English

با هدف جذب مشارکت مردمی، انجام می‌شود،

مزایده احیای ۹ بنای تاریخی در پنج استان

با برگزاری مزایده از سوی صندوق توسعه واحیا، مرمت، احیا و حق بهره‌برداری در مدت معین مربوط به ۹ بنای تاریخی و فرهنگی در شهرهای آذربایجان شرقی، زنجان، گلستان، گیلان و یزد، به مردم واگذار می‌شود.

مزایده احیای ۹ بنای تاریخی در پنج استان
به گزارش خبرگزاری موج

، با برگزاری مزایده از سوی صندوق توسعه واحیا، مسئولیت مرمت، احیا و حق بهره‌برداری در مدت معین مربوط به ۹ بنای تاریخی و فرهنگی در پنج استان و در شهرهای آذربایجان شرقی، سبزه‌وار، زنجان، گلستان، گیلان و یزد به مردم واگذار می‌شود.

 

تاریخ‌های مهم مزایده

مهلت دریافت اسناد مزایده از سامانه ستاد ایران  از ۸ صبح روز دوشنبه ۲۱ خرداد تا ساعت ۱۹ روز سه‌شنبه ۵ تیر اعلام شده است. همچنین آخرین مهلت تسلیم پیشنهادها نیز ساعت ۱۹ روز ‌شنبه ۱۶ تیر خواهد بود. پیشنهادهای واصله در ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۱۷ تیر در جلسه کمیسیون مزایده واقع در میدان بهارستان عمارت مسعودیه و از طریق درگاه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) به آدرس www.setadiran.ir باز و خوانده می شود.

 

فهرست ۹ بنای مزایده

اسناد مزایده مربوط به ۹  بنای تاریخی و فرهنگی است که هر بنا به صورت جداگانه واگذار می‌شود. این بناها شامل مجموعه کردشت  در شهر جلفا و کاروانسرای جانانلو در شهر کلیبر، استان آذربایجان شرقی؛ حمام سالار در شهر ابهر سلطانیه، استان زنجان؛ کاخ خوش ییلاق در شهر آزادشهر و خانه فاطمی در شهر گرگان؛ کاروانسرای تی‌تی در شهر سیاهکل، استان گیلان و مجموعه تاریخی فهادان، خانه شادمان،خانه شهریاری در شهر یزد، استان یزد است.

لازم به ذکر است فرآیند اجرایی این مزایده، با هدف شفافیت هرچه بیشتر و اجرای سریع‌تر، به صورت الکترونیکی در سامانه ستاد (تدارکات الکترونیکی دولت) انجام می‌شود.

مجموعه کردشت

مجموعه تاریخی کردشت از زیباترین آثار معماری در روستای کردشت است که از هشت بنای تاریخی تشکیل شده و این هشت بنا شامل عمارت کردشت، حمام بزرگ، حمام کوچک، مسجد غریب، دیوان خانه، یخچال طبیعی، قلعه و ساخلو (پادگان نظامی) می‌باشد که قدمت مسجد غریب را به دوران زندیه می‎رسد.

اهالی منطقه جلفا این بنا را با نام کوردش و یا کوردشت هم می شناسند که به معنای دشت بزرگ و پهناور است. این مجموعه تاریخی در زمان صفویان ساخته شده و در دوران قاجار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. 

کاروانسرای جانانلو

این بنای تاریخی که در پنج کیلومتری راه جانانلو – کلیبر قرار دارد، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. مصالح به‌کار رفته در ساخت این کاروانسرا شامل سنگ، ساروج و آجر است که  از دو سالن مجزا از هم است.

این کاروانسرا که متعلق  به دوران صفوی است حدود ۲۰۰۰ مترمربع وسعت دارد. و اعیان این بنا حدود ۳۸۰متر مربع و تعداد طبقات آن نیز یک طبقه است.

این بنا در گذشته با کاربری کاروانسرا مورد استفاده بوده است و امروز کاربری مصوب آن، اقامتی (مجتمع گردشگری بین راهی) با حفظ ضوابط ثبت جهانی در صورت ثبت جنگل‌های ارس در فهرست جهانی است.

این کاروانسرا که در مجاورت آن مسیر جنگل‌های ارسباران است در مسیر جنگل های ارسباران-منابع طبیعی و ناحیه بندیو دسترسی به جاده است.

حمام سالار

این بنا که متعلق به اواخر دوره قاجار سال ۱۲۹۳ ه.ش و اوایل دوره صفویه است که وسعت آن به ۵۰۰ متر مربع می‌رسد در جوار گنبد سلطانیه قرار گرفته که شامل عناصر تشکیل دهنده‌ای از قبیل گرم‌خانه، میان در، سربینه یا رختکن، ، تون و خزینه است و از مکان‌های دیدنی شهر سلطانیه به شمار می‌رود.

طراحی داخلی این بنا  و همچنین کاشی‌کاری‌های به کار رفته در آن منطبق بر اصول و شیوه‌های معماری قاجاری است که جزو زیباترین و کم نقص‌ترین‌ بناها در این استان محسوب می‌شود. 

کاخ خوش ییلاق

بنای تاریخی کاخ خوش ییلاق متعلق به دوران پهلوی اول است که قبل از انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۴۲ با نام کاخ خوش ییلاق شناخته می شد و از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ به کاربری مدرسه و به نام مدرسه ایران تغییر یافت و با شماره ۸۶۶۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این بنا با ارتفاع ۶.۶۰ متری در روی تپه ای تاریخی به نام تپه خوش ییلاق واقع شده است.  دارای پلان مستطیل شکل  بوده و دارای شکست‌هایی در ضلع شمالی ، ضلع شرقی و ضلع جنوبی است. مساحت این بنا در طبقه زیرزمین ۱۵۳ متر مربع، و در طبقه همکف ۳۱۲ متر مربع که مجموعاً در دوطبقه ۴۶۵ مترمربع سطح اشغال کرده است.

خانه فاطمی

خانه فاطمی که متعلق به دوره اواخر قاجار و اوایل پهلوی با زیربنای یک هزار و ۲۰۰ متر مربع سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

این تک بنای بزرگ دارای ۴۷ اتاق در فضای اندرونی و بیرونی، حیاط خلوت، تالارها  میباشد که می توان ار آن به عنوان  یکی از عناصر معماری منحصر به فرد در بافت قدیمی گرگان نام برد.

خانه فاطمی بنای قاجاری با نشانه‌هایی از تلفیق اروپائی بوده و دوره ساخت آن را بین سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۲۹۰ تخمین زده‌اند. بنا دارای حیاطی گسترده و عمارتی در ضلع شمالی است که به صورت L مانند در دو بازوی شمالی و غربی واقع شده است و در هر دو بازو دارای پله می باشد. هم چنین در ضلع جنوبی دارای ۴ فضا بوده که فضای میانی ۲ طبقه است.
کاروانسرای تی‌تی
این کاروانسرا که متعلق به دوره صفوی است در شهرستان سیاهکل، روستای بالارود واقع شده است. این اثر در تاریخی با شماره ثبت ۱۷۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و همچنین یکی از آثار ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است.
تی‌تی در زبان گیلکی به معنای شکوفه است. کاروانسرای تی‌تی از گونه کاروانسراهای برون‌شهری و دو ایوانی است که درسیاهکل ساخته شده‌است. عناصر به کار رفته در آن، میانسرا (حیاط مرکزی)، ورودی، هشتی، ایوان، قوس جناغی، تاق کلمبو و تاق گهوه‌ای و… است. در ساخت دیوارهای این کاروانسرا از قلوه سنگ و در تاق آن از آجر، ملات و ساروج استفاده شده‌ است.
خانه‌های فهادان
محله فهادان یا جنگل یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین محلات شهر یزد است که در گذشته جزو محلات اعیان‌نشین یزد بوده، کوی فهادان به همراه محله چهار منار از مهم‌ترین محلات بافت تاریخی و قدیم یزداست. مجموعه تاریخی فهادان که جهت جذب مشارکت مردمی وارد مزایده شده، شامل خانه‌های محمودی، داور، مجاهد، عرب تقوی، دهقان، عصصی و عبدالعلیان است.
خانه شادمان
خانه شادمان در محله فهادان یزد واقع گردیده است که بخشی از آن متعلق به دوره پهلوی و قاجار و بخشی نیز ایلخانی است، مربوط به دوره ایلخانی و با شماره ثبت ۱۲۶۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه شادمان با مساحت عرصه ۹۷۷ مترمربع و اعیانی ۸۳۰ متر مربع است.
خانه شهریاری
خانه تاریخی شهریار یزد، از بناهای تاریخی این شهر است که در نزدیکی بیمارستان گودرز قرار دارد. این بنا که در دوره قاجار ساخته شده، در ردیف آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.
اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه