English

سخنگوی قوه قضائیه:

در بحث استرداد حمید نوری مبادله مطرح نبود + فیلم

سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد: در خصوص استرداد حمید نوری بحث مبادله مطرح نبود بلکه افراد آزاد شده برابر مقررات ایران پس از اینکه تخلف احراز و افراد در زندان بودند شرایط انتقال احراز و به کشورهایشان انتقال داده شدند.

در بحث استرداد حمید نوری مبادله مطرح نبود + فیلم
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج

، اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه در پنجمین نشست خبری که امروز  برگزار شد، با تبریک عید غدیر خم اظهارداشت: غدیر در حقیقت نشان دهنده پیروی از سنت های  نبی مکرم اسلام است، با ادامه دادن این سنت ها تمدن اسلامی را احیا و مقدمه ظهور را فراهم می گردد.

وی با عنوان اینکه در روز غدیر نباید تنها به برگزاری جشن اکتفا کنیم، افزود: بلکه باید راه و دغدغه امام علی(ع) در بحث حکومت داری، مردم داری و توجه به نیازمندان مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد: در هفته قوه قضائیه قرار داریم، همه ساله از اول تا هفتم تیر ماه مراسم های مختلفی برای گرامیداشت این هفته برگزار می شود که هم یاد  و خاطره شهدای این روز  گرامی داشته شود و هم از منش و روش آن بزرگواران درس بگیریم.

جهانگیر با اشاره به نشست مسئولان قوه قضائیه در ابتدای این هفته با رهبر معظم انقلاب و افزود: رهبری یکی از مهمترین مسئولیت های کشور را  مباحث مرتبط با موضوعات قضایی عنوان کردند و از رئیس قوه برای ارتباط با مردم و حل مشکل به صورت میدانی تقدیر و تشکر کردند.

وی تصریح کرد: بعنوان سخنگوی قوه قضاییه خود را متعهد به انجام خطوط بیانات رهبری که اعلام کردند دانسته و فرامین را بعنوان چراغ راهی برای رسیدن به جامعه عدل و داد  می دانیم.

سخنگوی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: تلاش میگردد در این هفته مردم با عملکرد دستگاه قضا آشنا  شده و از خدمات قضات نیز قدردانی شود.

جهانگیر در خصوص دستاوردهای یکساله قوه قضائیه، بیان کرد:  اولین و مهترین  موضوع، رسیدگی به پرونده ها بود که در سال گذشته ۲۳ میلیون  پرونده به دستگاه قضا وارد و رسیدگی شد که از این تعداد ۹۹ درصد مخطومه شدند.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت جدید قوه یک درد کهنه‌ای که دغدغه بسیاری از مردم بود مرتفع گردید، بیان کرد: اطاله دادرسی در دستگاه قضایی یک مشکل قیمی بود که  با تلاش زیاد همکاران مرتفع گردید و سبب کاهش ۸ درصدی میزان اطاله دادرسی بودیم.

جهانگیر با عنوان اینکه ارتقای شفافیت در امور و فعالیت‌های قضایی یکی از موارد مهمی بود که در تاکیدات مقام معظم رهبری نیز وجود داشت، گفت: تحقق این مهم  یکی از سیاست‌های راهبردی قوه قضاییه است که در سه محور در سال گذشته در دستورکار قرار گرفت؛  که شامل راه‌اندازی سامانه انتشار آرا قضایی، راه‌اندازی سامانه ملی آرای و تصمیمات قضایی ودادگاه‌های برخط یود.

وی افزود: در راستای الکترونیکی شدن پرونده ها تاکنون بیش از ۹۰ میلیون رای و تصمیم قضایی در سامانه مربوطه بارگذاری شدکه در مرحله نخست قضات به این آرا دسترسی دارند، مرحله بعد مربوط به  وکلا و حقوقدانان و در نهایت با گمنام سازی  مشخصات طرفین آرا تلاش می شود مردم نیز بتوانند به آرا و تصمیمات قضایی دسترسی پیدا کنند، با تحقق این مهم سبب تحول عظیمی در اتقان آرا در کشور می شود چرا که تمام آرای قضایی مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص دادگاه های برخط که برای نخستین بار انجام شد، گفت: در راستای ارتقاء شفافیت این مهم محقق گردید که نتیجه آن برگزاری بیش از هزار جلسه دادگاه برخط در 25 استان کشور شد.

جهانگیر از دیگر کارهای برجسته صورت گرفته قوه قضائیه در سال گذشته به نظم بخشی به پرونده های مختومه اشاره کرد و افزود: دستگاه قضا ملزم شده تا سالیانه حداقل ۱۵ میلیون پرونده را به صورت الکترونیکی مختومه و نگهداری کند که این کار در سه محور صورت انجام شد.

وی  یکی از دغدغه‌های قوه قضاییه برگشت پول به بیت‌المال عنوان کرد و افزود: در این راستا نیز دستگاه قضایی با پیگیری در نهاد‌های مختلف از جمله سازمان بازرسی کشور، دادستانی، سازمان ثبت و اسناد، نسبت به بازگشت اموال بیت‌المال تلاش کرد که از جمله کارهای صورت گرفته در این جهت می توان به بازگشت مبلغ ۳۲۳ همت از سازمان بازرسی و اثر بخشی مالی و در واحد‌های اجرایی سازمان ثبت مشکل ۵۷ همت از معوقات بانکی وصول شود.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه بحث مقابله با ساختار‌های فسادزا از جمله کار‌های مهمی بود که سال گذشته محقق شد، بیان کرد: در این خصوص کار‌های متعددی در  بخش‌های  کارشناسی، ارجاع هوشمند پرونده‌های کارشناسی، حذف مداخلات انسانی و تخصیص به کارشناس به صورت تخصصی انجام گردید و با انجام این مهم  هرگونه اعمال نظر و سوءگیری در ارجاعات به کارشناسی حذف گردید.

جهانگیر همچنین به  بحث راه‌اندازی سامانه شناسایی شهود حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: با انجام اینکار سبب جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از روش‌های ادله اثبات دعوا میگردد و به اجرای عدالت و رسیدگی درست به پرونده‌ها کمک می‌کند.

وی بحث ابلاغ‌های الکترونیکی را یکی دیگر از اقدامات برجسته قوه قضائیه عنوان کرد و افزود: افراد با ابلاغ الکترونیک بلافاصله در جریان رسیدگی و تشکیل پرونده خود قرار می‌گیرند و سبب می گردد رسیدگی‌ها واقعی شده و افراد از جریان دادرسی مطلع گردند.

سخنگوی قوه قضائیه به انجام سفر‌های مسئله محور اشاره کرد و گفت: این سفرها مسئله محور بوده یعنی هیئت‌هایی توسط بخش‌های مختلف قوه قضاییه به استان‌ها برای شناسایی مشکلات قضایی از جمله دادگاه‌ها، دادسراها، اداره ثبت، پزشکی قانونی اعزام شده و گزارش‌هایی از مشکلات استان تهیه و به رئیس قوه قضاییه ارسال می گردد.

جهانگیر گفت: در راستای ممانعت از تغییر کاربری‌های اراضی، تعرض به منابع طبیعی و ساخت و ساز‌های غیر مجاز  بطور ویژه در دستور کار دستگاه قضایی و سازمان‌های تابع قرار گرفت و با فعالیت های صورت گرفته توسط دادستان‌های سراسر کشور و معاونت‌های پیشگیری از وقوع جرم  شاهد این هستیم  اتفاقات خوبی در این راستا بودیم.

وی بیان کرد: همچنین در راستای دستور رئیس قوه قضاییه برای آزادسازی سواحل، با همکاری که از سوی دولت صورت گرفت سواحل و رودخانه‌های بسیاری که از سال‌های گذشته  تصرف شده بودند، به نفع مردم آزادسازی گردید که این مهم در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به درپیش بدون انتخابات ریاست جمهوری آن را مهمترین انتخابات کشور عنوان کرد چرا که در به وسیله آن دوم شخص کشور  به انتخاب مردم مشخص می شود، گفت: در انتخابات گذشته(مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان) با اقدامات خوبی که از سوی عوامل اجرایی، امنیتی، انتظامی و قضایی انجام شد 94 درصد از جرائم انتخاباتی کاسته شد.

سخنگوی قوه قضائیه  با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا کنون در امر امنیت انتخابات موفق عمل شده است، عنوان کرد: ضد انقلاب و دشمنان از ابتدای انقلاب تلاش کردند تا می‌توانند اجازه ندهند انتخابات برگزار یا به درستی برگزار و امنیت آن تضمین گردد.

وی افزود: در کنار فعالیت های تمامی عوامل اجرایی، امنیتی، انتظامی و قضایی، مشارکت فعال مردم در انتخابات، نیز سبب می شود تا یک انتخابات موفق برگزار گردد.

وی در خصوص استرداد حمید نوری، عنوان کرد:  چند نکته مهم در این زمینه وجود دارد، تلاش های صورت گرفته  در راستای تحقق اراده حاکمیت و سیستم قضایی برای  بازگردانی نوری به کشور بود چرا که بدون هیچ جرم و گناهی و غیر قانونی بازداشت  شده بود.

جهانگیر با عنوان اینکه جهت انجام این مهم وزارت امور  خارجه  و قوه قضائیه تلاش های بسیاری انجام داد، اظهارداشت: ما نه تنها در این پرونده  بلکه در همه پرونده ها نسبت به عدم تضعیف حق اتباع خود در تمامی کشورها حساس هستیم.

سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد: در خصوص استرداد حمید نوری بحث مبادله مطرح نبود بلکه افراد آزاد شده برابر مقررات ایران پس از اینکه تخلف احراز و افراد در زندان بودند شرایط انتقال احراز و به کشورهایشان انتقال داده شدند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری موج، در خصوص برنامه های  شاخص هفته قوه قضاییه، اظهار داشت: تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل با حضور رئیس و مسئولان عالی قضایی ، حضور مسئولان عالی و روسای دستگاه قضایی در نماز‌های جمعه و تبیین کارهای صورت گرفته در یک سال گذشته قوه قضاییه برای نمازگزاران، حضور به محضر رهبر انقلاب  همچنین برگزاری همایش سراسری مسئولان عالی قوه قضاییه و روسای دادگستری و دادستان‌هابرگزار شد که موضوعات مختلف دستگاه قضایی توسط مسئولان بررسی و برخی تصمیم گیری ها اتخاذ شد.

جهانگیر  به دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران در این هفته توسط رئیس قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: همچنین در این ایام میز‌های خدمت برگزار و دیدار با اقشار مردمی صورت گرفت، امروز نیز رئیس قوه قضاییه دیداری با سفرای کشور‌های مختلف خواهند داشت که دستاورد‌های دستگاه قضایی خصوصا در عرصه‌های بین المللی در طول یک‌سال گذشته را تبیین می گردد.

وی در خصوص حادثه بیمارستان قائم رشت و ورود دستگاه قضایی به  این آتش سوزی با تسلیت به خانواده های درگذشتگان این حادثه، بیان کرد:  دستگاه قضایی  بلافاصله در این زمینه ورود جدی داشت و از همان ساعات ابتدایی وقوع حادثه در ۲۹ خرداد سال جاری با دستور فوری  ریاست قوه قضاییه، ریاست دادگستری استان گیلان به همراه دادستان مرکز استان و سایر مقامات ذی‌ربط در محل حادثه حاضر گردیدند و پس  در بررسی‌های اولیه بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی برخی از مسئولان احراز شده و  بلافاصله ۵ نفر از جمله مدیرعامل، رئیس بیمارستان، مسئول فنی و سرپرست ساختمان، مدیر داخلی و کشیک برق بیمارستان به اتهام مشارکت و تسبیب در ۹ فقره قتل ناشی از ترک فعلی که اتفاق افتاده بود، احضار و بازداشت شدند که اکنون با قرار تامین متناسب آزاد شدند.

جهانگیر تصریح کرد:  رسیدگی تکمیلی و دقیق در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر این موضوع در دست بررسی است که آیا بیمارستان استاندار‌دهای لازم را رعایت کرده است یا خیر؟

سخنگوی قوه قضاییه افزود:  آتش سوزی در طبقه منفی یک  رخ داده است  و با توجه به اینکه معمولا باید در جا‌هایی که بیماران ویژه نگهداری می‌شوند دسترسی راحت‌تری وجود داشته باشدموضوع از نظر استاندار و مدیریت بحران در حال پیگیریبوده که تا ۲۰ روز الی یک ماه نظر کارشناسی نهایی گرفته گزارش داده خواهد شد.

وی در خصوص رایزنی برای استرداد ۳ منافق بازداشت‌شده توسط پلیس فرانسه عنوان کرد: در راستای دیپلماسی قضایی از تمام ظرفیت‌های لازم برای اینکه بتوانیم منافع ملی را تأمین کرده استفاده خواهیم کرد به همین منظور استرداد این سه تروریست و تمام تروریست‌هایی که در کشور‌های مختلف پناه گرفته‌اند و دستشان به خون پاک‌ترین هموطنان ما آغشته گردیده  در دستور کار قرار دارد.

جهانگیر با بیان اینکه بر اساس اسناد به دست آمده منافقین در کشور‌های آلبانی و فرانسه اقداماتی علیه شهروندان این دو کشور انجام دادند، افزود: بر این اساس اخراج و استرداد منافقین حداقل کاری است که باید این کشور‌ها انجام دهند.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال (مس رفسنجان) خاطر نشان کرد: دستگاه قضائی در تمامی موارد  به محض دریافت گزارش به مسئله ورود می کند؛ در خصوص  پرونده باشگاه مس رفسنجان  نیز تاکنون ۸ نفر بازداشت شدند که از این تعداد ۴ نفر با قرار تامین آزاد  و ۴ نفر  دیگر نیز همچنان در بازداشت هستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از افرادی که  با ادعای نفوذ در کمیته داوران مبادرت به اخذ تعدادی سکه کرده بود احضار و به اتهام کلاهبرداری روز یکشنبه سوم تیرماه بازداشت گردید، گفت: عمده اتهامات افراد بازداشت شده تحصیل مال نامشروع بوده که  این افراد شامل مدیرعامل وقت باشگاه، رئیس سابق کمیته داوران، رئیس اسبق کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال، رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان و دو گزارشگر ورزشی می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه