English

معاون بهداشت:

ما در شیوع تب دنگی غافلگیر نشدیم

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به مطالعات صورت گرفته از سال ۹۵ ما در شیوع تب دنگی غافلگیر نشدیم.

ما در شیوع تب دنگی غافلگیر نشدیم
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج

، حسین فرشیدی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص فعالیت پشه آئدس در کشور، اظهار داشت: پس از رسیدن گزارش در خصوص شناسایی بیمار تب دنگی که ناشی از گزش پشه آئدس است در سال ۹۵ بررسی ها در کشور آغاز و در سال ۹۸ تخم پشه در کشور پیدا شد.

وی با بیان اینکه این بیماری بسیاری از بخش های وزارت بهداشت را درگیر کرده است، افزود: اما با همه این فعالیت ها ۲۰ درصد میتواند کار موثر انجام دهد و ۸۰ درصد نیز دیگر موسسات انجام می دهند.

فرشیدی تصریح کرد: از جمله آنها می‌توان به گمرک برای ترخیص تجهیزات، استانداری ها، فرمانداری ها و نیروهای مسلح اشاره کرد چرا که این یک بیماری ساده نیست.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به درپیش بودن ایام اربعین، خاطرنشان کرد: با توجه به درگیری کشور ها همجوار به ویژه پاکستان باید این موضوع با جدیت پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: این پشه برخلاف پشه بیماری مالاریا که پس از یک گزش استراحت می‌کند اما آئدس در یک روز ۱۰ گزش می تواند انجام دهند.

فرشیدی با اشاره به اینکه نخستین بیمار شناسایی شده مبتلا به تب دنگی در کشور مسافر امارات بوده که در آن کشور نیز در بیمارستان بستری شد، عنوان کرد: تا کنون ۱۳۸ بیمار  در کشور شناسایی شده که فقط ۷ نفر داخلی بودند که عمدتا مربوط به بندرلنگه بوده است.

وی با بیان اینکه انتقال داخلی بیماری در کشور تا خردادماه وجود نداشته است، افزود: این بیماری و فعالیت پشه های آلوده به خوبی صورت گرفته است و تنها یک فوتی داشته که جزء بیمارانی بوده است که از امارات آمده بودند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: اگرچه در  بندر خمیر و سیری پشه پیدا شد اما پس از چندین ماه فعالیت تیم های بهداشتی مشاهده جدید پشه نداشته ایم.

وی با عنوان اینکه علیرغم عرف قوانین امارات تا خصوص وضعیت خود را در خصوص شیوع و میزان ابتلا عنوان نکرده است، گفت: طی گزارشی که از بیمارستان ایرانی فعال در امارات داریم گفته شد بدلیل ابتلای بالا تخت خالی در بیمارستان ها وجود ندارد.

فرشیدی  با عنوان اینکه فرهنگسازی و بهداشت محیطی بسیار در کاهش شیوع این بیماری و پشه آئدس موثر است، عنوان کرد: عمده فعالیت های این پشه در اول صبح و چند ساعت پیش از غروب آفتاب است.

وی افزود: اگرچه استان های هرمزگان، بوشهر و سیستان بیمار مشاهده شده اما استان های همجوار نیز استانهای با ریسک بالا معرفی شده اند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پشه آئدس موجود در شهرهای شمالی از نوع متفاوت این بشه در مقایسه با پشه های جنوب است.

وی با بیان اینکه نگهداری آب در گسترش فعالیت و تخم ریزی این پشه ها مهم است، تصریح کرد: ایستایی آب در یک جا می تواند سبب تکثیر آنها شود.

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست عنوان کرد: ما نگران شیوع بیماری تب دنگی در شهریور و مهر ماه هستیم.

وی با بیان اینکه در جزایر جنوبی مردم باید دقت کنند، افزود: رسانه ها می‌توانند موثر در کاهش شیوع این بیماری به واسطه اطلاع رسانی های صحیح باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه