English

رئیس دانشگاه تهران:

قدردان خدمتگزاران کشور باشیم

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه باید قدردان خدمتگزاران خود باشیم، گفت: مدیران و خدمتگزارانی که در اختیار داریم به‌رغم تمام کاستی‌ها، جزو بهترین‌ها در دنیا هستند؛ ولی متاسفانه قدردان آنها نیستیم.

قدردان خدمتگزاران کشور باشیم
به گزارش خبرگزاری موج

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران ، سید محمد مقیمی در مراسم اربعین شهدای خدمت که با حضور دانشگاهیان در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت و با اظهار امیدواری نسبت به اینکه دانشگاهیان ادامه‌دهنده راه شهدا و امام شهدا تحت رهبری مقام معظم رهبری باشند، بیان کرد: در پی حادثه‌ تلخی که برای هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان ایجاد شد، بزرگانی را از دست دادیم که می‌توانستند منشا اثرات خیر و ارزشمندی برای کشور باشند لذا این ضایعه بزرگی برای جامعه است که چنین خدمتگزارانی را از دست داده است.

وی با تاکید بر اینکه باید با نگاه عبرت‌آموز به این حادثه نگاه کنیم، به بیان چند نکته کلیدی در این باره پرداخت و گفت: نکته اول این است که فرصت‌ها سریع می‌گذرد و این سرعت بیش از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. همان‌طور که امام علی (ع) می‌فرماید الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیر. فرصت‌ها همانند ابر می‌گذرند؛ لذا فرصت‌های نیک را غنیمت شمرید و از آن استفاده کنید.

رئیس دانشگاه تهران افزود: بالاترین مقام اجرایی ما رئیس جمهور است. این حادثه به ما می‌آموزد که حتی اگر رئیس ‌جمهور یک کشور باشید، نمی‌توانید راجع به فردای خود مطمئن باشید و یکباره این فرصت از شما گرفته می‌شود، بنابراین تا زمانی که زنده هستیم باید قدر این فرصت‌های خدمت را بدانیم. این فرصت‌های خدمت از ما گرفته می‌شود؛ یا از طریق پایان زندگی و یا از طریق گرفتن مسئولیت‌ها و جایگزین کردن افراد. بنابراین باید قدر دقایق و ثانیه‌های خدمت را بدانیم و نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آیا ساعتی دیگر این فرصت کماکان در اختیار ما وجود دارد یا خیر.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران ادامه داد: نکته دوم اینکه باید قدردان خدمتگزاران خود باشیم. شاید یکی از برجسته‌ترین نکاتی که در فرمایشات رهبر عزیزمان درباره شهید رئیسی وجود دارد، راجع به حق‌ناشناسی برخی افراد از خدمات شهید رئیسی است. این نشان می‌دهد که ما قدردان مسئولان خدمتگزار و خادمان ملت نیستیم، در حالی که همیشه این اعتقاد را داریم که شکر نعمت، نعمت را افزون می‌کند و شکر مخلوق، در حقیقت شکر خالق است. مدیران و خدمتگزارانی که در اختیار داریم به‌رغم تمام کاستی‌ها، جزو بهترین‌ها در دنیا هستند؛ ولی متاسفانه قدردان آنها نیستیم.

وی ادامه داد: قطعا در دوره‌های مختلف مدیریتی کشورمان آدم‌های زیادی بودند که برخی خدمات برجسته‌تری دارند و برخی نتوانستند آنطور که لایق مردم است خدمت کنند، ولی فکر می‌کنم نیت‌ها همه خیر بوده است و همگی تلاش کرده‌اند. لذا به همان نسبتی که تلاش شده است، باید قدردان خدمات افراد باشیم و دائما نیمه خالی لیوان را نبینیم. هرچند که بخش پر لیوان خدمات شهید رئیسی بسیار بیشتر از بخش خالی بوده است و این منحصر به شهید رئیسی نیست و شهید امیرعبداللهیان نیز انسان نجیب و شایسته‌ای بود که نظیرش کم بود، ولی در زمان حیاتش چقدر قدرش را دانستیم. الان هم که دیگر فرصت قدردانی وجود ندارد.

مقیمی، نیت خالص را شرط خدمتگزاری صادقانه دانست و گفت: اگر فرصت‌های خدمت را در هر جایگاهی که هستیم قدر بدانیم و به حد توان و ظرفیت‌مان بتوانیم خدمت کنیم، قطعا کشوری در تراز حکومت اسلامی خواهیم داشت. سرمایه‌ها و داشته‌های بسیار ارزشمندی منبعث از آموزه‌های دین مبین اسلام وجود دارد که با ملاک کرامت بشری و توسعه انسانی مطابقت دارد ولی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شاخص‎هایی که برای کرامت انسانی در دین مبین اسلام وجود دارد عملیاتی شود، مدینه فاضله قطعا محقق می‌شود.

وی ساختارها در جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشورمان را بسیار مترقی در نظام حکومت‌داری دانست و در عین حال تصریح کرد: با وجود این ساختار مترقی، چرا وضعیت به گونه‌ای است که مردم نگران معیشت خود هستند و در حداقل‌ها مشکل دارند. ریشه مشکل در نحوه تعامل با خودمان در داخل است. ما هنوز تعامل رئیس و مرئوسی، همکاران با هم و سیاست‌مداران با یکدیگر را بلد نیستیم و به جای اینکه سینرژی و تضایف برای رسیدن به هدف ایجاد کنیم، این انرژی‌ها برای دفع اهداف به کار برده می‌شود و این همان خسرالدنیا و الآخره است که در آموزه‎ های دینی ما وجود دارد؛ یعنی هم در دنیا بازی را می‎ بازیم و هم باید به خاطر این رفتارها در آخرت پاسخگو باشیم.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد:  ظاهرا ما منتظر معجزه هستیم تا رفتارمان را اصلاح کنیم؛ در حالی که تک تک ما باید رفتار درست را از خودمان به عنوان فرد و شهروند عادی شروع کنیم؛ هرچند که تاثیر مدیران و کسانی که مسئولیتی را بر عهد دارند بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: نکاتی که رهبر انقلاب در رثای شهید رئیسی بیان می‌کنند، مخاطبش همه ما هستیم، باید به خودمان بگیریم و نگوییم منظور دیگری است. همه ما از همین طیف هستیم و متاسفانه این نوع تفکر و رفتارها، معیار مهمی برای عقب‌ماندگی انسان است و این کاملا متفاوت با آموزه‌های دینی ماست. حادثه پرواز اردیبهشت، تلنگری است که در خود و در رفتارهای‌مان تجدید نظر کنیم.

رئیس دانشگاه تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که به برکت خون این شهدای عزیز و همه شهدایی که جان خود را نثار آرمان‌های اسلام عزیز کردند، خداوند به همه ما توفیق دهد تا بتوانیم رفتارهایمان را با الگوهای شهیدانی که در دسترس ما بودند و به راحتی می‌توانیم از آنها الگو بگیریم، تطبیق دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه