگی را تأمین کند؟ لذا استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس شرایط را فراهم می‌کند تا فرد نزد خانواده‌اش باشد و این اقدام می‌تواند جلوی آشفتگی خانواده و فرزندان را از لحاظ روحی بگیرد و از طرفی بیرون بودن فرد به‌مراتب بهتر از زندانی کردن آن است.

 

بیشتر بخوانید:

اعطای مرخصی نوروزی به محکومان مخل امنیت و آرامش ممنوع شد

دستگیری سارق قطعات خودرو در اصفهان / اعتراف متهم به 15 فقره سرقت

 

به گفته این جرم‌شناس مجازات حبس برای برخی مجرمان موثر خواهد بود و قطعاً همه مجرمان نمی‌توانند از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند. قربانیان جرم، هرگز از مجازات‌های جایگزین حبس استقبال نمی‌کنند، اما به لحاظ اینکه دستگاه قضائی به دنبال اصلاح مجرم است نه تنبیه، لذا مجازات‌های جایگزین حبس این امکان را فراهم خواهد کرد.

محمدزاده با اشاره به اینکه زندانی اگر در زندان بیکار باشد، فکرهای دیگری نیز به سرش می‌زند و امکان دارد به سمت بزه برود، عنوان کرد:  از اینرو زندانی باید در محیط زندان سرگرم باشد و توجه به اشتغال این افراد در محیط زندان از دیگر اقداماتی است که می‌تواند موجب تحول در زندان‌ها شود و زمینه اصلاح آنها را فراهم کند. از آن مهم‌تر، فردی که در زندان حرفه‌ای را آموخته است بعد از آزادی می‌تواند در همان حوزه به کسب و کار بپردازد. یکی از مشکلات ما در نظام قضائی اجرایی نشدن قوانینی است که سالیان سال از تصویب آن می‌گذرد و درحال حاضر ۷۰ درصد آیین‌نامه‌ها و ابلاغیه‌های مرتبط با سازمان زندان‌ها اجرایی نمی‌شود و متأسفانه این رویکرد در کل کشور وجود دارد، لذا اگر قوانین به‌درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات اصلاً به وجود نخواهد آمد.

وی یکی دیگر از دلایل شلوغی زندان‌ها را بالا بودن تعداد عناوین مجرمانه در کشور خواند و خاطرنشان کرد: متأسفانه بیش از ۲ هزار عنوان مجرمانه در کشور داریم و این بدان معنی است که درصورت وقوع این جرائم باید مجازات برای آنها در نظر گرفته شود که عمده مجازات در نظر گرفته شده از سوی قضات حبس است. این در حالی است که بسیاری از عناوین مجرمانه را می‌توان حذف کرد و امروزه شلوغی زندان‌ها و دادگاه‌ها به دلیل همین تعداد بالای عناوین مجرمانه در قانون است. خوشبختانه پرهیز از جرم‌انگاری و کاهش تعداد عناوین مجرمانه اخیراً مورد تأکید رئیس دستگاه قضا قرار گرفته است و این اقدام نیز در صورت اجرایی شدن در راستای کاهش جمعیت کیفری تلقی می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه