English

دادرس به خبرگزاری موج خبر داد؛

احتمال ورود سویه جدید کرونا به کشور در دو ماهه پایانی سال

کارشناس مسئول اداره مراقبت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت گفت: در ابتدای سال جاری دو سویه BA.2 و BA.4 در ایران شیوع یافت اما از ابتدای مردادماه سویه BA.5 در کشور قالب شد و اکنون با توجه به ایام کریسمس و افزایش سفرهای خارجی احتمال شیوع سویه جدید به کشور در ماه های بهمن و اسفند دور از انتظار نیست.

احتمال ورود سویه جدید کرونا به کشور در دو ماهه پایانی سال

محمدنصر دادرس کارشناس مسئول اداره مراقبت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، از احتمال ورود سویه جدید کرونا به کشور در دو ماهه پایانی سال خبر داد و گفت: با توجه به تغییرات گسترده ویروس کرونا این پاندمی هنوز در دنیا به پایان نرسیده است، درحقیقت با هر بار تغییر ویروس، زیرگونه هایی جدید با خواص و ماهیت های متفاوت شناسایی می شود که از لحاظ انتشار و قدرت متفاوت از زیرگونه پیشین است.

دادرس با اشاره به آخرین آمار جهانی کرونا خبر داد: در روزهای اخیر آمارهای کرونا در کشورهای کره جنوبی، ژاپن، روسیه، تایوان، تایلند، نیوزلند، چین و آمریکا روند افزایشی داشته است.

وی به آخرین آمارمجموع بیماران شناسایی شده پرداخت و افزود: طبق آخرین آمار تاکنون هفت میلیون و پانصد و شصت هزار و هفتصد و سی و یک هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

کارشناس مسئول اداره مراقبت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در پاسخ به انتقاد خبرگزاری موج درخصوص چرایی کاهش آزمایش های شناسایی مبتلایان به کرونا می گوید: روش کار شناسایی مبتلایان بر اساس مراحل پاندمی متفاوت است، یعنی اگر حرکت موج صعودی باشد نمونه گیری های افزایش می یابد و بالعکس.

دادرس به آخرین وضعیت شیوع کرونا در آمریکا پرداخت و تصریح کرد: در حال حاضر زیر سویه BQ.1 و BQ.1.1 که اخیرا در این کشور شیوع پیدا کرده ده درصد از آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده است. سرعت انتشار این زیر سویه از سویه BA.5 به مراتب بیشتر بوده اما هنوز کارشناسان نسبت به قدرت این ویروس اطلاعات جدیدی را منتشر نکرده اند.

وی به آخرین وضعیت سویه های موجود کرونا در ایران اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال جاری دو سویه BA.2 و BA.4 در ایران شیوع یافت اما از ابتدای مردادماه سویه BA.5 در کشور قالب شد و اکنون با توجه به ایام کریسمس و افزایش سفرهای خارجی احتمال شیوع سویه جدید به کشور در ماه های بهمن و اسفند دور از انتظار نیست.

دادرس با بیان اینکه پیش بینی دقیقی نسبت به ورود زیرسویه های جدید به کشور وجود ندارد مطرح کرد: براساس تجربیات چند سال اخیر، عمدتا زیر سویه های جدید در فاصله زمانی 4 تا 6 ماه وارد کشور می شود اما در ایام خاص مانند تعطیلات سال میلادی جدید که آمار مسافرت ها به مراتب افزایش می یابد این مدت زمان به زیر 3 ماه کاهش می یابد.

کارشناس مسئول اداره مراقبت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رصدهای مرزی با توجه به مبدا مسافران کمرنگ و پر رنگ می شود خاطر نشان کرد: هم اکنون در مرزهای کشور،کارت واکسن ها و نمونه های مشکوک مورد بررسی قرار می گیرد و مابقی مسافران در قالب خوداظهاری بررسی می شوند.

وی در پایان درخصوص شدت انتشار این زیر سویه جدید در کشور تصریح کرد: رفتار ویروس هیچگاه قابل پیش بینی نبوده و نیست اما با توجه به شباهت اقلیمی و جغرافیایی ایران و آمریکا، پیش بینی می شود با ورود این زیر سویه به کشور، سرعت انتشار مبتلایان به کرونا نسبت به روزهای گذشته روندی افزایشی را تجربه نماید.

 

بیشتر بخوانید:

کرونا قوی‌تر از دیروز/ BQ.۱.۱؛ زیرسویه جدید اومیکرون که هیچ آنتی‌بادی‌ حریفش نمی شود!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه